اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مطالبات فرهنگی ملت از دولت آینده

اصلاح سبک زندگی راهی برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی در دولت آینده

اصلاح سبک زندگی ایرانیان به سمت الگو اسلامی ایرانی راهکاری مهم برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کنونی به شمار می‌رود.

اصلاح سبک زندگی راهی برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی در دولت آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شمارش معکوس برای انتخاب یازدهمین رئیس‌جمهور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و مهم‌تر از آن مردم مسلمان برای خلق حماسه سیاسی که خواسته بزرگ رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز سال جاری بود لحظه‌شماری می‌کنند؛ اقشار مختلف مردم منتظرند تا صبح روز 24 خرداد فرا برسد و آنها با قلب‌هایی مالامال از ایمان و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و انقلابی و با یاد و نام امام راحل که بنیان‌گذار نهضتی عظیم در قرن بیستم شد به پای صندوق‌های رأی بروند و علاوه بر اینکه حق خود را می‌ستانند، وظیفه دینی و شرعی و انقلابی خود را نیز انجام دهند.

به یقین حضور حداکثری مردم ایران در پای صندوق‌های رأی نه تنها حماسه سیاسی مد نظر رهبری را محقق می‌سازد بلکه موجب می‌شود دشمنان نظام بار دیگر شکستی استراتژیک را تجربه کرده و از دست‌اندازی به سرمایه‌های مادی و معنوی ایران اسلامی ناامید شوند؛ هرچقدر این حضور پررنگ‌تر و باشکوه‌تر باشد به همان میزان سیلی سخت‌تری به گوش استکبار جهانی نواخته خواهد شد و در این بین انتخاب اصلح بیش از پیش موجب شتاب قطار انقلاب در مسیر توسعه و پیشرفت همه‌جانبه یعنی در عرصه‌های مختلف فرهنگ، اقتصاد و سیاست می‌شود.

انتخاب اصلح هم جز به وسیله مقایسه کاندیداها با معیارهای دینی و انقلابی و آنچه رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تبیین می‌کنند امکان‌پذیر نخواهد بود و ملت مسلمان ایران هم که در طول 34 سال اخیر در ده‌ها دوره انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و شوراها شرکت کرده‌اند و همین رویه را در پیش گرفته‌اند در 24 خرداد امسال هم بر همین راه و روش استمرار می‌ورزند و انتخاب اصلحی دیگر را رقم می‌زنند.

هر یک از کاندیداهای احراز صلاحیت شده این دوره که در آغاز هشت نفر بودند و اکنون تعدادشان به شش نفر کاهش یافته خود را دارای تطابق بیشتر با معیارها و مصالح می‌دانند و سعی دارند به وسیله سخنرانی‌های تبلیغاتی و برنامه‌های ستادی، ویژگی‌ها و اهدافشان را برای مردم تبیین کنند و پس از آن ملت ایران است که تعیین می‌کند چه کسی باید به مدت چهار سال در جایگاه رئیس جمهور ایران نقش‌آفرینی کند و این انتخاب جز با شناخت صحیح هر یک از نامزدها و مقایسه سخنانشان با خواسته‌هایی که مردم دارند میسر نخواهد بود.

اقتصاد و سیاست خارجی دو مقوله‌ای هستند که بارها توسط مردم و متقابلاً کاندیداها مطرح شده و هیچ کس منکر وجود مشکلاتی در این عرصه‌ها نیست و از سه مناظره‌ای هم که میان نامزدها برگزار شد جلسات نخست و سوم از شور و حال بیشتری برخوردار بودند زیرا همین موضوعات دستمایه مباحث‌شان بود اما مناظره دوم که با موضوع فرهنگ برگزار شد کمتر مورد توجه قرار گرفت در حالیکه اصلاح فرهنگی و اجتماعی زمینه‌ساز حل سایر مشکلات در حوزه‌های گوناگون از جمله اقتصاد و سیاست به شمار می‌رود و به جرأت می‌توان گفت اگر فرهنگ اسلامی و ایرانی صحیح در کشور نهادینه شود آنگاه بسیاری از مشکلات به ظاهر پیچیده و دشوار به خودی خود حل خواهند شد.

در این زمینه به اقشار مختلف مردم قم به گفت‌وگو نشستم تا نظراتشان را بدانیم و از این طریق آن را به کاندیداها منتقل کنیم.

«شیما. م» کارمند یکی از ادارات دولتی قم است که عقیده دارد فرهنگ به مثابه یکی از ابزارهای تعامل اجتماعی با دیگران می‌تواند زمینه بسیاری از شکوفایی‌ها و پیشرفت‌ها باشد. وی ادامه می‌دهد: «یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اصلاح الگوی زندگی ایرانیان بوده است؛ به نظر من دولت بعدی باید اولویت برنامه‌های فرهنگی خود را همین مسئله قرار دهد و در راستای اصلاحات فرهنگی تلاش کند زیرا تا وقتی مردم برخی زیاده‌روی‌ها در مصرف را ادامه دهند مشکلات اقتصادی هم پایدار خواهند ماند و در کنار آن باید نحوه تعامل اجتماعی با یکدیگر را نیز به درستی بیاموزند و همان‌طور که اجدادمان الگویی برای سایر تمدن‌ها بودند امروز هم به جایی برسیم که هر کس در هر نقطه جهان بخواهد شیوه صحیحی از زندگی کردن را به فرزندش بیاموزد ملت ایران را برای او مثال بزند».

«جواد زند» صاحب مغازه لباس فروشی در یکی از خیابان‌های مرکزی قم است. او که در مغازه‌اش اثری از لباس‌های ایرانی دیده نمی‌شود می‌گوید: «یکی از ایرادات ما همین مصرف کالای خارجی با این تصور که بهتر از کالاهای ایرانی باشند است؛ هرچند آنقدر سن ندارم که دوران پیش از انقلاب را به یاد داشته باشم اما بر اساس شنیده‌ها چون در آن زمان ایران قادر به تولید بسیاری از اجناس نبود این تصور به وجود آمده‌ بود که کالای ایرانی به درد نمی‌خورد و باید برای از دست ندادن پولمان حتمان جنس خارجی خریداری کنیم زیرا کالاهای ایرانی هم عمدتاً یا مونتاژ بودند که در واقع تولید به شمار نمی‌رود یا اینکه از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بودند. به هر حال این فرهنگ امروز هم در میان چند نسل بعد نهادینه شده و هنوز این تصور وجود دارد که همه کالاهای خارجی بهتر و بادوام‌تر از اجناس ایرانی هستند؛ این تصور در مورد وسایل الکترونیک آن هم در مقایسه با برندهای معتبر جهانی صحیح است اما نباید اینطور فکر کنیم که حتی لباس‌های خارجی هم بادوام‌تر از لباس‌های ایرانی هستند هرچند با کمال تأسف باید گفت بسیاری از همین لباس‌هایی که شما فکر می‌کنید خارجی هستند هم تنها مارک خارجی بر خود دارند و جالب‌تر اینکه همان مارک هم توسط تولیدکنندگان ایرانی دوخته شده است اما برای اینکه لباس‌ها فروش بروند مجبور هستند چنین کاری بکنند».

این حرف‌ها گویای این حقیقت هستند که اصلاح سبک زندگی مردم ایران که رهبری بارها بر آن تاکید فرموده‌اند چقدر اهمیت دارد زیرا بسیاری از مشکلات اقتصادی و سیاسی هم وابسته به همین مسئله بوده و اگر مردم قدر زحمات کارگران و مهندسان داخلی را به درستی بدانند شاید لازم نباشد آنقدر هم نگران تحریم‌ها باشند چون تولیدکننده داخلی با فروش بالای کار خود در داخل امیدواری بیشتری پیدا می‌کند و به تدریج کالای باکیفیت‌تر و بهتر از مشابه خارجی هم خواهد ساخت؛ اینجاست که نقش فرهنگ و فرهنگ‌سازی بهتر نمایان می‌شود.

«مختار پورعزیزی» دانشجوی الهیات که در یکی از دانشگاه‌های تهران تحصیل می‌کند هم به نکته جالبی اشاره می‌کند. پورعزیزی می‌گوید: «به نظر من فرهنگ مقوله‌ای جدا از سیاست و اقتصاد و سایر مسائل نیست؛ هر موضوعی دارای فرهنگی است و در واقع فرهنگ همان مسیری است که اقتصاد و سیاست و علوم انسانی در آن حرکت می‌کنند تا به هدف برسند. فرهنگ مصرف، فرهنگ مقاومت، فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگ تعامل با افراد و مباحثی با پیشوند فرهنگ گویای همین حقیقت هستند».

وی ادامه می‌دهد: «رئیس جمهور آینده باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد به این صورت که مشاوران فرهنگی در هر حوزه‌ای را به کار بگیرد و وزرا و مدیران اصلی کشور را نیز ملزم کند در هر تصمیم مهمی از مشاوره کارشناسان فرهنگی غافل نمانند؛ در واقع هر پروژه و طرحی در کشور باید پیوستی فرهنگی هم داشته باشد تا بتواند علاوه بر اینکه اقتصاد و سیاست مردم را ارتقا می‌دهد فرهنگ استفاده صحیح و تعاملات جدید را نیز نهادینه کند».

در مورد نظر این شهروند قمی با «س. حسین‌پور» استاد علوم اجتماعی یکی از دانشگاه‌های قم به گفت‌وگو می‌نشینیم. آقای حسین پور عقیده دارد فرهنگ جزئی جداناپذیر از تمدن است و اگر آن را از زندگی اجتماعی حذف کنیم در واقع روح اجتماع را نابود ساخته‌ایم.

این کارشناس مسائل اجتماعی می‌افزاید: بسیاری از کشورها با اصلاح الگوهای مصرف و تولید که جزئی از فرهنگ یک جامعه به شمار می‌رود توانسته‌اند به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابند. در مناظرات و برنامه‌های انتخاباتی مشاهده می‌کنیم که کاندیداهای این دوره تاکید زیادی بر حل مشکلات اقتصادی و سیاسی دارند اما بسته فرهنگی مناسبی از سوی آنها ارائه نمی‌شود در حالیکه اگر فرهنگ یک کشور را در راستای اهداف پیش‌بینی شده اصلاح کنیم آنگاه بدون اینکه سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش‌های مختلف داشته باشیم می‌توانیم به رشد مورد نظر هم دست پیدا کنیم. به عنوان فردی که سال‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی فعالیت کرده‌ام باید بگویم جای خالی مباحث فرهنگی و آنچه رهبر انقلاب از آن به عنوان سبک زندگی اسلامی ایرانی نام می‌برند در برنامه‌های ارائه شده توسط کاندیداها احساس می‌شود و اگر هم برنامه‌ای فرهنگی از سوی آنها ارائه شده زیر سایه سنگین سیاست و اقتصاد چندان به چشم نمی‌آید».

صحبت‌های مردم و کارشناسان نشان می‌دهد فرهنگ عنصری جداناپذیر از اجتماع است و بدون آن نمی‌توان سایر بخش‌ها را نیز مدیریت کرد و دیگر اینکه فرهنگ یک بحث جدا از سیاست و اقتصاد و مسائلی مانند آنها نبوده و اگر طرح‌های عمرانی و اجتماعی همراه با پیوست‌های فرهنگی تدوین شوند بسیاری از مسائل حاشیه‌ای آنها به خودی خود حل می‌شود بنابراین کاندیداهای ریاست جمهوری این دوره و کسانی که ممکن است تا چند روز دیگر به عنوان سکان‌دار قوه مجریه کشور انتخاب شوند باید به این خواسته رهبری و ملت توجه کافی و لازم داشته و توجه خود را صرفاً به مباحث اقتصادی یا سیاسی معطوف نکنند.

=============

گزارش: صدرالدین فلاح

=============

انتهای پیام/78004/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول