اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگویی در گفت‌‌وگوی تفصیلی با فارس

ارگان‌ها مکلف به استخدام 5 درصدی معلولان هستند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: در بازنگری جدید قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تکلیف استخدام در دستگاه‌ها و ارگان‌ها از سه درصد به پنج درصد لحاظ شده است.

ارگان‌ها مکلف به استخدام 5 درصدی معلولان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، روایتی از پیامبر (ص) است که فرمود خداوند به وضع ظاهری، نسب، بدن‌ها و اموال انسان‌ها نگاه نمی‌کند بلکه به دل‌ها توجه دارد و کسی که قلب صالحی داشته باشد خداوند به او لطف و محبت می‌کند.

این روایت نشان می‌دهد که خداوند هیچ تفاوتی بین انسان‌های سالم و معلول قائل نیست بلکه تفاوت در عمل انسان است.

معلولیت نمی‌تواند مانع از فعالیت انسان شود ضمن اینکه معلولانی در کشورمان هستند که به توفیقات بالاتری حتی نسبت به افراد سالم در میادین مختلف کسب کرده‌اند و به خوبی ثابت کرده‌اند که معلولیت محرومیت نیست.

دنیای ما پر از حوادث‌های مختلف بوده و یک فرد ممکن است بر اثر تصادف، ژنتیکی، بیماری جسمی، اختلال عاطفی، تعارضات و فشارهای روانی و یا حتی تأخیر در رشد و یا اختلالات مادرزادی دچار معلولیت شود که گاهی این معلولیت‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند.

معلولیت می‌تواند به تمام گروه‌های سنی نوزادان، کودکان و سالمندان تعلق داشته باشد که اقدام توانبخشی در دوره‌های طولانی مدت را ضروری می‌کند.

آموزش مهارت‌های زندگی روزمره، ایجاد و توسعه مهارت‌های درکی، حرکتی و عملکرد یکپارچگی حس، توسعه مهارت‌های بازی و پیش حرفه‌ای و توانایی‌های اوقات فراغت و... از جمله خدمات ویژه کاردرمانی است که می‌تواند به فرد معلول در بازتوانی حرکات جسمی و روحی کمک زیادی کند.

کنترل حرکت و تخصص‌های مرتبط با توانبخشی مانند فیزیوتراپی، گفتار درمانی، شنوایی شناسی، ارتوپدی، نورولوژی و... از جمله توانبخشی نوین است که به بیمار کمک می‌کند بتواند در اجتماع بدون مهم جلوه دادن معلولیت زندگی کند.

برای آشنایی بیشتر با خدمات توانبخشی و اقدام‌های لازم برای افراد معلول، گفت‌وگوی تفصیلی با «یحیی سخنگویی» متخصص فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی و معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه سفر وی به گیلان ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

فارس: در حیطه توانبخشی چه نوع فعالیت و اهدافی دنبال می‌شود؟

-در حیطه توانبخشی به دنبال توانبخشی فعال هستیم و ارائه خدمات علمی به معلولان هستیم و این خدمات باید در مسیری باشد که معلول طبق تعریف توانبخشی به لحاظ جسمی و ذهنی به بالاترین درجه برسد و در این راستا موانع برای ورود معلولان به جامعه شناسی شد.

به طور مثال مشاهده شده که خدماتی به معلولان ارائه می‌شود اما در ارائه وسایل کمک‌توانبخشی و جابه‌جایی ویلچر مشکل دارند.

فارس: اولویت‌های خدمات توانبخشی چیست؟ 

ارائه تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی در اولویت قرار دارد و در زمینه افرادی که دچار نابینایی هستند سال گذشته به میزان 20 هزار عصای سفید که نیاز کشوری بود تأمین شد.

کم‌بینایان بخشی از جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند و روی نیاز سنجی این مسئله که کم‌بینایان در معرض نابینا شدن هستند توانبخشی آنها جزو اولویت ما قرار گرفت تا از نابینا شدن این افراد جلوگیری کنیم.

در طول سال‌ها توانبخشی حرفه‌ای برای معلولان ما کم‌رنگ شده بود و اگر یک معلول حرفه‌ای را یاد نگیرد نمی‌تواند وارد جامعه شود بنابراین احیای مراکز توانبخشی حرفه‌ای نیز در اولویت قرار گرفت.

فارس: در زمینه توانبخشی آموزشی چه اقدام‌هایی صورت گرفت؟

توانبخشی آموزشی بخش دیگری از اهداف ما در حیطه توانبخشی است و یک معلول تحصیل‌کرده به طور یقین در جامعه زودتر وارد کار می‌شود بنابراین تأمین شهریه دانشجویان جزو اولویت‌های کاری ما قرار گرفت و امسال حداکثر تمام شهریه دانشجویان معلول زیرپوشش سازمان بهزیستی را تأمین کردیم.

کودکانی نیز در معرض ناشنوایی بودند که اگر کاشت حلزون تا چهار سالگی انجام می‌گرفت ناشنوا نمی‌شدند و با فعالیت‌هایی که صورت گرفت و اعتباراتی که اختصاص داده شد در این زمینه توانستیم به خط صفر برسانیم و اکنون پشت نوبتی برای کاشت حلزون نداریم و این آمادگی وجود دارد در هر استانی که کیس جدیدی پیدا شد هزینه کشت حلزون را تأمین کنیم.

فارس: تاکنون چه تعداد افراد معلول و مستمری‌بگیر از چرخه حمایتی سازمان بهزیستی خارج شدند؟

-اعتبارات سازمان محدود است و با توجه به اینکه 10 درصد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند و طبق آخرین برآورد سازمان جهانی بهداشت این آمار به 15 درصد رسیده است، بر این اساس فعالیت پایش پرونده‌ها در توانبخشی سازمان بهزیستی انجام دادیم.

بر اثر این پایش، تعداد 33 هزار نفر از چرخه مستمری سازمان بهزیستی خارج شدند و 26 میلیارد تومان صرفه‌جویی وسیعی در هزینه‌ها صورت گرفت.

فارس: چه تعداد مستمری‌بگیر زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند؟

-سال گذشته تعداد 450 هزار نفر مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی بودند که با خارج شدن 33 هزار نفر، تعداد 33 هزار نفر دیگر پشت نوبتی زیرپوشش مستمری سازمان قرار گرفتند.

*اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان چه روندی را طی می‌کند؟

قانون جامع حمایت از معلولان از سال 83 تصویب شد و ماده 16 آن پاشنه آشیل این قانون بود که اجرای تمام این قانون را منوط به تأمین اعتبارات می‌کرد.

سال گذشته با همکاری متخصصان و انجمن‌های مردم‌نهاد، قانون بازنگری شد و مواد دیگری به آن قانون اضافه شد و اکنون در کمیسیون اجتماعی ریاست جمهوری است و به تعدادی از وزرای مختلف برای نظرخواهی ارسال شده و پس از تصویب در این کمیسیون وارد مجلس می‌شود که رایزنی کافی انجام شده است.

در بازنگری جدید قانون جامع حمایت از معلولان دیگر اینگونه نیست که آموزش و پرورش از سهم استخدام سه درصد معلولان اجتناب کند بلکه انجام آن تکلیف است.

در بازنگری این قانون تکلیف استخدام در دستگاه‌ها و ارگان‌ها از سه درصد به پنج درصد لحاظ شده است و صدا و سیما طبق این قانون باید پنج ساعت به معلولان اختصاص دهد بدون اینکه پول بگیرد در حالی که اکنون برای برنامه‌های معلولان درخواست پول می‌کند و این مبلغ درخواستی صدا و سیما نیز هنگفت است.

فارس: آیا تمام ارگان‌ها مکلف به استخدام سهم 5 درصدی معلولان در قانون جامع حمایت از معلولان هستند؟

با بازنگری که در قانون صورت گرفته است تمام ارگان‌ها مکلف به اجرای آن هستند و باید سهم استخدام پنج درصدی را انجام دهند و در صورت تصویب بازنگری این قانون در مجلس شورای اسلامی حدود 70 تا 80 درصد مشکلات معلولان برای همیشه برطرف می‌شود.

مشکلات معلولان از نظر ساعت کاری، بیمه، بازنشستگی، مناسب‌سازی محیط معلولان، تجهیزات توانبخشی معلولان و... در قانون مذکور دیده شده که با اجرای آن همه اینها به صورت رایگان برای فرد معلول برطرف می‌شود.

*وجود قانون جامع حمایت از معلولان تاکنون چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

-با وجود این قانون پیشرفت‌هایی در گذشته داشتیم که بار مالی زیادی به سازمان بهزیستی تحمیل کرد به طور مثال برای جابه‌جایی معلولان به دلیل مناسب‌سازی نشدن در سطح کشور بابت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی هزینه ایاب و ذهاب می‌دهیم و در کلانشهری مانند تهران در ماه 150 هزار تومان به تعدادی از معلولان هزینه ایاب و ذهاب پرداخت می‌کنیم.

برای ورزش و درمان نیز هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌کنیم و همین فعالیت‌ها موجب شد که سال گذشته شهرداری تهران ساماندهی حمل و نقل معلولان را راه‌‌اندازی کند.

*وضعیت مناست‌سازی فضای محیطی سطح کشور چگونه است؟

30 سال گذشته معلولی نمی‌توانست در سطح شهر بیاید اما امسال افراد زیادی از معلولان حتی برای شورای شهر کاندیدا شدند و این امر نشانه پیشرفت مناسب‌سازی محیط است.

مناسب‌سازی این نیست که هر منزل و مغازه‌ای مناسب‌سازی شود مناسب‌سازی منطقی قابل قبول است و مناسب‌سازی یعنی اینکه پارکینگ ویژه داشته باشیم و احترام بگذاریم و پارک نکنیم.

چیزی که اکنون ما را رنج می‌دهد فرهنگ‌سازی آن است که باید در مناسب‌سازی به حقوق افراد معلول احترام گذاشته شود و جامعه باید حق و حقوق افراد سالم به ویژه در بخش راهنمایی و رانندگی را بشناسد که برای فرد معلول نیز تسلی‌بخش باشد.

مشکل ما در بعد مناسب‌سازی تا حد زیادی برطرف شده و رمپ‌هایی که زده شد، لازم بوده و رضایت‌بخش است اگر چه ایده‌آل نیست. 

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول