اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی کرمان:

34 درصد اراضی کرمان بیابانی هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: 34 درصد از اراضی استان کرمان بیابانی هستند.

34 درصد اراضی کرمان بیابانی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدعلی اسدی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی بیابان، چالش‌ها و راهکارها اظهار داشت: یکی از چالش‌های پیش روی جوامع بشری تحلیل رفتن پوشش گیاهی، جنگلی و مرتعی و به تعبیر دیگر بیابان‌زایی است.

وی بیان داشت: اهمیت این مسئله موجب شده تا 17 ژوئن به عنوان روز جهانی بیابان نامگذاری شود و 180 کشور عضو کنوانسیون جهانی هستند.

اسدی عنوان کرد: ایجاد ناهنجاری‌ها در اکوسیستم از جمله گازهای گلخانه‌ای، آسیب دیدن لایه ازن و ... عمدتا ناشی از صنعتی شدن هستند.

وی شرایط اقلیمی ایران را سخت عنوان کرد و افزود: ایران با 250 میلی‌متر‌‌ بارندگی سالانه یک سوم بارندگی‌های متوسط جهان و استان کرمان با 130 میلی‌متر یک دوم متوسط میزان بارندگی کشور را دارد.

اسدی خاطر نشان کرد: 29.5 درصد جهان پوشش‌های جنگلی است که هفت درصد آن در ایران وجود دارد.

وی گفت: 80 درصد از مراتع استان کرمان به دلیل خشکسالی‌ها و اقلیم آب و هوایی درجه سه به شمار می‌رود و سالانه 700 هزار تن از آنها علوفه تولید می‌شود که 200 میلیارد تومان در سال است.

اسدی متوسط اراضی بیابانی کشور را 27 درصد عنوان و تصریح کرد: اراضی بیابانی استان کرمان 34 درصد و شامل 6.2 میلیون هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ابراز داشت: خشکسالی‌های 15 ساله گذشته و آمارها نشان می‌دهد که مردم و مسئولان باید در کنار یکدیگر کار کنند تا بتوانیم این منابع را حفظ و از افزایش بیابان‌ها جلوگیری کنیم.

اسدی بیان داشت: فعالیت‌های بیابان‌زدایی جزو کارهای سخت و گسترده هستند با این وجود توانسته‌ایم اقدامات خوبی را در استان انجام دهیم.

وی افزود: از 670 هزار هکتار کانون بحران موجود در کرمان با همه تلاش‌ها توانسته‌ایم 40 درصد کار را برای بیابان‌زدایی انجام دهیم.

اسدی خاطر نشان کرد: ایجاد 48 هزار هکتار جنگل دست کاشت در حاشیه شهر کرمان بسیاری از تاسیسات شهری، روستایی و باغی را ایمن کرده است.

وی عنوان کرد: بادشکن‌ها، کنترل هرز آب‌ها، طرح‌های مرتع‌داری و مدیریت جنگلی، پروژه‌های آبخیزداری و ... در راستای بیابان‌زدایی انجام شده است.

اسدی با اشاره به استفاده از تسهیلات مجامع جهانی برای بیابان‌زدایی و توسعه روستایی گفت: دو پروژه بزرگ مقیاس طی دو سال گذشته در شهرستان ریگان و بخش شهداد کرمان در حال انجام است.

وی افزود: طرح RFLDL در ریگان به وسعت 300 هزار هکتار و دربرگیری 90 روستا از دو سال قبل با مشارکت مردم آغاز شده و تاکنون پیشرفت‌های قابل توجهی نیز دارد.

اسدی بیان داشت: طرح بیابان‌زدایی و افزایش پوشش گیاهی ترسیب کربن در شهداد نیز از سال گذشته آغاز شده است.

وی گفت: انتظار ما این است که مردم و مسئولان در این کار بزرگ و گسترده حضور داشته باشند تا به نتیجه نهایی و نجات اراضی برسیم.

انتهای پیام/80017/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول