اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز جهاد دانشگاهی رودان:

جایگاه رشته‌های علوم انسانی در هرمزگان ضعیف است

مدیر مرکز جهاد دانشگاهی رودان گفت: جایگاه رشته‌های علوم انسانی در هرمزگان بسیار ضعیف است.

جایگاه رشته‌های علوم انسانی در هرمزگان ضعیف است

به گزارش خبرگزاری فارس از رودان واقع در شمال شرقی مرکز هرمزگان، مجتبی کمالی در نشستی پیرامون موضوع آسیب‌شناسی رشته‌های علوم‌ انسانی در دانشگاه‌ها گفت: آسیب‌شناسی وضعیت علوم انسانی در کشور، در راستای تحقق تمدن‌سازی اسلامی ایرانی، مقدمه‌ای ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: با گذشت زمان و پس از افول تمدن اسلامی و به دنبال آن عقب‌ماندگی علمی و صنعتی تمدن اسلامی از تمدن غربی، رشته‌های علوم انسانی در ایران نیز اهمیت خود را از دست دادند، به گونه‌ای که پس از مدتی به این رشته‌ها به عنوان علم نگریسته نمی‌شد.

این  استاد دانشگاه پیام نور رودان افزود: با گسترش اهمیت دانشِ کاربردی و توسعه‌ای در غرب و نفوذ مدرنیسم به ایران، ابعاد فنی و تجربی علوم مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اندیشه‌ورزی در علوم انسانی به سبب عدم امکان نتیجه دانش یا فناوری صنعتی، تنزل یافت.

کمالی ادامه داد: کشورهای اروپایی رشته‌های علوم انسانی را به عنوان رشته‌های پایه می‌دانند و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند، در حالی که در کشور ما و از جمله استان هرمزگان دید ضعیفی به این رشته‌ها وجود دارد.

وی در بررسی به این موضوع بیان کرد: زمانی که دانش‌آموز وارد دبیرستان و سپس دانشگاه می‌شود، باید رشته‌های علوم انسانی و پایه برای این دانش‌آموز خوب تشریح شوند.

این  استاد دانشگاه رودان همچنین گفت: در زمان انتخاب رشته این دانش‌آموز، متأسفانه نگاهی سطحی و پایین به رشته‌های علوم انسانی در دبیرستان‌ها حاکم است و یا اینکه هر کسی در رشته‌های ریاضی‌ و فیزیک، تجربی و حتی کار و دانش ضعیف‌تر است، گرایش به سمت رشته‌های علوم انسانی پیدا می‌کنند و این یک ضعف در کشور ماست، بنابراین اول باید این نگاه را برطرف کرد.

کمالی بیان کرد: این در حالی است که دانش‌آموزان ما باید رشته‌های علوم انسانی و اهمیت آنها بدانند و درست انتخاب کنند و در واقع یک دورنمایی از این رشته داشته باشند و به عنوان مثال در رشته تاریخ برای اینکه اهمیت این رشته حفظ شود باید آینده این رشته هم برای دانش‌آموز تشریح شده باشد.

وی با طرح این سؤال که «چرا گرایش دانش‌آموزان به سمت رشته‌های ریاضی و تجربی زیاد است؟»، گفت: به دلیل اینکه سطح فکر دانش‌آموز ما این است که این رشته‌ها بازار کار خوب و آینده خوبی دارند و رشته‌های علوم انسانی بازار کار ندارند.

*نقش مشاوران تحصیلی در دبیرستان‌ها در حال کمرنگ شدن است

این استاد دانشگاه در رودان با اشاره به اینکه کسانی که در نظام آموزش و پرورش روی این امر تأثیرگذار هستند باید روی این طرح مسئله برنامه‌ریزی کنند، نقش مشاوران تحصیلی در دبیرستان‌ها را موثر دانست و افزود: متأسفانه این نقش در حال حاضر کمرنگ و ضعیف است.

کمالی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: زمانی که دانش‌آموز وارد رشته علوم انسانی می‌شود هیچ پیش زمینه‌ای در رشته خود ندارند، این دانش‌آموز وارد دانشگاه می‌شود و بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شد وارد بازار کار می‌شود و جالب اینجاست وقتی جایگاه این افراد را بررسی می‌کنیم، کسانی که باید در سمت خود در رشته‌های علوم انسانی باشند، نیستند.

وی در این خصوص گفت: به عنوان مثال فارغ‌التحصیلان رشته‌های ریاضی و تجربی در جایگاه رشته علوم انسانی قرار می‌گیرند و این جای سؤال است که باید بررسی شود، که چرا این نگاه تخصصی نمی‌شود و هر کس با توجه به جایگاه و رشته خودش در بازار کار قرار نمی‌گیرد.

مدیر مرکز جهاد دانشگاهی رودان در رابطه با شکل‌دهی دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی نیز بیان کرد: این خیلی مهم است که دانشجویان با رشته‌های خود آشنا شوند، که این رشته کجا کارایی دارد و چگونه کار کند تا بتواند در رشته تحصیلی خود آینده خوبی داشته باشد.

وی یادآور شد: برای اینکه نقش و جایگاه رشته‌های علوم انسانی در شکل‌دهی جامعه خوب جا بیفتد، تعیین رشته در این حوزه باید از مقطع راهنمایی برای دانش‌آموز خوب شکل گرفته شود، به نوعی که دانش‌آموز برای انتخاب رشته خود در مقطع دبیرستان پیش زمینه‌ای بر اساس ارزیابی‌اش از ‌ظرفیت‌های خود داشته باشد.

کمالی همچنین با اشاره به اینکه کتاب و تألیفات نقش بسیار مهمی در رشته‌های علوم انسانی دارند، اظهار کرد: اینکه این کتاب چگونه به دانش‌آموز و دانشجو تبیین شود بسیار مهم‌تر خواهد بود.

کمالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متأسفانه برخی دانشجویان اقلیت رو به بالا هنوز عنوان تحقیق را خوب یاد نگرفته‌اند، تصریح کرد: نگاه ما به رشته‌های علوم انسانی در این استان باید تغییر کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه  در واقع رشته‌های علوم انسانی و مقوله فرهنگ به نوعی تقابل‌دهنده یکدیگر هستند، تصریح کرد: رشته‌های علوم انسانی از رشته‌هایی هستند که فرهنگ را به دنبال خود می‌آورند و در واقع به نوعی می‌توان گفت که فرهنگ نیز ترویج دهنده رشته‌های علوم انسانی است.

این استاد دانشگاه رودان توجه دبیران رشته‌های علوم انسانی نسبت به این موضوع را یادآور شد و افزود: اگر این نگاه در دبیران ما در دبیرستان‌ها جدی گرفته شود، تا زمانی که دانشجو وارد دانشگاه می‌شود با چنین مشکلاتی روبرو نخواهیم شد.

کمالی با طرح این سؤال که «چرا نباید کلاس‌های علوم انسانی به جلسه‌های بحث و تبادل نظر تبدیل شود و چرا کتاب‌ها باید خود خوان باشند؟»، گفت: در دانشگاه‌های ما هنوز معنای واقعی کنفرانس دادن دانشجو خوب جا نیفتاده و مطالب کپی برداری است، در حالی‌که دانشجو باید تمرین بحث و گفت‌وگو و صحبت کردن را یاد گرفته باشد.

وی راهکار رفع این موضوعات در رشته‌های علوم انسانی را در وهله اول وزارت علوم، دانشگاه و رئیس دانشگاه، مدیر گروه و سپس استاد و خود دانشجو عنوان کرد و افزود: همه این دسته‌بندی‌های افراد به ترتیب در تربیت دانش آموختگان رشته‌های علوم انسانی نقش اصلی دارند.

کمالی با اشاره به اینکه تقویت شاهنامه خوانی در دانشجوی رشته‌های علوم انسانی و از جمله ادبیات فارسی بسیار تاثیرگذار است، گفت: به جرأت می‌گویم دانشجوی امروز ما در خود رشته علوم انسانی و حتی رشته ادبیات در روخوانی شاهنامه با مشکل مواجه است و این نشان از این است که به این رشته‌ها کم توجهی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای بهبود جایگاه علوم انسانی اولویت‌های اصلاح و تغییر ساختار کنونی نظام ورود به دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی، اصلاح نگرهای موجود در جامعه، تغییر سبک‌ها و متدهای آموزشی، پرهیز از روش‌های نظری و حفظ محور، تأکید بر پژوهش محوری در علوم انسانی و ارائه پژوهش‌های کاربردی، تقویت آموزش زبان‌های خارجی در دانشگاه‌ها به عنوان ابزار ارتباط با تحولات نوین ضروری است.

انتهای پیام/88001/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول