اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد کرمان خبر داد

توزیع سراسری لوح فشرده تعزیه کشف شده در بم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: بعد از بازخوانی تعزیه کشف شده درصدد هستیم تا لوح فشرده آن را در شمارگان مناسب تهیه و در سراسر کشور توزیع کنیم.

توزیع سراسری لوح فشرده تعزیه کشف شده در بم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، احمد سعیدی پیش از ظهر امروز در حاشیه اهدای یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های تعزیه‌نامه ایران به موزه هنرهای معاصر کرمان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت تعزیه‌نامه، چاپ کتابی از متن این تعزیه اجرایی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین بعد از بازخوانی این تعزیه درصدد هستیم تا لوح فشرده آن را در شمارگان مناسب تهیه و در سراسر کشور توزیع کنیم.

سعیدی تصریح کرد: با توجه به اسناد متعدد از جمله این نسخه تعزیه با چنین قدمتی، مشخص است که استان کرمان همواره یکی از کانون‌های تعزیه در ایران اسلامی بوده است و گروه‌های تعزیه زیادی در این خطه در اجرای این هنر سنتی مذهبی فعالیت دارند.

به گزارش فارس، هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم و صفر جای‌جای استان کرمان میزبان گروه‌های هنری تعزیه گردان و شبیه خوان متعددی است که به رسم دیرین با بازسازی صحنه‌های عاطفی و به یاد ماندنی از مظلومیت کاروان حسینی (ع) و اهداف قیام عاشورا نقش مؤثری در آشنایی اقشار مختلف با واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) ایفا می‌کنند.

تعزیه به معنای نمایشی است که در آن بیشتر واقعه کربلا به دست افرادی نشان داده می‌شود که هر یک شبیه‌خوانی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی و بیشتر درباره شهادت امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت (ع) است.

هر چند که سابقه مشخصی از اجرای تعزیه در استان کرمان وجود ندارد، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این هنر در کرمان حدود 240 سال سابقه دارد.

تعزیه‌نامه‌ها منظوم بوده و اشعار آن‌ها در انواع قالب‌های شعری و بیشتر وزن‌های عروضی و به ندرت طویل سروده شده‌اند و در آغاز زبان این متون گاه عامیانه و محاوره‌ای بود، اما به تدریج ارزش‌های ادبی یافت.

انتهای پیام/2446/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول