اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بهانه‌‌ای تازه برای توقف متروی اصفهان

توقف کوپه‌های مترو پشت کُپه‌های دلار/ سال‌های دور از قطار!

امروز مسئولان تحریم‌ها و نوسانات بازار ارز و دلار را بهانه خود برای به بار ننشستن متروی کلان‌شهر اصفهان عنوان می‌کنند و در صورت رفع این مشکلات باید در انتظار بهانه‌های تازه‌ای از سوی مسئولان باشیم.

توقف کوپه‌های مترو پشت کُپه‌های دلار/ سال‌های دور از قطار!

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مترو و ورزشگاه نقش جهان از جمله پروژه‌های مهر ماندگار استان اصفهان به شمار می‌روند که این پروژه‌ها پس از گذشته سال‌ها از این موضوع هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و صحبت‌های بسیاری برای عدم راه‌اندازی این پروژه‌ها مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد این صحبت‌ها تنها بهانه‌ای بیش نیست و اگر مسئولان به جای متهم کردن یکدیگر و دراز کردن انگشت اتهام به سوی یکدیگر در یک صف قرار می‌گرفتند، شاید امروز مترو یا ورزشگاه نقش جهان برای مردم به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل نمی‌شد و مردم با خیالی راحت و آسوده به مسئولان و دولت اعتماد می‌کردند، اما بدقولی‌های مسئولان تنها سبب بی‌اعتمادی و آزرده شدن مردم شده است و این موارد این موضوع را در اذهان عمومی تداعی می‌کند که اصفهان در اجرای طرح‌های ملی مانند مترو و ورزشگاه نقش جهان نا‌کام است، امروز در گوشه و کنار شهر، در اتوبوس، تاکسی، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و کوی و برزن‌ها همواره می‌شنویم که بالاخره متروی اصفهان در چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد و یا اینکه به راستی این آرزو به واقعیت تبدیل می‌شود، اما مردم اصفهان از سال‌های گذشته تاکنون همواره وعده و وعید‌های تحقق نیافتنی را از زبان مسئولان مبنی بر راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان می‌شنوند، اما قصه وعده‌های تحقق نیافتنی و بدقولی‌های مسئولان در راستای اجرای این پروژه به قصه‌ای پر‌درد و پر از غصه برای مردم اصفهان تبدیل شده است.

 

پروژه متروی اصفهان 11 ساله شده استعملیات اجرایی پروژه مترو یا قطار شهری اصفهان از سال 1381 آغاز شده و در حال حاضر این پروژه 11 ساله شده و با وجود گذشت 11 سال از این موضوع هنوز مردم اصفهان طعم سوار شدن بر مترو را نچشیده‌اند، البته همواره حاشیه‌هایی برای متروی اصفهان وجود داشته و اختصاص بودجه‌های مختلف برای راه‌اندازی متروی پایتخت و طی شدن یک روند طولانی از سوی دولت برای تخصیص بودجه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی متروی کلان‌شهر‌هایی مانند اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز از سیاست‌های دولت در راستای راه‌اندازی این پروژه ملی به شمار می‌رود.

کوتاهی‌های دولت سبب عدم پرداخت بودجه 2میلیارد دلاری متروی کلان‌شهر‌ها است

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم پرداخت بودجه دو میلیارد دلاری متروی کلان شهرهای کشور طی سال‌های گذشته به دلیل کوتاهی دولت بوده است، گفت: در حال حاضر نیز دولت به دلیل وجود تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز و دلار برای پرداخت این بودجه با مشکلات بسیاری مواجه است.

عوض حیدر‌پور با تاکید بر این که راه‌اندازی مترو در کلان‌شهرها از افزایش آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند، ادامه داد: توسعه حمل و نقل ریلی یا مترو از راهکار‌های اجرایی برای تأمین سلامت مردم است و با توجه به این موضوع ناگریز به استفاده از مترو و حمل و نقل ریلی هستیم.

فاز نخست متروی اصفهان با ورود واگن‌ها به کشور راه‌اندازی می‌شود

دستیار ویژه رئیس جمهور نیز با اشاره به اینکه ورود واگن به کشور سیر خاصی دارد، تصریح کرد: پس از ورود واگن‌ها به کشور فاز نخست متروی اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

علی‌اکبر محرابیان با اشاره به جزئیات فاز نخست متروی اصفهان اضافه کرد: فاز نخست قطار شهری با طول 11 کیلومتر و با ورود واگن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و البته این پروژه در بخش ساختمانی و تجهیزات لازم تا خرداد ماه امسال مجهز می‌شود.

25 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه متروی اصفهان مورد نیاز است

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تاکید کرد: 25 میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات پرداخت شده برای تکمیل پروژه مهر ماندگار قطار شهری اصفهان مورد نیاز بوده و در حال حاضر با مشکلات گمرکی برای وارد شدن بخشی از  تأسیسات کابلی خریداری شده برای پروژه متروی اصفهان مواجه هستیم.

عبدالجواد زعفرانی با تاکید بر اینکه به دلیل اینکه ورود برخی کالا‌ها به کشور ممنوع شده از ورود این کالا نیز جلوگیری شده است، افزود: تمهیدات لازم باید برای رفع این مشکلات و ورود این تأسیسات به کشور باید اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این تأسیسات نباشد، راه‌اندازی پروژه مترو یا قطار شهری اصفهان امکان‌پذیر نیست، گفت: با توجه به این موضوع این تأسیسات باید پیش از ورود واگن‌های مترو به کشور وارد شود.

کارشناسان، مترو را برای شهر تاریخی اصفهان توصیه نمی‌کنند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه هیچ کارشناسی مترو را برای شهری تاریخی مانند اصفهان توصیه نمی‌کند، اظهار کرد: اما تراموا که برای شهرهای تاریخی تعریف شده است، برای شهر تاریخی اصفهان توصیه می‌شود.

مصطفی نوریان با تاکید بر اینکه امیدواریم فاز نخست خط یک متروی اصفهان تا پایان خردادماه امسال به بهره‌برداری برسد، ادامه داد: فاز نخست خط یک متروی اصفهان از خیابان پاسداران تا میدان شهدا به بهره‌برداری می‌رسد و بیش از 30 درصد مسافران حمل و نقل عمومی در این مسیر سرویس‌دهی می‌شوند.

بی‌توجهی‌های دولت به متروی اصفهان سبب گلایه‌های مسئولان شده است

به گزارش فارس، طی سال‌های گذشته مدیران و مسئولان شهری اصفهان از این موضوع گلایه‌مند بوده‌اند، که چرا دولت بودجه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی قطار شهری اصفهان را اختصاص نمی‌دهد و اگر مدیریت مترو در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت، این پروژه در مدت زمانی کوتاه راه‌اندازی می‌شد و البته شاید این گلایه‌ها تنها بهانه‌ای بیش نباشد، چرا که امروز مسئولان شهری اصفهان عنوان می‌کنند، که مشکلات ارزی و نوسانات نرخ ارز و دلار به عنوان مهم‌ترین دلیل عدم راه‌اندازی این پروژه است.

بودجه‌های دولت برای راه‌اندازی متروی اصفهان کافی نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متروی اصفهان ردیف بودجه مستقلی نداشته است و اگرچه بودجه متروی اصفهان را افزایش داده‌ایم، اما این بودجه‌ها نیز برای راه‌اندازی این پروژه کافی نیست، تصریح کرد: راه‌اندازی متروی اصفهان به وارد شدن واگن‌های مورد نیاز برای اجرای این پروژه به اصفهان بستگی دارد.

حمیدرضا فولادگر با تاکید بر اینکه صحبت‌های ارائه شده مبنی بر راه‌اندازی متروی اصفهان تا ابتدای امسال مربوط به تعدادی از واگن‌های خریداری شده بوده است، اضافه کرد: همواره به مسئولان یادآوری کرده‌ایم، که زمان قطعی را برای راه‌اندازی این پروژه اعلام نکنید.

وی با اشاره به اینکه بخشی از عوامل اجرای این پروژه در اختیار مسئولان قرار ندارد و با توجه به مباحث ارز و دلار و مشکلات ارزی حاکم بر کشور نمی‌توانیم یک زمان قطعی را برای راه‌اندازی این پروژه اعلام کنیم، تاکید کرد: در صورتی که واگن‌های خریداری شده برای متروی اصفهان تحویل داده شود، بخشی از این پروژه راه‌اندازی می‌شود و شاید تنها یک فاز از خط متروی اصفهان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

تردید دارم متروی اصفهان تا تیرماه امسال راه‌اندازی شود

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: شهرداری اصفهان از اختیارات لازم برای مدیریت پروژه مترو برخوردار نیست و نسبت به وعده‌های ارائه شده مبنی بر راه‌اندازی پروژه قطار شهری اصفهان در تابستان امسال مردد هستم.

علیرضا نصراصفهانی بابیان اینکه تمام امور مربوط به راه‌اندازی مترو در اختیار شهرداری نیست و در صورتی که تمام این امور در اختیار شورا و شهرداری قرار داشت، احتمال ارائه خبری قطعی مبنی بر زمان راه‌اندازی متروی اصفهان وجود داشت، افزود: از حدود شش سال گذشته تاکنون وعده‌هایی از سوی مسئولان نسبت به راه‌اندازی پروژه قطار شهری اصفهان ارائه شده، اما هنوز این وعده‌ها عملیاتی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه دلیل این بدقولی‌ها این بوده که اجرای این پروژه تنها در اختیار شورای شهر و شهرداری نیست، گفت: در صورت وجود مترو و واگن‌های مورد نیاز آن به صورت قطعی متروی اصفهان تا تیر ماه امسال نیز به بهره‌برداری نمی‌رسد.

بهار راه‌اندازی متروی اصفهان خزان شده است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه راه‌اندازی متروی اصفهان با قیمت‌های فعلی دلار امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: شهرداری اصفهان به خوبی از فرصت‌های در اختیار خود برای راه‌اندازی این پروژه استفاده نکرده و این موضوع یکی از ضعف‌های شهرداری اصفهان است.

فتح‌الله معین با بیان اینکه بهار رفع مشکلات متروی اصفهان به پایان رسیده و شهرداری اصفهان فرصت‌های خود را برای راه‌اندازی این پروژه از دست داده است و در حال حاضر نیز شرایط اقتصادی موجود در کشور نیز از راه‌اندازی این پروژه جلوگیری می‌کند، ادامه داد: شهرداری اصفهان از بودجه مصوب برای رفع موانع موجود در خیابان‌ها برای راه‌اندازی این پروژه استفاده نکرده و بودجه مصوب 12 میلیارد تومانی را بدون هیچ توجیهی از دست داده است

شاید دست‌های پشت‌پرده‌ای مانع راه‌اندازی پروژه متروی اصفهان می‌شود

به گزارش فارس، به ثمر نرسیدن پروژه‌های شاخص اصفهان این موضوع را در اذهان عمومی تداعی می‌کند که شاید دست‌های پشت پرده از به ثمر رسیدن این پروژه‌ها و ناکامی پروژه‌های ملی در استان اصفهان جلوگیری می‌کند و مسئولان نباید با وعده‌های واهی و تحقق نیافتنی دل مردم را برای سوار شدن بر مترو به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی پیشرفته خوش کنند و مسئولان باید تا زمان قطعی بهره‌برداری از این پروژه هیچ زمانی را اعلام نکنند و با وعده‌های دست نیافتنی خود را در مقابل مردم به عنوان یک چوپان دروغگو جلوه ندهند و راه‌اندازی پروژه مترو در کلان‌شهر اصفهان نسبت به شهر‌های دیگر در وضعیت بغرنج‌تری قرار دارد، چرا که با نگاه به پروژه متروی دیگر کلان‌شهر‌ها متوجه این موضوع می‌شویم، که اگر چه پروژه متری کلان‌شهر‌هایی مانند شیراز یا مشهد دیر‌تر از اصفهان آغاز شده، اما در حال حاضر متروی این کلان‌شهر‌ها راه‌اندازی شده و متروی اصفهان همچنان اندر خم یک کوچه مانده است.

=============

گزارش از: پروین احمدی

=============

انتهای پیام/63004/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول