اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی چناران خبر داد

رشد 17 درصدی تولید گندم در چناران

مدیر جهاد کشاورزی چناران گفت: با توجه به اینکه در امسال میانگین تولید 650 کیلوگرم در هر هکتار برای گندم دیم پیش‌بینی شده شاهد رشد 17 درصدی تولید گندم در چناران هستیم.

رشد 17 درصدی تولید گندم در چناران

به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، محمدرضا قوسیان‌مقدم  صبح امروز در جلسه خرید گندم اظهار کرد: با توجه به وضعیت بارندگی نزدیک به 8 هزار هکتار گندم دیم در چناران کشت شده است که البته در بحث دیم انتظار داریم در سطح  5 هزار هکتار برداشت اقتصادی انجام و بقیه به مصرف دام در مزرعه برسد.

وی افزود: در سال زراعی جاری نزدیک 2 هزار تن بذر اصلاح شده گندم، 3 هزار و 50 تن انواع کودهای شیمیایی و افزون بر 30 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش گندم در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی چناران ادامه داد: در راستای کاهش هزینه‌های کشت در سطح 3 هزار و 500 هکتار خاک ورزی حفاظتی و به منظور تامین سوخت تراکتورها برای آماده‌سازی مزارع در 9 ماهه گذشته 6 میلیون لیتر گازوئیل با قیمت 150 تومان در بین بهره‌برداران بخش زراعت به ویژه گندم توزیع شده است.

قوسیان بیان کرد: در راستای حمایت تخصصی از مزارع با حضور 20 کارشناس تخصصی بخش دولتی، پنج شرکت خدمات مشاوره‌ای و به خدمت گرفتن 9 کارشناس گیاه پزشکی در قالب خرید خدمات فنی، عملیات مبارزه با علف‌های هرز در 95 درصد مزارع و عملیات مبارزه با سن مادری در مزارع آلوده انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی چناران گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی در سطح شهرستان، عملیات مبارزه با پوره سن غلات از روز دهم خرداد در سطح شهرستان شروع شده که از تمام ادارات، همکاری می‌طلبیم.

وی افزود: در سال زراعی 90-91 با میانگین تولید 3 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار رکورد میانگین تولید استان توسط شهرستان چناران شکسته شد.

مدیر جهاد کشاورزی چناران ادامه داد: با توجه به پراکنش مناسب بارندگی‌ها در سطح شهرستان، حمایت‌های تخصصی و از همه مهم‌تر لطف بیکران الهی، امسال انتظار داریم از حدود 11 هزار هکتار سطح زیرکشت گندم آبی افزون بر 45 هزار تن گندم آبی با میانگین 4 هزار و 100کیلوگرم برداشت کنیم.

قوسیان ادامه داد: از مزارع دیم شهرستان نیز نزدیک به 5 هزار هکتار به لحاظ اقتصادی مناسب برداشت است که میانگین تولید 650 کیلوگرم در هر هکتار برای گندم دیم پیش‌بینی می‌شود و با این برآورد تولید اولیه شهرستان در مرز 50 هزار تن پایدار می‌ماند و انتظار داریم در عملکرد میانگین بتوانیم رشد 17 درصدی را نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی چناران افزود: با توجه به شرایط کشور در مورد تامین گندم خوراکی، ما هم به نوبه خود سعی در تشویق بهره‌برداران شهرستان داریم اما با توجه به مشکلات موجود متاسفانه در سال گذشته شاهد استقبال بهره‌برداران نبودیم.    

قوسیان با اشاره به مشکلات این حوزه بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، خدمات کشاورزی شامل مکانیزاسیون و هزینه‌های کارگری و پایین بودن عملکردها نسبت به تولیدکنندگان برتر، قیمت تمام شده برای یک کیلو محصول تولیدی با قیمت تعیین شده، یکسان بوده و زمانیکه قیمت بازار از قیمت تضمینی بیشتر است و پول نقد هم موجود است و افت محصول هم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد، بهره‌بردار به بازار آزاد تمایل پیدا می‌کند.

وی افزود: در سطح منطقه‌ای، نبود سیلوی اداره غله در شهرستان و عامل خرید در سطح دهستان، نبود نقدینگی در کارخانه‌های آرد، افت‌زنی گندم و کاهش قیمت بر اساس آفت‌ها و پرداخت نشدن هزینه‌های حمل و نقل مشکلاتی است که بهره‌برداران را از تحویل گندم به سیلو دلسرد می‌کند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت گندم در سال جدید نسبت به سال قبل قابل توجه بوده است و در استان‌هایی که تحویل گندم شروع شده مقدار تحویلی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر داشته است؛ البته هنوز هم با قیمت جهانی گندم فاصله داریم.

انتهای پیام/70002/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول