اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست اردبیل:

محیط زیست را با فرهنگ اسلامی می‌توان احیا کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: مبانی محیط زیست را می‌توان با فرهنگ اصیل اسلامی و بایدها و نبایدهای مکتب انسان‌ساز دینی صیانت و حفظ کرد.

محیط زیست را با فرهنگ اسلامی می‌توان احیا کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی حمیدی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست در جمع فعالان این بخش اظهار داشت: محیط زیست از اول خلقت تا روز قیامت از مسائل با اهمیت و دارای جایگاه برتر در زندگی بشر و ساری و جاری در حیات انسان‌هاست که انتظار می‌رود در این عرصه همه با مسئولیت‌پذیری ورود پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر نوع گرایش و طرفداری از هر حرکت باید پایبند به ارزش‌های اخلاقی باشد چرا که بقای جامعه متکی به حفظ این ارزش‌های اخلاقی است و اگر امروز بحران زیست محیطی در دنیا به وجود آمده نتیجه بی‌توجهی به این ارزش‌های اخلاقی است که مورد غفلت واقع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: سود‌جویی‌ها، خودخواهی‌ها، توجه به مصالح فردی، بی‌توجهی به مطالبه و خواسته انسان‌ها و همچنین برخی ضوابط و مقررات نابجا سبب شده است که محیط زیست به عنوان یک اصل حقیقی مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گیرد.

حمیدی با یادآوری اینکه خداوند متعال آسمان و زمین را به عدل پابرجا کرده که نمودی از این عدل قرار گرفتن هر چیز در جای خود می‌باشد،‌ گفت: برخلاف این اصل حاکم بیشتر بهره‌برداری بشر از طبیعت و مواهب خدادادی از روی عدل نیست.

این مسئول عنوان کرد: در مکتب اسلام هدف خلقت جز همراهی و همسویی تمام موجودات برای بهره‌گیری از منابع و مواهب خدادادی نیست و نباید تصور شود که خدمت به انسان تنها رمز خلقت است بلکه گاه مشاهده می‌شود با حرکت‌ها و رفتارهای تک بعدی محیط زیست دچار چالش و نابودی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به شعور موجودات در همراهی با انسان اشاره کرد و بیان داشت: اصل حمد و تسبیح الهی نیز بر همین محور است چرا که همه موجودات در حرکتی عادلانه و متوازن سجده شکر در برابر خالق به جا می‌آورند و خود این امر نشان می‌دهد که سنت الهی در همه امور ساری و جاری است.

حمیدی افزود: هر سنتی که به هم بخورد ناسازگاری به وجود می‌آید و قطعاً اگر انسان امانتدار این مواهب و طبیعت نباشد قطعاً با شکست و ناکامی روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده نکردن معقول از نعمت‌های الهی نوعی خیانت به امانت محسوب می‌شود و انسانی که خود را جانشین خدا بر روی زمین می‌داند باید شان جانشینی را رعایت کرده و بایدها و نباید‌ها را در حوزه محیط زیست مدنظر قرار دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به برخی از این بایدها و نبایدها گفت: ممنوعیت شکار تفریحی، ممنوعیت آزار حیوانات، دشنام و لعن دادن به حیوانات، مثله کردن آنها، شکار جوجه پرنده، حمله و سرکشی به حیوانات در شب هنگام و ذبح شبانه از حرکت‌های ناپسندی است که تنها در حوزه حیوانات و صیانت از حق و حقوق آنها در اسلام مورد تاکید قرار گرفته است.

حمیدی با گرامیداشت هفته محیط زیست یکی از دغدغه‌های بسیار اساسی را دغدغه معضلات و مشکلات زیست محیطی اعلام کرد و یادآور شد: در کنار آگاهی‌بخشی به مردم تحریم تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در ممانعت از تخریب محیط زیست سبب شد تا پنجم ژوئن از سال 1972 به عنوان روز محیط زیست نامگذاری شود.

این مسئول تاکید کرد: امسال هفته محیط زیست در کشورمان با شعار «غذا، تفکر و صرفه‌جویی» برگزار می‌شود که هدف تشویق مردم به صرفه‌جویی و مصرف مناسب غذا و عدم دور ریختن آن است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در پایان سخنان اذعان داشت: ما اگر در این زمینه برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را از بین ببریم قادر خواهیم بود سلامت جامعه را نیز در تامین غذای مناسب حفظ کرده و مورد صیانت قرار دهیم.

انتهای پیام/62006/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول