اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در موزه آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد

نمایش گنجینه هنری و تاریخی کاشی‌های زرین فام حرم مطهر حضرت رضا(ع)

مسئول گنجینه تاریخ مشهد گفت: مجموعه‌ای کم‌نظیر از کاشی‌های زرین فام حرم مطهر رضوی مربوط به اواخر قرن شش تا نیمه قرن هشت هجری قمری در گنجینه تاریخ مشهد موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

نمایش گنجینه هنری و تاریخی کاشی‌های زرین فام حرم مطهر حضرت رضا(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد‌ آستان قدس رضوی، مجید مهردوست اظهار کرد: تعداد 38 عددکاشی زرین فام که در ازاره‌های حرم مطهر در دوره‌های مختلف نصب بوده است در موزه تاریخ مشهد در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

مسئول گنجینه تاریخ مشهد خاطرنشان کرد: تعداد 10 عدد از این کاشی‌های زرین‌فام که به اشکال و ابعاد مختلف هستند شامل کاشی نیم ستون، کتیبه‌دار بزرگ، کاشی ستاره‌ای و کاشی زرین فام هشت ضلعی است.

وی افزود: همچنین تعداد 10 عدد کاشی زرین فام دیگر همچون کاشی لاجوردی برجسته کتیبه‌دار، کاشی زرین‌ فام ناودانی، کاشی مصور کوچک و کاشی هشت ضلعی است و 11 عدد کاشی نیز از نوع هفت رنگی بوده که شامل کاشی هفت رنگ کتیبه‌دار، کاشی برجسته و کاشی هفت رنگ بانقوش گیاهی در ویترین دیگری در معرض نمایش عموم قرار گرفته است. مهردوست به معرفی تعداد هفت عدد کاشی از نوع لعابدار و زیرلعابی پرداخت و گفت: این کاشی‌ها شامل کاشی لعاب‌دار مصور، کاشی پیچ و کاشی کتیبه‌دار زیر لعابی است.

مسئول گنجینه تاریخ مشهد تصریح کرد: گنجینه تاریخ مشهد تنها گنجینه تاریخی، فرهنگی، هنری و معنوی است که در آن آثار و اشیای منحصر به فرد اماکن متبرکه رضوی به نمایش گذاشته شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر 182 اثر تاریخی، فرهنگی و هنری همچون وسایل روشنایی و وسایل شستشو و تطهیر حرم مطهر، الواح طلای مربوط به صندوق پوش و ضریح نخست، درهای قدیمی، قفل‌ها و کلیدهای حرم که علاوه بر قدمت و پیشینه طولانی تاریخی به واسطه اینکه دهه‌ها و قرن‌ها در فضای ملکوتی حرم مطهر نصب بوده، دارای اهمیت فراوان است و در گنجینه تاریخ مشهد موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

انتهای پیام/70004/خ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول