اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

معاون ابتدایی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری:

نظام آموزشی 3-3 در دوره ابتدایی مشکلات اخلاقی کودکان را کاهش می‎دهد

معاون ابتدایی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: نظام آموزشی 3-3 در دوره ابتدایی مشکلات اخلاقی کودکان را که به علت اختلاف سنی زیاد بروز می کند را کاهش می‌دهد.

نظام آموزشی 3-3 در دوره ابتدایی مشکلات اخلاقی کودکان را کاهش می‎دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، جانمایی و ثبات کشورها در ردیف تولیدکنندگان علم امروزه به تعیین جایگاه واقعی آنها در نظام اقتصادی، اجتماعی بین‌المللی می‎انجامد، کشورها برآنند، تا راهی میانبر پیدا کرده و خود را از طریق مؤلفه‌های گوناگون به‌ویژه مؤلفه تولید علم در جرگه کشورهای صاحب سبک و صلاحیت قرار دهند، اینجاست که هر کشوری برای دسترسی به این هدف بزرگ به برنامه‎ریزی کوتاه مدت و دراز مدت پرداخته و سعی می‌کند، جایگاه واقعی خود را از طریق تولید کمی و کیفی علمی به اثبات رساند.

طرح‌ نظام‌ جدید آموزشی‌ که به گفته حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش همچون اتوبانی است که حرکت در آن باید اصلاح شود را نمی‌ توان‌ با چند عکس‌ و اسلاید، نمودار و جدول‌ به‌ جامعه‌ شناساند، برای بکارگیری این طرح سال‎ها درباره‌ آن‌ تحقیق‌ و بررسی‌ شده‌ است‌ و نظام‌های‌ گوناگونی‌ در جهان‌ مورد مطالعه‌ قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت طرح لازم است تا از راه‌ تبلیغات‌ درست‌ اطلاعات‌ لازم‌ درخصوص‌ نظام‌ جدید آموزشی‌ در اختیار مردم‌ قرار گیرد، برهمین اساس گفت‌وگویی را با فاطمه قائد امینی معاون ابتدایی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در ارتباط با محاسن و مزایای نظام آموزشی جدید  ترتیب داده‌ایم که در ذیل به آن اشاره شده است.

فارس: در سال تحصیلی جدید چه تعداد نوآموز بدو ورود به پایه اول ابتدایی در استان داریم؟

قائدامینی: در سال تحصیلی 93-92 شرایط و امکانات ثبت‌نام برای بیش از 16 هزار و 600 نوآموز بدو ورود به پایه اول ابتدایی در 46 آموزشگاه غیر دولتی و 898 آموزشگاه دولتی در سراسر فراهم شده است که امیدواریم با بسیج همه عوامل انسانی و تجهیزات آموزش و پرورش در این سال شاهد پوشش صد درصدی کودکان واجد شرایط در پایه اول ابتدایی باشیم.

فارس: شرایط ثبت نام کودکان در پایه اول ابتدایی چیست؟

قائدامینی: تمامی کودکان متولد دوم مهرماه سال 85 لغایت یکم فروردین ماه 86 می‌توانند با ارائه مدارک لازم از ششم خردادماه 92 تا 15 تیرماه 92 همه روزه و در ایام تعطیلات فصلی مدارس روزهای دوشنبه و چهارشنبه به نزدیک‌ترین آموزشگاه محل سکونت خود مراجعه کنند.

فارس: آیا طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در این استان اجرا می‎شود؟

قائدامینی: بله، با توجه به اینکه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از رویکردهای اصلی و مهم در نظام آموزش و پرورش است این طرح برای تمامی نوآموزان در تمامی شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش استان اجرا می‎شود، بدیهی است ثبت نام قطعی در پایه اول ابتدایی از تاریخ ششم خردادماه و پس از گذراندن مراحل مختلف سنجش و ارائه شناسنامه سلامت تکمیل و ممهور شده و به مهر پایگاه سنجش امکان پذیر است.

فارس: روند اجرای طرح سنجش سلامت را در استان توضیح دهید؟

قائدامینی: والدین قبل از مراجعه به پایگاه سنجش باید به مدرسه محل سکونت مراجعه و پس از ثبت نام موقت نوآموز و دریافت معرفی نامه از مدرسه به همراه مدارک لازم به پایگاه سنجش مراجعه کنند، نوآموزان در دو بخش بالینی(پزشکی) و سنجش بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی ارزیابی می‎شوند.

فارس: در قبال اجرای طرح هزینه‌ای از والدین دریافت می‎شود؟

قائدامینی: با توجه به خودگردانی طرح، مبلغ 80 هزار ریال بابت انجام خدمات در محل پایگاه دریافت می‎‏شود.

فارس: با توجه اجرای نظام آموزشی جدید در سال تحصیلی 93-92 در کشور این طرح را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قائدامینی: نظام آموزشی 3-3 در دوره ابتدایی زمینه رشد اجتماعی را برای کودکان پایه‌های پایین‌تر فراهم و مشکلات اخلاقی کودکان را که به علت اختلاف سنی زیاد بروز می‌کند کاهش می‎دهد، تسهیل زمینه آموزش معلمان و فراهم سازی شرایط برای اجرای نظام دوری در سه ساله اول و نظام آموزشی تخصصی در سه ساله دوم و فراهم‌سازی زمینه تحقق قسمتی از مفاد سند تحول بنیادین از دیگر محاسن نظام آموزشی3-3 در دوره ابتدایی محسوب می‎‏شود.

فارس: در سال تحصیلی 92-91 شاهد اجرای نظام آموزشی 3-3-6 در آموزشگاه‌های استان بودیم، این طرح چه مزایا و معاینی داشت؟

قائدامینی: نظام آموزشی 3-3-6 موجب افزایش طول مدت دوره عمومی و اجباری از هشت سال به 9 سال شد، همچنین افزایش کمیت و کیفیت آموزش و پرورش در گروه سنی که بیشترین درصد پوشش را به خود اختصاص داده را به دنبال داشت، به علاوه زمینه‌ برای تحقق همه اهداف مصوب دوره ابتدایی که در پنج سال امکان‌پذیر نبود را نیز بالا برد.

یک سال از 12 سال آموزش و پرورش به دوره پیش دانشگاهی اختصاص یافته که سوالات جدی در حوزه تعلیم و تربیت و حوزه علمی در مقابل آن است و قرار است با حذف یک سال به دوره اساس و پایه اضافه شود. عقل حکم می‌کند جایی هزینه کنیم که کارایی و اثربخشی بیشتری دارد و امروز به دلایل متقن دینی و علمی برخی از بهره‌وری تعلیم و تربیت از تمام جهات در دوره ابتدایی از همه دوره‌ها بالاتر برود، زیرا که زمان تربیت‌پذیری کودک است.

با توجه به اینکه در مناطق محروم، مناطق دارای گویش‌های غیرفارسی تا می‌آمدند با حداقل مهارت‌های زبان آموزشی آشنا شوند سال به پایان می‎رسید، این نظام کمک خوبی به معلمان و دانش‌آموزان بود.

================

گفت‌وگو از مریم پوراعتمادی

================

انتهای پیام/68006/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول