اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از معضل آب‌های سرگردان در سراب

از چکمه‌پوشی در برکه‌های بَشَردادی تا فروش نهرهای متروکه خدادادی

آب‌های سرگردان بهاری جاری در شهر سراب موجب اختلال در زندگی مردم این شهر شده است.

از چکمه‌پوشی در برکه‌های بَشَردادی تا فروش نهرهای متروکه خدادادی

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، همه ساله با فرا رسیدن فصل بهار کشاورزان پایین دست شهر و روستاهای اطراف سراب اقدام به انتقال آب‌های طبیعی از بالا دست شهر برای آبیاری مزارع از داخل شهر می‌کنند در این خصوص با وجود انهار و جوی‌های آب که عمدتاً نیز از طرف شهرداری ساماندهی شده است متاسفانه به دلیل نبودن هیچگونه نظارت از طرف دستگاه‌های مرتبط و انتقال آب بیش از ظرفیت انهار توسط آب بران و قطع نکردن جریان آب از رودخانه اصلی پس از آبیاری و رها کردن آن در سطح شهر و اطراف منازل مردم و معابر، باعث ایجاد اختلال در زندگی مردم و آسیب دیدن تاسیسات شهری و چه بسا خطرات جانی شده و پرسنل خدمات شهری به ناچار کار اصلی خود را رها کرده و مجبور شده‌اند به صورت شبانه روز در بندهای اصلی تقسیم  آب و اطراف انهار اقدام به مراقبت کنند که متاسفانه باز هم حریف برخی افراد نمی‌شوند و مشاهده می‌شود که آب‌های کشاورزی در سطح شهر رها شده است، برای حل این مشکل نظارت متولیان امر به کار آب بران در تقسیم و برداشت آب با ایجاد کشوهای فلزی و دیگر تمهیدات توسط کشاورزان از مبداء می‌تواند کارساز باشد.

کوی گلفام

یکی از اهالی محلی که آب در جلو خانه‌اش جمع شده بود به خبرنگار فارس در سراب گفت: فصل گل و بلبل (بهار) فرا رسیده و اهالی این بخش از سراب نیز در فکر تهیه چکمه برای خود هستند چرا که مجبورند برای اینکه در خانه نمانند از این برکه آبی عبور کنند.

یکی دیگر از شهروندان گفت: البته در صورتی که متولیان امر چاره‌ای برای مهار این آب‌های طغیان کرده نداشته باشند اقلا می‌توانند با کمک اهالی محل چند اردک و مرغابی در اینجا رها کنند تا از این موهبت بشر دادی در این کوچه‌ها بهره لازم را ببرند.

کوی ارس

 ناگفته نماند که برخی رانندگان از اینکه کارواش رایگانی نصیب آنها شده چندان هم ناخرسند نیستند.

احمد حسین پوری شهردار سراب خود هم از وضعیت به وجود آمده گله‌مند بود چرا که او شهرداری را متولی و ناظر آب بران کشاورزی نمی‌داند و اظهار می‌دارد، شهرداری اقدام به جمع‌آوری این آب‌های طغیان کرده می‌کند اما نمی‌تواند دخالتی در کار آب بران داشته باشد.

وی ادامه داد: شهرداری تغییری در مسیر این انهار نمی‌دهد و در یک مورد خاص هم اقدام به ایجاد مسیر کمکی کرده است.

از طرفی یکی از کارشناسان امور آب به خبرنگار فارس در سراب گفت: طبق موادی از قانون توزیع عادلانه آب تولیت این اداره بر نهرهای عمومی فقط در حد انجام مسائل کارشناسی درخواستی از ارگان‌های مختلف بوده و این اداره بر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و ...تولیت دارد.

وی این سئوال را مطرح کرد که اگر اداره آب متولی است و شهرداری نمی‌تواند مداخله کند پس علت بتن کشی و کانال کشی و نیز دادن مسیرهای بعضا انحرافی به برخی از این نهرها چیست و یا علت فروش نهرهای متروکه از سوی شهرداری چه است.

از طرفی این کارشناسی امور آب پیشنهاد داد تا اهالی اگر متضرر شده‌اند بر علیه آب بران به مراجع قضایی شکایت کنند.

یک شهروند دیگر تشکیل کارگروه ویژه‌ای با حضور شهرداری، امور آب و جهادکشاورزی را برای مشخص شدن تکلیف این معضل چاره‌ساز دانست.

انتهای پیام/60010/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول