اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران:

تمام داروهای شیمیایی برگرفته از طبیعت است/ طبیعت نیمه‌جان در انتظار احیا

رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران گفت: با وجودی که مواد اولیه تمام داروهای شیمیایی برگرفته از طبیعت در بخش‎های مختلف سنگ‎های معدنی، حیوانات و گیاهان است اما از این موضوع غافلیم.

تمام داروهای شیمیایی برگرفته از طبیعت است/ طبیعت نیمه‌جان در انتظار احیا

به گزارش خبرگزاری فارس از گلستان، این استان با برخورداری از تنوع اقلیمی، محلی برای رویشگاه طبیعی یک‌هزار و 700 گونه گیاهی شناسنامه‎دار است که این موهبت خدادادی سبب شده تا نگارستان ایران‎زمین به نگین سبزی برای گیاهان دارویی تبدیل شود.

گیاهان دارویی به عنوان سرمایه‎ای ارزشمند تلقی می‎شوند که به اعتراف بسیاری از متخصصان و کارشناسان بخش کشاورزی مورد غفلت واقع شده و هنوز نتوانسته‎ایم قدمت دیرینه‎ای که از دانشمندان برجسته کشورمان به ارث گذاشته شده را در بازارهای جهانی رونق ببخشیم.

امروز دیار سرسبز گلستان میزبان نخستین همایش منطقه‎ای گیاهان دارویی در شمال کشور بود همایشی که در سایه تبادل دانش متخصصان صاحب‌نظر کشورمان شکل گرفت تا هر کدام به نوعی در جستجوی حلقه مفقوده‎‎ای باشند که سال‌ها سبب شده، انسان برای سلامت خویش به جای استفاده از گیاهان دارویی به داروهای شیمیایی که عوارض جبران‌ناپذیری دارند، پناه ببرد.

در این همایش فرصتی فراهم شد تا در مجالی کوتاه به نظرات رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران یکی از متخصصان علم و عمل کشورمان؛ پیرامون جایگاهی که در زمینه گیاهان دارویی داریم پرداخته و ضمن آسیب‎شناسی نقایص موجود، راه‎‎حلی برای رشد و توسعه این حوزه پیدا کنیم.

فارس: با وجود ظرفیت‎ها و پتانسیل‎هایی که به اذعان کارشناسان و متخصصان کشور در حوزه گیاهان دارویی به ویژه مناطق شمالی وجود دارد به نظر شما نقطه ضعف عدم پیشرفت در این بخش در چیست؟ 

رضایی: ریشه علم گیاهان دارویی از ایران سرمنشأ می‎گیرد، کشورهای اروپایی کتاب ابن‎سینا دانشمند ایرانی را در دانشگاه‎های خود تدریس می‎کنند اما ما در دانشگاه‎های کشورمان کتابی به این معنا نداریم.

بسیاری از متخصصان هنوز درصدد مقابله با استفاده از گیاهان دارویی هستند، با وجودیکه مواد اولیه تمام داروهای شیمیایی برگرفته از طبیعت در بخش‎های مختلف سنگ‎های معدنی، حیوانات و گیاهان است اما همواره از این موضوع غفلت شده است.

شاید بسیاری از گیاهان دارویی‎مان در بسیاری از کشورها وجود داشته باشد، ولی در یک اجتماع بسیار کوچک قابل برداشت، صادرات و فراوری نیست.

ما تا حالا هر چه توانستیم از طبیعت برداشت کردیم، طبیعت را قلع و قمع کردیم و متاسفانه در این راستا کسانی اقدام به برداشت کردند که متخصص نبوده و همین امر باعث آسیب‎های جدی‎تری در بخش گیاهان دارویی شده است.

فارس: از منظر جنابعالی برداشت گیاهان دارویی توسط افراد متخصص قلع و قمع نیست؟

رضایی: بهره‎برداران طبیعت با علم به برداشت گیاهان دارویی عمل می‎کنند و مبنای آنها برداشت سال بعد نیز است، اما شرایط فعلی به گونه‎ای شده است که افراد غیرمتخصص به خاطر ایجاد درآمد وارد عرصه طبیعت می‎شوند که این اقدام نابودی گونه‎های گیاهی را فراهم می‎کند.

عدم تخصص در برداشت گیاهان دارویی به طبیعت ضربه می‎زند اما بهره‎برداری از گیاهان دارویی توسط افراد متخصص در کاهش آسیب به طبیعت موثر است، گرچه متخصصان نیز به آموزش نیاز دارند اما سرمایه‎گذاری در این بخش می‎تواند به ارتقاء سلامت بشر کمک کند.

فارس: موانع پیشرفت در گیاهان دارویی را در چه چیزی می‎دانید؟

رضایی: اگر هرچه زودتر سرمایه‎گذاری و جهت‎گیری به سمت کشت مکانیزه و تولید گیاهان دارویی نرود قطعاً با فاجعه واردات گیاهان دارویی به کشور روبه‌رو خواهیم بود، فقدان اطلاعات کافی در حوزه گیاهان دارویی به عدم موفقیت در این بخش دامن خواهد زد.

متاسفانه به دلیل اینکه اطلاعات در این بخش به‎روز نیست هنوز نمی‎دانیم باید از کجا شروع کرد یا روی کدام گونه کار شود که این نقص در حوزه گیاهان دارویی کاملاً مشهود است.

البته نقش رسانه‎ها در فرهنگسازی استفاده از گیاهان دارویی بسیار موثر است بنده معتقدم رسانه‎ها نقش مهمی در این امر دارند اما در کشور ما رسانه‎ها در این حوزه فعال نبودند و کشورهای دیگر، عاملی شدند که رسانه‎های ما به این سمت زوم شوند تا ما هم یک تکانی به خودمان بدهیم.

نقد از سوی رسانه‎ها در بهبود شرایط، بسیار خوب است هیچ‎کس از نقد رسانه‎ها بدش نمی‎آید معتقدم اگر نقدکننده‎ها مبادرت به ارائه راهکار بهتر کنند به نتایج خوبی دست خواهیم یافت اما نباید موضوعی که نقد می‎شود بعد از مدتی به حال خود رها شود.

فارس: چه برنامه‎ای برای بهبود وضعیت گیاهان دارویی در انجمن گیاهان دارویی ایران پیش‎بینی شده است؟

رضایی: به نظر بنده آموزش مهمترین برنامه‎ای است که باید به طور جدی به آن توجه کرد در این راستا میزگردهای تخصصی و کارگاهی باید تقویت شوند البته باید سخنران‎هایی در این نشست‎ها صحبت کنند که حرف‎های ضدونقیض نداشته باشند تا مردمی که اعتقاد به گیاهان دارویی دارند، در سایه مطالبی که عنوان می‎شود بی‎اعتنا شوند.

یک کار آموزشی را نیز در دبستان‎ها شروع کردیم و گلدان‎های تحقیقاتی با انواع بذر گونه‎های گیاهی از پیش دبستانی توزیع کردیم که آموزش و پرورش نیز به طور جدی وارد این بخش شود.

ما پیش‎بینی کردیم اگر یک‎هزار نفر این گلدان‎ها را بخرند و 100 نفر نیز با گیاهان دارویی آشنا شوند و 10 نفر هم اقدام به کاشت این گیاهان کنند آن رسالتی که در کشور داشتیم را می‎توانیم احیا کنیم.

فارس: وضعیت صادرات گیاهان دارویی از ایران به سایر کشورها چگونه است؟

رضایی: ما در دنیا فراموش شده‎ایم محصولات گیاهی که در کشور تولید می‎شود متاسفانه در کشورهای دیگر فراوری شده، در صورتیکه تولید ایران است اما به نام کشور دیگری به فروش می‎رسد که اینها به فقدان مدیریتی برمی‎گردد.

متاسفانه در ایران انجام کارهای انفرادی باب شده به عنوان مثال یک صنعت، آماده است تا گیاه را از همان ابتدا بکارد و تا مرحله صنعتی شدن پیش ببرد اما وسط راه می‎ماند، لذا معتقدم اگر آمادگی کارهای گروهی را داشته باشیم یقیناً همه با هم سود خواهیم برد.

یکی از موارد دیگری که باید اشاره کنم اینکه برداشت از صمغ‎های مختلف گیاهی موجب صادرات محصولات تقلبی، مواد مصنوعی و غیراستاندارد را فراهم کرده است، و همین امر سبب شده تا بازارهای بیرونی را نیز از دست بدهیم و آن وقت کشورهایی مانند هند که تا دیروز واردکننده از ایران بودند، سرلوحه گیاهان دارویی در کشور ایران شوند.

متاسفانه به دلیل درآمدزایی؛ استانداردهای استفاده از سبزیجات و گیاهان در سبد غذایی رعایت نمی‎شود، ما این استانداردها را فراموش و طبیعت سبز را داغون کردیم و حالا در این فکر هستیم که چگونه باید آن را احیا کنیم.

البته جایگاه ایران در گذشته در حوزه صمغ‎ها و صادرات برخی گونه‎های دارویی بسیار بالا بوده است، اما متاسفانه به دلیل عرصه‎ی نابود شده طبیعت این مهم کمرنگ و کمرنگ‎تر شده است.

فارس: چه پیشنهادی برای بهبود وضعیت کنونی گیاهان دارویی در کشور دارید؟  

رضایی: ما فقط 70 میلیون سرمایه فکری در کشورمان داریم که می‎توانند گیاهان دارویی را از این وضعیت نجات دهند باید ضمن حمایت، این نیازها را از طریق وزارتخانه‎های مختلف پیگیری و اجرایی کنیم.

معتقدم باید خودمان را باور داشته باشیم که می‎توانیم، باید زمانی که کاری را در پیش گرفتیم با پشتکار آن را ادامه دهیم و بدانیم روندی که در پیش گرفتیم یقیناً سلامت را به جامعه هدیه خواهد کرد.

انتهای پیام/83001/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول