اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی:

اصل وقف قابل خرید و فروش نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: اصل وقف قابل خرید و فروش نیست.

اصل وقف قابل خرید و فروش نیست

حجت‌الاسلام علی مصائبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: مشکل اساسی که در مباحث وقف وجود دارد این است که مردم ملک موقوفه را می‌خرند در حالی که اصل وقف قابل خرید و فروش نیست.

وی افزود: اگر مردم زمین موقوفه‌ای دارند و معامله می‌کنند آن حق استفاده‌ای است که شخص داشته و آن را به شخص دیگر می‌فروشد.

مصائبی با اشاره به اینکه مردم از اصل وقف که امکان خرید و فروش ندارد اطلاع نداشته، ابراز داشت: افراد به جای اینکه در خرید ملک موقوفه به اوقاف مراجعه کنند پول را به شخص دیگری داده و بعدا به اداره اوقاف مراجعه می‌کنند تا سند به نامشان بخورد.

وی اضافه کرد: در این حالت معامله 70 درصد پول را به شخص دیگر داده و 30 درصد پول را به اداره اوقاف می‌دهند در حالی که اوقاف مالک زمین بوده و باید 70 درصد به اوقاف پرداخت شده و 30 درصد به شخص مورد نظر پرداخت شود.

مصائبی تصریح کرد: مردم باید نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کنند که اگر ملک موقوفه‌ای را بخواهند معامله کنند نخست باید به اداره اوقاف مراجعه کرده و سند ملک توسط اداره اوقاف بررسی شود و بعدا اداره اوقاف شرایط را اعلام کند.

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه بحث موقوفه هر آنچه هست به نفع همه بوده، خاطرنشان کرد: فردی که وقف را انجام می‌دهد یک سری معضلات و مشکلات را در جامعه احساس کرده و مالش را از بهترین کسانش انتزاع و جدا کرده و وقف می‌کند.

مصائبی ادامه داد: همه بخش‌ها اعم از مردم، تمام دوائر دولتی، علما، دانشمندان و اداره اوقاف باید در این زمینه دست به دست هم دهند تا این عمل خیری که افراد انجام داده‌اند درست انجام شود به طوری که با همکاری یکدیگر این بخش‌ها بسیاری از معضلات و مشکلات حل می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر همه دانشگاهیان و اساتید در بحث وقف کار کرده و قلم بزنند چقدر می‌توانند به بخش مربوط به خودشان کمک کنند، اعلام کرد: زیرا قسمتی از موقوفه برای دانش‌آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت بوده و قسمتی از آن نیز برای پژوهش است.

مصائبی به اهمیت همکاری مردم و دولت در بحث موقوفه اشاره کرد و گفت: همکاری مردم در بحث موقوفه موثر بوده زیرا قسمتی از موقوفه برای مساجد صرف می‌شود و اگر دولت در این زمینه کمک کند موثر خواهد بود چون قسمتی از موقوفات برای دستگیری از فقرا و بیماران است.

وی تصریح کرد: در بحث وقف هر کسی سهمی دارد که با ادای این سهم مشکل خودش را حل می‌کند و نباید جلوی وقف گرفته شود زیرا بحث وقف به نفع همه است.

انتهای پیام/61001/ی30/ظ1004
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول