اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خرامه صورت می‌گیرد

اجرای طرح پیشگیری اولیه و ثانویه از سکته‌‌ها

رئیس شبکه بهداشت و درمان خرامه از اجرای طرح پیشگیری اولیه و ثانویه از سکته‌های قلبی عروقی و مغزی و بیماری‌های کلیه در ایرانیان میان‌سال و مسن در روستای معزآباد جابری شهرستان خرامه خبر داد.

اجرای طرح پیشگیری اولیه و ثانویه از سکته‌‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر حسام مشتری گفت: این طرح بر اساس تحقیقات تک‌موردی در حال اجرا است.

مسئول اجرایی این طرح نیز در این مورد گفت: با توجه به شیوع بالای مرگ ناشی از علل قلبی عروقی در ایران، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی در افراد با ریسک بالا از اولویت‌های بهداشتی کشور است.

دکتر سید کاظم سراج زاده فرد افزود: از جمله فاکتورهای خطر غیرقابل اصلاح بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توان به سن بالا و جنس مذکر اشاره کرد اما بسیاری از فاکتورهای دیگر تا حد بسیاری قابل تصحیح هستند.

وی بیان داشت: کاهش میزان فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار بالای خون، اختلال چربی خون، دیابت، مصرف دخانیات و تغییر شیوه زندگی تا حد ممکن از کم‌تحرکی به سمت تحرک بیشتر و ورزش متناسب با توانایی فرد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سراج‌زاده اظهار کرد: از جمله راه‌حل‌های پیشنهاد شده برای جلوگیری از این فاکتورهای خطر، استفاده از داروهای کنترل کننده به عنوان پیشگیری اولیه است.

وی ابراز داشت: در این زمینه پیشنهاد شده که به جای استفاده جداگانه از داروها، تمام آنها در دارویی ترکیبی با عنوان polypill گردآوری شود.

وی افزود: این دارو با تاثیر مناسبی که بر روی کنترل چربی خون، فشار خون و دیگر عوامل خطرساز دارد می‌تواند میزان بروز و شیوع این حوادث را در جمعیت کمتر و حداقل تا حدی از بروز زودرس آن در سنین بسیار فعال افراد جامعه جلوگیری کند.

این طرح با نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و خانه قلب دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می‌شود و مجریان این طرح دکتر رضا ملک زاده و دکتر محمد علی بابایی هستند.

انتهای پیام/2448/ق/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول