اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مدعیان آبادانی و زیبایی نازیبایی‌‌ نیافرینند

نوع و نحوه تبلیغات شوراها در شهرهایی همانند بندرعباس تا حدی فضای شهر را در منظر شهروندان نازیبا کرده است که این مساله نظارت بیشتر مسئولین بر این نوع از تبلیغات را می‌طلبد.

مدعیان آبادانی و زیبایی نازیبایی‌‌ نیافرینند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، آغاز رسمی تبلیغات چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نشان می‌دهد تمکین به قانون و قانونمداری در عملکرد تبلیغاتی بسیاری از کاندیداها در شهر بندرعباس کمترین بهایی ندارد و فرصت تبلیغات انتخابات به عرصه خودنمایی با طعم قانون‌شکنی تبدیل شده است.

نصب بنرهای تبلیغاتی در اندازه‌های حیرت‌انگیز، راه‌اندازی مسابقه بنر، تصاویر غیرواقعی که در بسیاری از موارد با بهره‌گیری از فن گریم، چهره برخی را تا حدود بسیار زیادی تغییر داده، به گونه‌ای که اصلا قابل شناخت نیست، استفاده از آرایش‌های غلیظ در تصویر برخی از خانم‌ها و ژست‌های آنچنانی، تسخیر فضای عمومی شهر از در و دیوار خانه‌های مردم گرفته تا تیرها و چراغ‌های برق و تابلوهای راهنمایی رانندگی و از همه قابل تامل‌تر به بند کشیدن درختان و درختچه‌های تزیینی شهر و ... تنها بخشی از واقعیت‌های تبلیغات کاندیداهای شوراهاست که در سکوت قانون، عملا شهر را به جولانگاه تصاویر تبدیل کرده است.

 

 عکس از علی نظری

در این میان صرف نظر از توهم خودشیفتگی و خودپنداری برخی نامزدها که گمان می‌برند با راه‌اندازی کارناوال تصویری و اتکا به هزینه‌های غیرمعمول و با تبلیغات کاذب باید به هر قیمتی به صحن شورا راه یابند، آنچه یک حقیقت تلخ و آزار دهنده است، اینکه کسانی برای تصاحب عنوان نمایندگی مردم در شورای شهر به هر ابزاری متوسل شده‌اند که ظاهرا فراموش کرده‌اند مهمترین وظیفه آنان توجه جدی به مبانی زندگی شهروندی با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های راهبردی است و در همین گام نخست برای رسیدن به قدرت به راحتی از این اصل بنیادی عدول کرده و قانون گریزی را با تخریب فضاهای عمومی از جمله فضای سبز ترویج می‌کنند.

مگر نه اینکه وجه مشترک همه تبلیغات بر شعار خدمت‌رسانی و عمران و آبادانی شهر و آموزش‌های شهروندی استوار است که اگر چنین است، چرا یک کاندیدا باید به خود اجازه دهد با بستن ریسمان به گردن گل و گیاه و درختان شهر که در این شرایط سخت و طاقت فرسای گرمای بندرعباس برای رویش و حفظ آن زحمات و هزینه‌های زیادی به کار رفته است تصاویر خود را آویزان کند و بعد هم مدعی شود برای عمران شهر آمده است.

همین نکته ساده نشان از دوگانگی فریب‌کارانه‌ای دارد که برخی در روز روشن این چنین شعور مردم را به سخره می‌گیرند و با انجام این قبیل رفتارها مدعی نگاه برنامه محور برای اعتلای زندگی مردم هستند.

چرا نهادهای نظارتی در قبال این قبیل رفتارهای برخی که نشان می‌دهد هیچ التزامی به قانون از خود نشان نمی‌دهند، کمترین رویکرد بازدارنده‌ای ندارند؟ البته تجربه ثابت کرده که اگر کسی کل شهر را هم برای رسیدن به قدرت به تیول خود در آورد اتفاق خاصی نمی‌افتد و تا کنون نیز کسی به واسطه این چنین تخلفاتی از ادامه فعالیت بازداشته نشده است و مجریان قانون نیز همواره طوری وانمود می‌کنند که این مسائل چندان مهم نیست.

 

 عکس از علی نظری

شاید یادآوری اینکه در بسیاری از کشورهایی که نه از تمدن و ریشه تاریخی برخوردارند و نه از فرهنگ اسلامی، انداختن آب دهان در خیابان برخورد جدی را در بر دارد تا چه رسد به چنین هجمه گسترده‌ای به فضاهای سبز و تابلوهای عمومی، برای برخی نامزدهای شورا ضروری باشد تا پیش از طمع کرسی شورا کمی هم حقوق شهروندی را فرا گیرند.

به راستی نهاد شورا چه مزیت‌هایی دارد که برخی چنین حریصانه با صرف هزینه‌های کلان و قانون شکنی آشکار سعی در جلوس به کرسی آن را دارند؟ چه منافعی در انتظار آنان است که به این قیمت حاضرند به آن راه یابند؟ قطعا که نیت خدمت و اعتلای حقوق مردم نیست و اگر هم در شعارها و بیانات آنان باشد فقط تظاهر و فریبکاری است، زیرا  کسانی که به الفبای قانون پایبند نیستند در فردای حضور خود در چنین مناصبی جز به تامین منافع خود و دوستان و آشنایان به هدف دیگری نخواهند اندیشید.  

مخلص کلام اینکه، آیا مجریان قانون توان این را دارند که با برخورد جدی، رویکردهای بعضا عوام‌فریبانه را برای مردم بازگو کنند؟ آیا واسطه‌ها اجازه این کار را خواهند داد؟ آیا این شائبه صحیح است که این قبیل افراد همواره به حمایت کسانی دل بسته‌اند که در جایگاه قانون از متخلف حمایت می‌کنند و بده بستانی هست؟

===========

نگارنده: علی نظری

===========

انتهای پیام/88007/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول