اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام کرد

صادرات گیاهان دارویی به قیمت نابودی طبیعت ایران

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: امروزه بیشتر گیاهان دارویی به صورت فله‌ای و با قیمت ناچیز به بهار نابودی طبیعت ایران به کشورهای غربی صادر می‌شود.

صادرات گیاهان دارویی به قیمت نابودی طبیعت ایران

سید علی مظفرپور در حاشیه مراسم افتتاح نخستین دانشکده طب سنتی مازندران در بابل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل اظهار داشت: درسال 1389، جزو نخستین دانشکده‌هایی بودیم که در کشور درخواست مجوز کردیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بابل جزو معدود دانشگاه‌های کشور است که موافقت اصولی تأسیس دانشکده طب سنتی را کسب کرده است، تصریح کرد: موافقت اصولی این دانشکده، به عنوان نخستین دانشکده طب سنتی شمال کشور در 9 مرداد سال 91 در دویست و هجدهمین جلسه شورای گسترش دانشگا‌‌ه‌های علوم پزشکی کشور مصوب و با امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این دانشگاه ابلاغ شد.

مظفرپور تصریح کرد: یکی از معروف‌ترین پزشکان این منطقه ابوالحسن طبری بود که در نیمه اول قرن چهار هجری و 10 میلادی زندگی می‌کرده، دکتر تاج‌بخش در جلد دوم کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشک ایران محل تولد ایشان را در تورنجه طبرستان، شهرکی میان آمل و ساری فعلی ذکر کرده‌اند.

وی افزود: ایشان شیعه و از پزشکان ویژه رکن‌الدوله دیلمی بودند، کتاب ارزنده معالجات بقراطیه و علاج الاطفال کتاب‌های ارزنده از تالیفات ایشان است.

این مسئول گفت: در حال حاضر هدف ما جایگزین شدن به‌جای طب رایج غربی نیست بلکه می‌خواهیم در کنار طب جدید به درمان بیماران کمک کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد با پژوهش‌های بیشتر در زمینه طب سنتی و پیمودن راه در مسیر"پزشکی بر مبنای شواهد در سال‌های آینده، بتوانیم سهم بیشتری در درمان بیماری‌ها داشته باشیم.

مظفرپور با بیان اینکه زمینی به مساحت 7 هزار متر مربع به عنوان باغ گیاهان دارویی در دانشگاه درنظرگرفته شد، بیان کرد: درمانگاهی در بیمارستان شهید بهشتی به عنوان سلامت‌کده طب سنتی به‌زودی برای خدمت‌رسانی به مردم مازندران آماده می‌شود.

وی افزود: یک کتابخانه کامل بیش از 2 هزار جلد کتاب‌های طب سنتی، چند نسخه خطی از معتبرترین کتاب‌های چاپ سنتی فراهم شده است.

مظفر‌پور گفت: بنده به همراه  دو نفر دیگر از نخستین فارغ‌التحصیلان طب سنتی سعی در به‌کارگیری قوی‌ترین اشخاص و نخبه‌ترین دستیاران طب سنتی در این دانشگاه داریم.

وی ایجاد اشتغال را از دیگر زمینه‌های مثبت دانست و افزود: با گسترش استفاده از طب طبیعی ضمن اشتغالزایی درآمد مناسبی را حاصل کشور خواهد کرد و همچنین سبب عدم خروج ارز برای تهیه داروهای شیمیایی غربی، درآمدزایی در کشور و حرکت به سمت صادرات فرآورده‌های گیاهی منجر به درآمد ارزی مناسبی برای کشور خواهد شد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل به دسترسی آسان و ارزان بودن داروهای گیاهی اشاره کرد و اظهارداشت: اگر سیاست‌گذارها به سمت ترویج کشت گیاهان دارویی برود قیمت تمام شده ارزان‌تر شده و به ترویج استفاده آن کمک خواهدکرد.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه در این زمینه نگرانی قطع مواد دارویی وارداتی ازغرب نیز کشور را تهدید نکرده و امنیت مواد دارویی نیز بیشتر می‌شود

 

مظفرپور افزود: اگر ما تمام درمان‌های حساس خود را به داروهای غربی وابسته کنیم در زمان تحریم‌ها و فشارهای خارجی در عمل ابزار فشاری برای آنان برای تحمیل خواسته‌های نما مشروع خود ایجاد کرده‌ایم.

وی بیان کرد: امروزه عمده داروهای گیاهی که در ایران مصرف می‌شود از غرب وارد می‌شود در حالیکه ما روزی صادرکننده مهم در دنیا بودیم.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: امروزه بیشتر گیاهان دارویی به صورت فله‌ای و با قیمت ناچیز به بهار نابودی طبیعت ایران به کشورهای غربی صادر می‌شود.

مظفرپور خاطرنشان کرد: با گسترش طب ایرانی داروهای گیاهی ارزان در دسترس و مفید برای درمان بیماری‌های مردم ایران استفاده شده و با فرآوری گیاهان داروهای گیاهی با قیمت مناسب به دنیا عرضه می‌شود.

انتهای پیام/86009/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول