اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبخیزداری ‌سازمان‌ جنگل‌ها‌، مراتع و آبخیزداری کشور:

نقشه پدیده‌های بیابانی کشور تهیه شد/ بهترین سند مطالعاتی قابل استناد به دست آمد

معاون آبخیزداری ‌سازمان‌ جنگل‌ها‌، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه نقشه پدیده‌های بیابانی کشور تهیه شده است، گفت: با این اقدام، بهترین سند مطالعاتی قابل استناد به دست آمد.

نقشه پدیده‌های بیابانی کشور تهیه شد/ بهترین سند مطالعاتی قابل استناد به دست آمد

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان، پرویز گرشاسبی که برای بازدید از پروژه ترسیب کربن به استان سمنان سفر کرده بود، با اشاره به 27 خرداد، روز جهانی مقابله با بیابان‏زایی، شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان‏زایی را «نگذاریم آینده‏مان خشک شود» اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هیچ بیابان ناشناخته‌ای وجود ندارد، اضافه کرد: دفتر بیابان سازمان، نقشه پدیده‌های بیابانی کشور را در مقیاس یک، دویست‌ و پنجاه هزارم تهیه کرده است.

معاون آبخیزداری ‌سازمان‌ جنگل‌ها‌، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: بر اساس این نقشه که بهترین سند مطالعاتی قابل استناد بوده، وسعت بیابان‌های کشور که 19 استان را در برمی‌گیرد، 32 میلیون هکتار است.

گرشاسبی ادامه داد: این نقشه تیپ‌های مختلف ژئومورفولوژی و اینکه در بیابان چه تیپ‌هایی داریم، از جمله دشت‌های سیلابی، چاله‌های رسوبی، عمیق‌ترین چاله‌های پست و پدیده‌هایی چون تپه‌های ماسه‌ای و پوشش گیاهی آمیخته با چهره‌های ژئومورفولوژیک مثل «نبکا» را به‌ خوبی نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات و بررسی‌های صورت‌ گرفته، 183 کانون بحرانی با مساحت شش ‌میلیون و 400 هزار هکتار در 32 میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد؛ ضمن آنکه مساحت مناطق بیابانی و کانون‌های بحران در تمام استان‌ها به‌ طور دقیق مشخص شده است.

معاون آبخیزداری ‌سازمان‌ جنگل‌ها‌، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: از نظر سازمان جنگل‌ها و مراتع که متولی بیابان‌های کشور است، کانون بحران به جایی اطلاق می‌شود که برداشت یا انباشت ماسه‌ها، یک پدیده زیستی مثل شهر، خط ‌آهن یا اراضی کشاورزی را تهدید کند.

گرشاسبی اضافه کرد: هم‏زمان با توسعه شهرها و روستاها، به ‌ویژه خطوط ریلی و راه‌های مواصلاتی ممکن است کانون بحران مساحت بیشتری را به ‌خود اختصاص دهد که در چنین شرایطی سازمان اقداماتی را برای مقابله با بیابان‌زایی و مهار آن، در دستور کار قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: با همین رویکرد، تا‌کنون دو ‌و نیم میلیون هکتار از شش ‌میلیون هکتار کانون بحران را با ایجاد فضای سبز درخت و درختچه‌ای کنترل کرده‌ایم که مصداق بارز آن در جنوب شهر سمنان یا در شهرستان میامی قابل مشاهده است.

معاون آبخیزداری ‌سازمان‌ جنگل‌ها‌، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: بذرپاشی، کپه‌کاری پخش سیلاب و قرق از دیگر اقدامات مهار بیابان‌زایی است که در پنج ‌میلیون هکتار از کانون‌های بحران و در حاشیه این کانون‌ها ازجمله حواشی شهرهای سمنان، یزد، زابل، کرمان و اصفهان در سطح گسترده‌ای اجرا شده است.

گرشاسبی با بیان اینکه برخی مناطق بیابانی از جمله مراتع استپی درجه سه نیاز به بیابان‌زدایی ندارد، تصریح کرد: نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنیم، این است که کشور ما از نظر مهار بیابان‌زایی جایگاه شاخصی در خاورمیانه داشته و میان کشورهای آسیایی بعد از چین در رده دوم قرار دارد؛ ضمن آنکه در حال حاضر، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی است.

انتهای پیام/2249/ع/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول