اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صاحب سبک نازک‌کاری همدان مطرح کرد

اختراع سبک جدید معرق با هدف جلوگیری از نابودی درخت‌ها

صاحب سبک نازک‌کاری همدان گفت: اختراع سبک جدید معرق منظم در راستای جلوگیری از نابودی درختان سخت چوب و قدیمی صورت گرفته است.

اختراع سبک جدید معرق با هدف جلوگیری از نابودی درخت‌ها

عباس دلزنده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: ابداع سبک جدید معرق منظم به دلیل جلوگیری از انقراض درختان سخت چوب و قدیمی طبیعت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این سبک به مدت چهار سال است که ابداع شده است خاطرنشان کرد: در معرق منظم از رنگ‌های مختلف چوب استفاده می‌شود چرا که ضد و نقیض بودن رنگ باعث می‌شود این هنر جلوه بیشتری داشته باشد و تمام اضلاع هندسی در آن گنجانده می شود.

این مخترع صاحب سبک ابراز داشت: برخلاف هنر خاتم‌کاری که در آن کله‌بری چوب صورت می‌گیرد و در مثلث خلاصه می‌شود، در معرق منظم به اصطلاح لاپود بریده می‌شود و تمام رگه‌های طبیعی چوب در آن مشخص شده و چوب نقش و نگار خود را بهتر نشان می‌دهد و از زیبایی خاصی برخوردار است. 

وی گفت: با توجه به اینکه تمام گره‌های هندسی از جمله گره هشت، شش و چهار در معرق منظم استفاده می‌شود گستردگی آن تا حدی است که می‌توان گفت تمام نقوش گره چینی را برای ساختن انواع و اقسام وسائل زندگی از جمله مبل، جاجواهراتی، وسایل تزیینی و... به کار می‌رود.

دلزنده به هدف از این اختراع در حوزه صنایع دستی استان همدان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در نازک‌کاری از گره‌های انواع چوب از جمله کیکوم، گردو و سنجد استفاده می‌شد که از بین بردن این گونه درختان باعث شد نسل این درختان از بین رفته و تمام ذخایر طبیعت برای کسب مادیات بشر در معرض خطر انقراض قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مگر در طبیعت چقدر درخت 300 یا 500 ساله وجود دارد تا ما بتوانیم برای نازک‌کاری استفاده کنیم، اظهار داشت: من با ابداع این سبک جدید با قرار دادن گره‌های هندسی در کنار هم به نوعی توانستم اصالت استان همدان را به جهان معرفی کنم و نیاز به استفاده بیش از حد از درختان را تا حد امکان کاهش دهم.  

انتهای پیام/89024/ح20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول