اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی شهرداری شیراز مطرح کرد

قطار شهری شیراز پیش از واگن، آموزش و فرهنگ می‌خواهد//تیتر عوض شود

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز بر ضرورت فرهنگ‌سازی در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: قطار شهری شیراز پیش از واگن، آموزش و فرهنگ می‌خواهد.

قطار شهری شیراز پیش از واگن، آموزش و فرهنگ می‌خواهد//تیتر عوض شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی حوزه معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز محمد فرخ‌زاده با بیان اینکه پیش از توسعه و گسترش فناوری‌ها، آموزش فراگیر و نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از آن نیز باید شکل گیرد، اظهار داشت: لازم است که فرهنگ استفاده از تسهیلات حمل و نقل که برای بهبود زندگی ایجاد شده است، پیش از ورود به عرصه زندگی انسان‌ها، به آنان آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو به دلیل اینکه همواره حجم بسیاری از شهروندان را جابه‌جا می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و لازم است نخست آموزش بدهیم و بعد ناوگان را راه‌اندازی کنیم و یا حداقل به‌صورت همزمان آموزش فراگیر آغاز شود.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با اشاره به اینکه یکی از معیارهای سنجش فرهنگ مردم یک جامعه، نگه‌داری آنها از اموال عمومی و احترام متقابل به حقوق یگدیگر است، اظهار کرد: اگر مردم فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را نیاموخته باشند یا به آنچه فرا گرفته‌اند عمل نکنند، شیرینی ورود امکانات رفاهی به زندگی، به کامشان تلخ می‌شود.

فرخ زاده با بیان اینکه شهروندان شیرازی مدت‌ها است در انتظار راه‌اندازی خطوط و وسایل نقلیه آن در شهر شیراز هستند، اذعان کرد: حال که بعد از مدت‌ها تحمل سختی اقدامات عمرانی در سطح شهر، قرار شده این مجموعه مورد بهره‌برداری قرار گیرد لازم است در حفظ این اموال عمومی و بیت‌المال حداکثر تلاش انجام و با استفاده صحیح و نگهداری از آن، فرهنگ اصیل شیرازی‌ها نشان داده شود.

وی با تاکید بر اینکه قطار شهری شیراز پیش از واگن، نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد، تصریح کرد: رعایت نکردن موازین اخلاق شهروندی، استفاده نادرست از امکانات رفاهی و فنی، دغدغه‌های اجتماعی از قبیل ارسال فایل‌های نامناسب به صورت گسترده از طریق بلوتوث، عدم رعایت بهداشت فردی، عدم رعایت حال دیگر مسافران به ویژه سالمندان و کودکان، حضور دست‌فروش‌ها و متکدیان، دیوارنویسی، تخریب اموال عمومی و کم‌توجهی به مسائل ایمنی و ... از جمله مشکلاتی است که در سایر شهرهای دارای مترو کشور مشاهده شده که به‌یقین در آینده برای متروی شیراز نیز اتفاق می‌افتد، از این رو پیش از بروز این مشکلات آموزش‌های فراگیر و فرهنگ استفاده از آنها ضروری به نظر می‌رسد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با اشاره به مکاتباتی که در زمینه دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز پیشنهادات با مسئولان قطار شهری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ساخت فرهنگ‌سرای ویژه آموزش بهره‌گیری از خطوط گسترده قطار شهری از جنوب به شمال و در آینده از شرق به غرب، ایجاد فضاهای تبلیغات اخلاقی و مذهبی، ایجاد غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی، استفاده از زبان عربی در تابلوهای راهنما به دلیل تردد زائران غیر ایرانی و همچنین گردشگران و بیماران از کشورهای عربی همسایه، تولید کتب، فیلم، انیمیشن، همکاری فراگیر با آموزش و پرورش و .... از جمله پیشنهادات قبلی و فعلی این حوزه است.

فرخ زاده افزود: از هم‌اکنون هشدار می‌دهیم روزی نرسد که تیتر روزنامه‌ها و سایت‌ها این بشود که چرا اموال عمومی حفظ نشد و یا فرهنگ استفاده از قطار شهری را نداریم و هر روز سناریوی جدیدی در مباحث ایمنی، دغدغه‌های اجتماعی و تخریب اموال عمومی و ... مطرح شود.

وی فواید این ناوگان جدید حمل و نقل را پاسداشت محیط زیست و کاهش آلودگی، مدیریت زمان، کاهش چشمگیر حجم ترافیک، آسایش روانی شهروندان، سرعت در انجام کارها، کاهش هزینه‌ها و ... دانست که شهروندان برای عمل به آن باید از قبل اطلاع کافی را داشته باشند.

انتهای پیام/2448/ق/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول