اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت محمدرضا سنگری از غفلت‌های شاعران در شعر آیینی‌

‌برخی شاعران ‌به جای اسوه‌سازی اسطوره‌سازی می‌کنند/افزایش خطر تحریف شعر

شاعر برجسته آیینی و دفاع مقدس با بیان این‌که عاشورا و شعر عاشورایی ابعاد و اضلاع چهارگانه‌ای دارد، گفت: به هر دلیل به سه ضلع آن به درستی نپرداخته‌ایم و تنها یک بعد را مود توجه قرار داده‌ایم و از اسوه‌پردازی غافل شده‌ایم.

‌برخی شاعران ‌به جای اسوه‌سازی اسطوره‌سازی می‌کنند/افزایش خطر تحریف شعر

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، دکتر محمدرضا سنگری عصر امروز در کارگاه آموزشی شعر آیینی و دفاع مقدس که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، اظهار کرد: شعر بدون پنج عنصر که من یک عنصر دیگر به آن اضافه می‌کنم به وجود نمی‌آید.

شاعر  و محقق برجسته کشور ادامه داد: در گذشته تعریف خاصی برای شعر وجود داشت اما امروز دایره تعریف آن بسیار گسترده شده و شعر آن چیزی است که پنج عنصر لازم را داشته باشد.

وی خیال و خیال‌پردازی را نخستین عنصر لازم برای شعر دانست و گفت: اصولا آدم‌های بی‌خیال هیچگاه شاعر نمی‌شوند.

وی از عنصر عاطفه به عنوان دومین اصل و عنصر لازم برای پرداختن به شعر نام برد و گفت: خشم و ترس هم جز عاطفه به حساب می‌‌آیند و در زیارت عاشورا می‌بینیم که هم بر کسانی سلام فرستاده می‌شود و هم عده‌ای را لعن و نفرین می‌کنند که برآمده از عاطفه است.

شاعر برجسته آیینی کشور ادامه داد: چهارمین عنصر لازم برای خلق و سرایش شعر موسیقی است که وقتی موسیقی را از آن بگیرند تقریبا شعر برای مخاطب و شنونده از محتوا خارج می‌شود.

وی اندیشه و تفکر را یکی دیگر از عناصر مهم و پنج‌گانه شعر دانست و افزود: شعر هم در نوبه خود بزرگ‌ترین خدمت را به مانایی تفکر می‌کند.

سنگری به اصل ششم که عنصری مهم در شعر است اشاره کرد و افزود: تشکل در شعر یعنی این‌ که اجزا چگونه به هم پیوند می‌خورند و چه ساختاری پیدا می‌کند عنصری است که من به آن اعتقاد دارم و بدون آن حلقه مفقوده‌ای در عناصر شعر ایجاد خواهد شد.

استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی، شعر آیینی را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: آیین‌های بومی، ملی و آیین‌های دینی دسته‌بندی شعر آیینی به شمار می‌روند که ما امروز با شعر آیینی دینی کار داریم.

وی اشک‌ ریختن در شعر آیینی را برای زنده نگه داشتن مکتب و دین و مذهب لازم دانست و گفت: باید به همه ابعاد و حوزه‌های شعر آیینی دینی پرداخته شود و تنها شعر آیینی سوگ را مدنظر قرار ندهیم.

شاعر عاشورایی کشور افزود: امروز هر کسی سعی می‌کند سوزناک‌تر شعر بگوید و به جای اسوه‌سازی اسطوره‌سازی دنبال می‌شود که خطر تحریف را زیاد می‌کند.

سنگری با بیان اینکه نزدیک 40 سال است که در حوزه شعر عاشورایی کار می‌کنم، تصریح کرد: اسطوره یعنی تلفیق تاریخ و افسانه که افسانه هم واقعیت ندارد و به همین دلیل در شعر عاشورایی به جای اسطوره‌سازی باید به دنبال اسوه‌سازی و اسوه‌پردازی باشیم.

وی عاشورا و شعر عاشورایی را دارای چهار ضلع دانست و گفت: از این چهار ضلع تنها به یک ضلع آن توجه کرده‌ایم و سه ضلع دیگر را کمتر مورد توجه قرار داده‌ایم.

این شاعر برجسته آیینی سوگ را یک ضلع شعر عاشورایی دانست و گفت: پیام، عرفان و حماسه سه ضلع دیگر است که باید همانند ضلع نخست به آن‌ها به صورت متوازن پرداخته شود.

سنگری با ابراز نگرانی از این که برای همه ائمه شعر آیینی نداریم، تصریح کرد: برای مثال در زمینه امام جواد (ع) شعری نداریم و با فقر آیین برای برخی ائمه روبه‌رو هستیم.

انتهای پیام/2571/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول