اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تویسرکان انجام شد

آغاز طرح غربالگری سلامت کودکان نوآموز پایه اول ابتدایی

طرح غربالگری سلامت جسمانی کودکان نوآموز پایه اول ابتدایی در هفت پایگاه سنجش در سطح شهرستان تویسرکان آغاز شد.

آغاز طرح غربالگری سلامت کودکان نوآموز پایه اول ابتدایی

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، طرح غربالگری کودکان نوآموز دبستان هر ساله به منظور معاینات پزشکی با همکاری سازمان آموزش و پرورش و مراکز بهداشت و درمان در سراسر کشور در یک مدت مشخص قبل از آغاز سال تحصیلی انجام می‌شود.

معاینات پزشکی و عمومی کودک ورودی پایه اول ابتدایی نقشی مهمی در موفقیت‌های همه‌جانبه کودکان امروز و مدیران فردای کشور ایفا می‌کند.

اجرای این طرح ضمن هدایت تحصیلی فرد از هدررفت هزینه‌های کلان در حوزه اقتصادی و... که ممکن است بر اثر ناشناخته بودن آیتم‌های اصلی مؤثر در رشد، پنهان ماندن نبوغ و یا مشکلات جسمی و روحی رخ دهد، جلوگیری می‌کند.

معاینات غربالگری پزشکی و عمومی کودکان پایه اول ابتدایی راهبردی در راستای پرورش نیروی انسانی کارآمد و توانمند در سطح شهر و روستا در سال جاری همانند سال‌های گذشته کلید خورد.

امروز با حضور رئیس آموزش و پرورش تویسرکان و جمعی از مسئولان با همکاری آموزش و پرورش و مرکز بهداشت و درمان طرح غربالگری ویژه سلامت کودکان نوآموز پایه اول مقطع ابتدای فعالیت خود را آغاز کرد.

در حاشیه این برنامه رئیس آموزش و پرورش تویسرکان در گفت‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان، با اشاره به اینکه هر چه ضریب نرخ سلامت افراد یک جامعه بالا رود به طور قطع توسعه و پیشرفت آن کشور چشمگیر خواهد بود، اظهار داشت: غربالگری جسمی و روحی دانش‌‌آموزان پایه اول یکی از برنامه‌های کاربردی به منظور پیشگیری از مسائل و مشکلات سلامت نسل آینده در اجتماع است.

علی بیات با بیان اینکه با ارزیابی مقدماتی سلامت کودکان عوامل تهدید کننده سلامت فرد شناسایی می‌شود، ابراز کرد: با شناخت عوامل خطر در سنین کودکی و آموزش درست می‌توان مسائلی که پیشرفت دانش‌آموز را به حداقل می‌رساند، کاهش و یا برطرف کرد.

*فعالیت 7 پایگاه سنجش غربالگری نوآموزان اولی در تویسرکان

وی با اشاره به اینکه هر ساله سلامت جسمانی و روانی کودکان با همکاری آموزش و پرورش و بهداشت و درمان اجرا می‌شود، گفت: طرح مذکور از امروز در یک پایگاه سنجش ثابت شهری و شش پایگاه سنجش سیار روستایی در سطح شهرستان به مردم خدمات‌دهی دارند.

رئیس آموزش و پرورش تویسرکان زمان انجام غربالگری را دو ماه اعلام کرد و افزود: غربالگری سلامت جسمی و روحی کودکان اول ابتدایی شهری در پایگاه ثابت سنجش دبستان شهید مهدی سلیمی تویسرکان واقع در خیابان حافظ پشت فروشگاه فرهنگیان در پروسه مشخص شده به خانواده‌ها ارائه خدمات دارد.

*کودکان نوآموز تویسرکانی صاحب شناسنامه سلامت می‌شوند

وی در این طرح معاینات پزشکی در شناسنامه سلامت کودکان ثبت می‌شود، اظهار داشت: اولیای دانش‌آموزان می‌توانند پس اخذ معرفی‌نامه از مدرسه مورد نظر برای ثبت‌نام به پایگاه سنجش سلامت مراجعه کنند.

بیات انجام معاینات را شرطی برای ثبت‌نام نوآموز در پایه اول دبستان عنوان و خاطر نشان کرد: انجام این تست در خصوص کودکان یک امر حیاتی در پیشبرد فرایند تحصیلی دانش‌آموزان در این مقطع است.

وی متذکر شد: مشارکت کودکان در آزمون سلامت کمک شایانی در رشد فرد و اجتماع دارد چرا که ارتقا فرایند زندگی بچه‌ها در سنین کودکی شکل می‌گیرد پس باید بر انجام این موضوع همه والدین و متولیان امر دقت و توجه‌ ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس آموزش و پرورش تویسرکان در خصوص اهداف ترسیمی در این برنامه، یادآور شد: تشخیص و شناسایی بهنگام نارسایی‌های جسمی، ارزیابی وضعیت آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، کمک به بهبود کیفی آموزش و جلوگیری از افت تحصیلی و شناخت نیازهای ویژه جامعه هدف برنامه انجام می‌شود.

*پوشش 1230 نوآموز تویسرکانی در طرح سنجش سلامت

وی افزود: معاینات تخصصی در زمینه هوش، شنوایی، بینایی، گفتار... با حضور افراد متخصص در حوزه مربوطه در خصوص پایه اولی‌ها همزمان با سراسر کشور در شهرستان تویسرکان نیز صورت می‌گیرد.

بیات با اشاره به اینکه امسال آمار تعداد دانش‌آموزان ورودی اول ابتدایی سه درصد نسبت به سال گذشته رشد دارد، گفت: امسال یک هزار و 230 کودک نوآموز در بازه زمانی دو ماهه زیر پوشش طرح غربالگری سلامت جسمی و روحی قرار می‌گیرند.

در روند اجرای فرایند طرح غربالگری در مدرسه شهید مهدی سلیمی مسئول بینایی‌سنجی این طرح به فارس گفت: غربالگری اگر به نحو احسن انجام شود کارکردی کلیدی در کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از خسارت‌های جبران‌ناپذیر خواهد داشت.

فاطمه صلح‌میرزایی افزود: در این برنامه تأکید بر شناخت نیازها و توانمندی نسل آینده است که مدیریت کشور را عهده‌دار خواهند شد، پس نگاه ذره‌بینی و متمرکز بر معاینات از سوی همه عوامل و مسئول در این عرصه یک امر ضروری است.ژ

*طرح غربالگری تاثیر بالای در تدوین برنامه کشور دارد

وی در خصوص چرایی و اهمیت این کار، گفت: اگر ما درست تست‌های لازم در مورد کودکان نوآموز را انجام بدهیم، نیروهای انسانی خلاق از این دوره کارشناسی شده هدایت می‌شود و افرادی که کم‌توان هستند و یا مشکل دارند به راحتی و در اوان آغاز تحصیلی درمان و امکانات و نیازهای آن تأمین می‌شود.

مسئول بینایی سنجی طرح غربالگری افزود: شناخت و تشخیص استعداد بچه‌ها جایگاه و هدف آینده را برای این افراد مشخص می‌کند و از سوی دیگر از هدررفت توان و انرژی این کودکان جلوگیری و مسیر را برای آنها روشن می‌سازد.

وی افزود: طرح غربالگری در تدوین برنامه آینده کشور به ویژه در اقتصاد از تأثیرگذاری بالای برخوردار است منتج به نتیجه شدن این مهم مستلزم دقت نظر همه ماست.

صلح‌میرزایی به فعالیت سه نیروی کارآمد تست‌تر برای سنجش هوش پایه اول ابتدایی در تویسرکان اشاره کرد و گفت: فعالان در این عرصه با انجام کار خود در صورتی که تست هوش کودک جواب ندهد نوآموز را به تست‌تر تخصصی ارجاع داده خواهند شد.

صلح‌میرزایی افزود: افرادی که از آزمون شرکت نکردند در پایان این برنامه پوشش داده خواهند شد.

*سنجش سلامت کودکان پایه اول نحوه برخورد والدین با فرزند را روشن می‌کند

ادامه این گفت‌وگو مادر محمدرضا ترابیان ضمن ابراز رضایت از طرح غربالگری، گفت: سنجش توان جسمانی و ذهنی کودکان پایه اول کمک شایانی به والدین می‌کند.

فاطمه اصلانی ادامه داد: تشخیص هوش و کم‌توانی و توانایی بچه‌ها تکلیف را برای همه ما روشن می‌کند که با بچه‌ها باید با چه شیوه‌ای رفتار کنیم.

وی ابراز داشت: من خودم به شخصه نمی‌توانستم بفهمم که فرزند من هوش بالایی دارد، اما وقتی در زیر پوشش غربالگری قرار گرفت، متخصصان مسئول گفتند فرزندم از هوش بالایی برخوردار است باید در مدرسه خاص تحصیل کند.

اصلانی افزود: برخورد و رفتار والدین و معلمان با کودک در این سن حائز اهمیت است زیرا فرزند ما در این برهه به دنیای جدید از زندگی خود پا گذاشته و سرشار از انرژی برای حرکت است.

یکی از توصیه‌ها مکرر آموزه‌های دینی ما توجه به تعلیم و تربیت کودکان است به خاطر اینکه شخصیت انسان از دوران کودکی شکل می‌گیرد و اصول و ارزش‌ها در آن نهادینه می‌شود.

برنامه‌ریزی در راستای پرورش نسلی قدرتمند از حیث جسم و ذهن امری کارساز است که این مهم همیشه و در هر عرصه‌ای نیازمند نگاهی متمایز با همه آیتم‌ها به شمار می‌رود.

امید داریم که با اجرایی طرح غربالگری، کودکان ما سالم و پویا و آینده کشور با همت و تلاش همه اقشار مردم و مسئولان با اقدامات مفید و ارزشی در برابر همه رخدادها و حوادث بیمه شود.

انتهای پیام/89010/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول