اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مدت 2 روز

کارگاه بیماری فنیل کتونوری در دیلم برگزار شد

کارگاه آموزشی دو روزه با موضوع «بیماری فنیل کتونوری» روزهای 28 و 29 خرداد در شبکه بهداشت دیلم برگزار شد.

کارگاه بیماری فنیل کتونوری در دیلم برگزار شد

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان دیلم ظهر امروز در دومین روز برگزاری این کارگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دیلم هدف از برگزاری این کارگاه را آموزش پرسنل درگیر در برنامه برای نمونه گیری، تشخیص و شناسایی زودرس بیماری و درمان به موقع بیماران عنوان کرد.

زینب دهداری با اشاره به اینکه بیماری فنیل کتونوری یک بیماری متابولیک ارثی است، افزود: اختلال اصلی در این بیماری به دلیل تجمع اسید آمینه فنیل آلانین در بدن است.

وی اضافه کرد: تجمع این اسید آمینه به دلیل عدم وجود آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز برای تبدیل فنیل آلانین به تیروزین رخ می‌دهد.

مسئول برنامه تشخیص بیماری فنیل کتونوری شبکه بهداشت دیلم تغییر رنگ موی سر و مژه‌ها به رنگ روشن، بی‌قراری و بوی مخصوص ادرار و عرق بدن را از علایم بارز این بیماری عنوان کرد و گفت: عقب ماندگی ذهنی و جسمی از عوارض جبران‌ناپذیر عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری محسوب می‌شود.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت دیلم افزود: نوزاد مبتلا به فنیل کتونوری در زمان تولد طبیعی است و ممکن است تا ماه‌های اول هیچ علامتی نداشته باشد، گاهی اوقات استفراغ شدید نخستین علامت بیماری است.

وی هدف از درمان بیماری را کاهش مقدار فنیل آلانین در بدن دانست و افزود: سطح فنیل آلانین باید بین 2 تا 6 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

دهداری با اشاره به اینکه نمونه‌گیری از این بیماران در روزهای سوم تا پنجم تولد صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: عمده درمان این بیماران تنظیم رژیم غذایی و تجویز مکمل‌های ویتامینی و املاح معدنی خصوصاً آهن، روی، کلسیم، سدیم و ویتامین ب 12 است.

وی افزود: مصرف گوشت، تخم مرغ، شیر و فرآورده‌های آن، حبوبات و آجیل برای این بیماران غیرمجاز است و مواد غذایی مجاز برای بیماران شامل نان و غلات بدون سبوس، سبزی، میوه، چربی و قندهای ساده است.

دهداری در پایان یادآور شد: کودکان زیر 6 ماه باید مقدار مصرف مجاز شیر مادر، شیر خشک و شیرهای رژیمی را زیرنظر متخصص تغذیه مصرف کنند.

این کارگاه با حضور کارشناسان و کاردانان بهداشت خانواده و مبارزه با بیماری‌های شبکه و مراکز، ماماهای پزشک خانواده، مربیان آموزشگاه بهورزی،کارشناس مسئول واحدهای بهداشت مدارس، تغذیه، آموزش سلامت و مسئول آزمایشگاه، مسئول بخش اطفال و مترون آموزشی بیمارستان بقیه الله (عج) دیلم برگزار شد.

انتهای پیام/66006/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول