اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مناظره انتخاباتی شورا گزارش می‌دهد - 3 و پایانی

شمشیربند: شورای شهر باید مستقل باشد/ برزگر: شهر به سمت یک جریان سیاسی در حرکت است

هفت کاندیدای شورای شهر ساری در مناظره انتخاباتی در خبرگزاری فارس به بیان دیدگاه‌های خود وظایف شورا بر اساس قانون اساسی پرداختند.

شمشیربند: شورای شهر باید مستقل باشد/ برزگر: شهر به سمت یک جریان سیاسی در حرکت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، خبرگزاری فارس به منظور تحقق حماسه سیاسی که مورد تاکید رهبری است، نشست تخصصی را با عنوان بررسی برنامه‌های کاندیداهای چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر ساری با دعوت از هفت نامزد شورای اسلامی شهر برگزار کرده که با مطرح کردن سوال‌های مشترک هر یک از کاندیداها برنامه‌های خود را در وقت تعیین شده، ارائه کردند.

متن ذیل بخش دوم و مشروح پرسش و پاسخ با کاندیداهایی است که در این مناظره حضور یافتند.

پرسش دو بخشی از کاندیداها با این عنوان که اگر شما از سوی شهروندان ساروی انتخاب شوید و بر کرسی شورای شهر تکیه کنید، تا چه اندازه خود را مقید می‌دانید که فقط عضو شورای شهر باشید و نه عضو شورا در شهرداری و نیز چه اندازه خود را در عزل و نصب‌های مدیران بدنه شهرداری دخالت می‌دهید، سوال مشترکی بود که هر هفت نامزد حاضر در مناظره باید پاسخ می‌دادند.

هر عزل و نصبی که صورت می‌گیرد باید در اختیار شهردار باشد

نخستین نامزد شورای شهر، شریف بوشهری بود که سابقه فرهنگی بودنش سبب شد تا بگوید شورای شهر شهردار انتخاب می‌کند و هر عزل و نصبی که صورت می‌گیرد، باید در اختیار شهردار باشد.

وی که دخالت اعضای شورای شهر در عزل و نصب‌های کارکنان شهرداری را خلاف قانون وضع شده کار شورایی در شهر دانست، ادامه داد: من به عنوان یک شهروند و یک عنصر فرهنگی در ساری با اقشار مختلف جامعه سر و کار دارم و سعی نمی‌کنم خلاف آنچه در قانون شورایی آمده است، انجام دهم.

شورای شهر فقط حق انتخاب شهردار را دارد

سیدمهدی احمدی که هم‌اکنون یکی از اعضای شورای سوم در مرکز مازندران است نیز دومین فرد در پاسخگویی به سوال فوق بود و گفت: قانون وظایف را مشخص کرده است، شورای شهر فقط حق انتخاب شهردار را دارد.

وی وظیفه اصلی شورای شهر را نظارت دانست و ادامه داد: قانون شورایی عزل و نصب‌ها در شهرداری را به صراحت مشخص کرده است.

شورای شهر حق ندارد در عزل و نصب‌ مدیران شهرداری دخالت کند 

محمدحسن محمدی‌کیادهی نیز سومین کاندیدایی بود که در پاسخ به سوال فارس گفت: قانون شورا دخالت اعضای شورای شهر را در عزل و نصب‌ها هم مجاز و هم غیرمجاز دانست.

وی با بیان اینکه شورای شهر حق ندارد در عزل و نصب‌های کارکنان و مدیران شهرداری دخالت کند، افزود: ولی قانون شورا می‌گوید هر یک از اعضای شورای شهر از عملکرد شهردار ناراضی بودند، می‌توانند با طرح سوال به شهردار تذکر دهند و در واقع با این قانون می‌توانند وارد عمل شوند و شهردار را استیضاح و یا عزل کنند.

محمدی‌کیادهی قانون شورای شهر را مظلوم عنوان کرد و یادآور شد: آگاهی نداشتن مردم از قانون شورایی سبب می‌شود برخی از کاندیداهای شورای شهر به مردم قول‌هایی دهند که در چارچوب قانون نیست.

هنوز موارد استیضاح شهردار قبلی بررسی نشده است

حسین برزگر ولیکچالی چهارمین کاندیدای شورای شهر ساری نیز در پاسخ به سوال فارس با بیان اینکه قرار نیست شورای شهر کارکرد چرایی داشته باشد، اظهار داشت: شورا باید نظارت کند که بالاتر از دخالت است.

وی افزود: هنوز کسی نیامده موارد استیضاح شهردار قبلی که از سوی شورای سوم انتخاب شد را بررسی کند.

این کاندیدای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر ساری که سابقه رسانه‌ای و دانشگاهی را در معرفی خود به مردم دارد، تصریح کرد: شورای شهر در نقش قوه مقننه و دموکراسی محلی، فعالیت دارد ولی جایگاه شورای شهر تنزل یافته است.

برزگر ولیکچالی با تاکید بر اینکه شهر به همه مردم تعلق دارد، بیان داشت: شهر به سمت جریان سیاسی در حرکت است.

وی که یک طرفه رفتن مدیریت شهری را به سمت برخی از افراد خاص عنوان کرد، گفت: جوانان خوش فکر و سالمی در عرصه کاندیداتوری شورای اسلامی شهر ساری حضور یافتند که فرصتی برای به میدان آمدن ندارند.

این کاندیدای شورای اسلامی شهر ساری خاطرنشان کرد: شورای شهر باید قوانین خوبی را در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و نیز آنچه سبب رشد مرکز استان می‌شود مصوب کند.

مظلوم‌تر از مظلوم همین قانون است

فرامرز نقیبی یکی دیگر از کاندیدای شورای اسلامی شهر ساری است و هم اکنون در شورای سوم و نیز شورای استان به عنوان رئیس فعالیت دارد در پاسخ به پرسش فارس گفت: مظلوم‌تر از مظلوم در جمهوری اسلامی همین قانون است.

وی افزود: در کشور و نیز شورای شهر رعایت قانون کمرنگ است.

نقیبی خاطرنشان کرد: در شهرداری بازنشستگی وجود ندارد، جز اینکه دوستان بیایند و انقلابی دیگر در شورا ایجاد کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه قبلا اعضای شورای شهر در سازمان‌هایی که عضویت داشتند، دخالت در عزل و نصب‌ها می‌شد، گفت: سازمان‌های شهرداری اعتبار 40 میلیارد تومانی دارند و تامین‌کننده هزینه انتخاباتی برخی‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: در این شهر آزمون پررنگ نیست.

افزایش 700 نفره نیروی شهرداری باید چهره شهر را دگرگون می‌کرد 

علیجان شمشیربند نیز ششمین کاندیدای حاضر در این مناظره بود و در توضیحی به پرسش فارس اینگونه پاسخ داد: اصل بر این است که در کار شورایی قانون حاکم باشد، شورای شهر باید مستقل عمل کند، این نهاد مردمی باید مانند نمک باشد نه اینکه به این بدنه مردمی نمک بپاشند.

وی با بیان اینکه افزایش 700 نفره نیرو شهرداری در دوره شورای سوم باید چهره شهر را دگرگون می‌کرد، افزود: شورای شهر کارش دخالت نیست، باید به عنوان یک ناظر فعالیت کند.

دوستان با زیرکی خاص از جواب دادن امتناع کردند

مسعود پیری هفتمین کاندیدایی بود که در این مناظره در پاسخ به سوال فارس، گفت: سوال این بود که چرا اعضای شورای شهر در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند ولی دوستان با زیرکی خاص از جواب دادن امتناع کردند.

وی افزود: برخی با ورود به شورای شهر این جایگاه را مجالی می‌دانند که عزل و نصب‌های قومی و قبیله‌ای به راه اندازند.

پیری با بیان اینکه شورا تشکیل می‌شود تا تبادل اندیشه صورت گیرد، گفت: با تبادل نظر جلوی انحرافات گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: من خود را از 24 خرداد ماه سال جاری برای گرفتن رای اعتماد مردم برای انتخابات بعدی آماده کرده‌ام.

انتهای پیام/86006/ب40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول