اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی دو ماه نخست سال جاری محقق شد

کشف هزار کیلوگرم آویشن قاچاق در میناب / «14 روستا» میناب منطقه‌ای آویشن‌خیز

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب از کشف بیش از یک هزار کیلوگرم داروی گیاهی آویشن قاچاق طی دو ماهه نخست سال جاری در این شهرستان خبر داد و گفت: منطقه «14 روستا» در این شهرستان بیشترین آویشن را دارد.

کشف هزار کیلوگرم آویشن قاچاق در میناب / «14 روستا» میناب منطقه‌ای آویشن‌خیز

عزیز سیدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در میناب با بیان جزئیات این خبر اظهار داشت: این محموله قاچاق پس از برداشت غیر مجاز از مراتع شهرستان‌های میناب و بشاگرد به قصد فروش به استان‌های دیگر در حال حمل بود که توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و با همکاری پاسگاه‌های انتظامی میناب توقیف شد.

وی افزود: در این راستا پنج نفر به همراه پنج دستگاه خودرو دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

این مسئول ارزش ریالی آویشن کشف شده را 150 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: این محموله پس از کشف و طی مراحل قانونی جهت فروش به صورت مزایده به مرکز استان انتقال یافت.

سیدی با بیان این که سطح مراتع شهرستان میناب 325 هزار هکتار است، اظهار داشت: بیشترین رویشگاه گیاه دارویی آویشن در منطقه 14 روستا از توابع بخش سندرک است.

منطقه شرقی هرمزگان شامل شهرستان‌های میناب، رودان و بشاگرد به دلیل کوهستانی بودن و وجود درختان و گونه‌های مختلف گیاهی به ویژه در ارتفاعات از مناطق غنی در باب گیاهان دارویی شناخته می‌شود.

شهرستان میناب امروز به واسطه اراضی وسیع و مستعد کشاورزی و همچنین وجود سد استقلال میناب یکی از قطب‌های کشاورزی هرمزگان به شمار می‌رود.

همچنین شهرستان‌های میناب و بشاگرد نیز در بستر خود رویشگاه‌های متعددی دارند که گیاهان دارویی در آنها به وفور یافت می‌شود.

علاوه بر این شهرستان‌ها، منطقه حاجی‌آباد در شمال هرمزگان نیز در این راستا از غنای بالایی برخوردار است.

کمبود بارندگی‌ها، عدم حفاظت کافی و مناسب از محل رویشگاه‌ها، چیدن با هدف قاچاق و وارد ساختن حیوانات و گله‌ها به رویشگاه‌ها مهمترین خطرات و چالش‌ها برای گیاهان دارویی به شمار می‌روند.

هر ساله به میزان قابل توجهی از گیاهان دارویی برای مصرف در کشور و صادرات به صورت قانونی و با مجوز از رویشگاه‌ها برداشت می‌شود.

انتهای پیام/88004/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول