اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سکونت؛ شرطی که در انتخابات شوراها رعایت نمی‌شود

عدم اجرای شرط سکونت برای رای دادن شورای اسلامی شهرها و روستاهای زیر 100 هزار نفر جمعیت مورد گلایه کاندیداهای شهرهای سوادکوه قرار دارد.

سکونت؛ شرطی که در انتخابات شوراها رعایت نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای سوادکوه با استقبال قابل قبولی از طرف کاندیداها و رای‌دهندگان روبرو شد و فاصله اندک کاندیداها در شمارش آرا به حساسیت‌ها افزوده است.

شرط سکونت یک ساله برای رای دادن در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت

شرط سکونت یک ساله رای‌دهندگان یا خانواده آنان در حوزه انتخابیه ویژه روستاها و شهرهای زیر 100 هزار نفر قید شده بود که عدم اجرای آن در برخی از حوزه‌های رای‌گیری سبب طرح اعتراض‌هایی را فراهم کرده است.

بند سه ماده 25 قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها بر لزوم سکونت یکساله فرد رای‌دهنده یا خانواده وی در حوزه رای‌گیری تاکید می‌کند.

اگر هر رای را تعیین‌کننده در سرنوشت جامعه تفسیر کنیم و با مراجعه به وجدان فردی و جمعی به تاثیر رای افراد غیر ساکن در حوزه انتخابیه‌ای نگاه کنیم، تلاش برای حضور افراد غیر ساکن برای رای دادن و یا اصرار افراد غیر ساکن برای رای در روستا یا شهر دیگری که در آن ساکن نیستند، زیر سوال رفتن فلسفه وجودی خدمت به مردم و تاثیرگذاری رای ما در آینده شهر و روستاهای زیر 100 هزار نفر است.

شهرهای 4 گانه سوادکوه و لزوم رعایت شرط سکونت رای‌دهندگان

اعضای شوراهای اسلامی شهرهای چهارگانه سوادکوه با جمعیت مورد نظر بند سه ماده 25 قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها باید با رای کسانی انتخاب شوند که یا خود یک سال در این شهرها و نیز روستاهای شهرستان سوادکوه ساکنند و یا خانواده آنان در این شهرها سکونت دارند و با توجه به مطالبی که 10 نفر از کاندیداهای 31 گانه شهر زیراب به صورت کتبی و برخی از اعضای شورای شیرگاه به صورت شفاهی به خبرگزاری فارس در میان گذاشته‌اند، شاهد تخلف در اجرای بند سه ماده 25 قانون شوراهای اسلامی شهرها و روستاها بوده‌ایم.

در نامه‌ای که از طرف کاندیداهای شورای اسلامی شهر زیراب تنظیم شده است به حضور افراد ساکن و ناشناس خارج از شهر زیراب اعتراض شده است.

در قسمت دیگری از این نامه بکارگیری افراد منتسب به برخی کاندیداها در صندوق‌های و ارائه موارد تخلف به اعضای شورای تامین در صندوق‌های رای‌گیری بیان شده است.

در پایان این نامه که به امضای 10 نفر از کاندیداهای معترض رسیده است بر احقاق حق تاکید شده است.

شکوه انتخابات بر کسی پوشیده نیست

شکوه این انتخابات بر کسی پوشیده نیست، انتخاب رئیس‌جمهور با رای بالای ملی و نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی به جهانیان، عزت و افتخار دیگری را برای ما جلب کرده است و از طرف دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که تغییرات در رویکردها و سلایق اجرایی گوناگون مدیریتی را بدون تنش موجود در کشورهای مدعی با رهبری ولایت فقیه انجام می‌دهد و کینه‌جویی‌های دشمنان و فتنه‌انگیزی‌های مختلف با درایت رهبری و همراهی مردمی به فرصتی برای پویایی نظام اسلامی تبدیل می‌شود.

شکایت‌های عدم سکونت رای‌دهندگان پیگیری می‌شود

احراز شرط سکونت برای رای‌دهندگان در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت ظاهرا باید توسط مسئولان صندوق رصد شود و برگزاری همزمان انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هم بر ابهام این ماده قانونی برای کسانی که علاقه به رای دادند در مکان واحد را داشتند دوچندان کرده است.

مسئولان اجرایی و نظارت شهرستان سوادکوه با تاکید بر لزوم پیگیری شکایات از مجاری قانونی بر بررسی شکایات تاکید کرده‌اند.

 نتایج اعتراض‌ها تغییر معناداری را در نتایج آرا ایجاد نمی‌کند

سیدهادی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به این مطلب که بند سه ماده 25 قانون انتخابات شوراهای اسلامی توسط مجلس شورای اسلامی قید شده است، افزود: درج این ماده قانونی بهتر از عدم درج آن بود و نمایندگان فرماندار و نمایندگان نمایندگان مجلس و نمایندگان کاندیداها که اهل شهر رای‌گیری هستند بر ساکن یا غیرساکن بودن افراد آشنایی دارند.

نماینده سوادکوه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به این نقطه برسیم که در محیط خودمان و برای تعیین سرنوشت خودمان رای بدهیم، یادآور شد: حضور مسافران، خوش‌نشین‌ها و دانشجویان باعث شده است که درصد رای‌دهندگان سوادکوه بیشتر از پیش‌بینی‌ها شود.

وی خاطرنشان کرد: نتایج اعتراض‌ها تغییر معناداری را در نتایج آرا ایجاد نمی‌کند.

ابهام در لیاقت قانون‌گریزان

به نظر می‌رسد کاندیدایی که با رای افراد غیر ساکن در شهر و یا روستا به شورا راه یابد لیاقت اخلاقی حضور در آن را ندارد، چرا که از روند قانونی به صندلی شورا تکیه نمی‌زند و در صورتی که اتهام زیر پا گذاشتن بند سه ماده 25 قانون انتخابات شوراهای اسلامی را از خود دور نکند تا چهار سال در سایه آن رنج خواهد برد.

رسیدن با هر وسیله به هدف از شیوه‌های نامناسب و غیرقابل قبولی است که نادیده گرفتن قانون هم در زیر مجموعه آن تعریف می‌شود.  

انتهای پیام/86015/ک40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول