اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خبر داد

پیشنهاد پارک صلح بین ایران و ترکمنستان/ برنامه‎های محیط زیست گلستان اعلام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: دو منطقه قازان قایه و تالاب گمیشان در حال بررسی است تا برای ایجاد پارک صلح بین ایران و ترکمنستان اقدام شود.

پیشنهاد پارک صلح بین ایران و ترکمنستان/ برنامه‎های محیط زیست گلستان اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمد ممشلی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست اظهار داشت: ارتقاء تالاب بین‎المللی گمیشان به پناهگاه حیات وحش با 20 هزار هکتار از جمله پیشنهادات این اداره کل بوده است.

وی با بیان اینکه از 16 لغایت 22 خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است، اذعان کرد: محیط زیست ملل متحد هر ساله روز پنجم ژوئن که مصادف با 15 خرداد ماه است را به عنوان روز جهانی محیط زیست نامگذاری کرده است.

شعار محیط زیست بر مبنای کاهش دورریزهای تولید و مصرف است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه شعار سال محیط زیست «غذا، تفکر، صرفه‎جویی» است، ابراز داشت: دلیل انتخاب این شعار یک حرکت جمعی برای کاهش دورریزهای ناشی از تولید و مصرف غذا بوده است.

ممشلی در خصوص روزشمار هفته محیط زیست بیان داشت: محیط زیست و الگوی اسلامی و ایرانی، محیط زیست و منابع پایه، محیط زیست و تنوع زیستی، محیط زیست و فرهنگ، محیط زیست و قوانین توسعه منابع، ورزش و محیط زیست به عنوان روزشمار هفته محیط زیست است.

وی با اشاره به اهم برنامه‎های مختلف هفته محیط زیست در استان اظهار داشت: جشنواره جوامع محلی و سلامت تالاب‎های بین‎المللی، مسابقه ماهیگیری با قلاب، مسابقه بزرگ دوچرخه سواری کوهستان، جشنواره کودک و محیط زیست، بازدید از مراکز معاینه فنی و آزمایشگاه‎های معتمد برای Ngoها، نشست هم‎اندیشی با دوستداران طبیعت و شکارچیان شرق استان از برنامه‎های هفته محیط زیست در گلستان است.

بازدید رایگان مردم از موزه‎های طبیعی و حیات وحش در هفته محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با بیان اینکه برنامه‎های مختلفی برای هفته محیط زیست پیش‎بینی شده، ادامه داد: جشنواره بادبادک‎ها، پاکسازی نمادین عرصه‎های طبیعی و کوهستانی، بازدید رایگان مردم از موزه‎های طبیعی و حیات وحش، بازدید اصحاب رسانه از مناطق تحت مدیریت از دیگر برنامه‎های هفته محیط زیست در گلستان است.

عدالتی در حوزه تولید و مصرف برقرار نیست

ممشلی با بیان اینکه بر اساس برآورد سازمان خوار و بار جهانی Fao، بیست هزار کودک زیر پنج سال به خاطر نبود غذا جان خود را از دست می‎دهند، متذکر شد: در نقاط دیگر دنیا نیز جوامعی وجود دارد که بیش از یک سوم تولید و مصرف‎شان را بیرون می‎ریزند که این امر نشان می‎دهد عدالتی در این حوزه برقرار نیست.

اسامی زیستگاه‎هایی که در زمره مناطق حفاظت شده ثبت ملی می‎شوند

وی تصریح کرد: منطقه شکار و تیراندازی ممنوع چلچلی به مساحت 33 هزار و یکصد هکتار، غار طبیعی شیرآباد با مساحت 3 هزار و 300 هکتار و تالاب‎های بین‎المللی آلاگل، آلماگل و آجی‎گل به مساحت 18 هزار هکتار جزو پیشنهاداتی بود تا این زیستگاه‎ها در زمره مناطق حفاظت شده به عنوان اثر ملی ثبت شوند.

پارک ملی گلستان جزو ذخیره‌گاه و زیست‎کره قدیمی دنیاست

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با بیان اینکه پارک ملی گلستان نخستین منطقه حفاظت شده کشور محسوب می‎شود، ابراز داشت: پارک ملی گلستان جزو ذخیره‌گاه و زیست‎کره قدیمی دنیاست که این مهم نشان می‎دهد از سالیان دور به مقوله محیط زیست توجه شده است.

ممشلی با اشاره به اینکه پارک‎های ملی، مناطق حفاظت شده، پناهگاه‎های حیات وحش، آثار طبیعی ملی از جمله ظرفیت‎های طبیعی استان گلستان است، خاطرنشان کرد: مساحت پارک ملی گلستان 91 هزار و 895 هکتار، جهان‎نما 30 هزار و 650 هکتار، زاو الف و ب 10 هزار و 500 هکتار، منطقه حفاظت شده لوه 3 هزار و 591 هکتار و رودخانه گرگانرود 12 کیلومتر و 3 هزار هکتار است.

انتهای پیام/83001/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول