اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شوراها تسهیل‌گر توسعه شهری

وظایف شورا از دریچه نگاه شهروندان/کاندیداها به جای شعار عمل کنند

شهروندان همدانی مطالبات خاصی چون تسهیل در بروکراسی اداری در شورای شهر و شهرداری‌ها و رسیدگی متوازن به بالای شهر و پائین شهر را از چهارمین شورای اسلامی شهر دارند که باید مورد توجه منتخبان قرار گیرد.

وظایف شورا از دریچه نگاه شهروندان/کاندیداها به جای شعار عمل کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، شوراها همواره از مهمترین ارکان جامعه هستند، چرا که با تشکیل این نهاد در کوچکترین مناطق جغرافیایی تا بزرگترین نقطه همه مسائل بر آنها هویدا شده و به راحتی می‌توانند با شناسایی مشکلات بر آنها فائق آیند.

بی‌شک همراهی، حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخاب اعضای این نهاد مردمی، مسئولیت سنگینی بر دوش شوراها گذاشته می‌شود که اعضا باید با دارا بودن ماهیتی مردمی و نشأت گرفته از آرای مردم، نقش بسزایی را در پیشبرد اهداف ملت و جمهوری اسلامی داشته باشند.

شوراها همواره با قرار گرفتن در متن مردم می‌توانند یاری‌گر مسائل و مشکلات مردم باشند به طوری که اگر مسئولان در مواقعی با بی‌توجهی یا عدم رسیدگی به امور مردم مواجه شدند، اعضای شورا به عنوان نماینده مردم می‌توانند با توجه به ضروری بودن آنها، موارد را به مسئولان انعکاس داده  و آنها را از استراتژیک بودن این مسائل آگاه ساخته و بر انجام هر چه سریع این موارد اصرار ورزند.

اما با توجه به قرار گرفتن در آستانه انتخابات شورای شهر تب و تاب انتظارات مردم از شوراها و در مقابل شعارهایی که شوراها در برابر مردم می‌دهند، بسیار جالب توجه است و هر روز شاهد مطرح شدن مواردی در سطح جامعه هستیم که در مواردی بسیار معقولانه و در مواقعی بسیار تعجب‌آور است.

اما در اینجا سخنی با اعضای منتخب شورایی که مردم انتخاب می‌کنند، داریم و آن اینکه مردم همواره با سعه صدر  به شعارهایی که از سوی کاندیداها مطرح می‌شود، گوش می‌دهند، اما آیا آنها باید برای جلب توجه آرای مردم اقدام به شعارهای غیرواقعی دهند که در مقام عمل کاری از پیش نبرند؟

این مردم در دوران انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و حماسه‌آفرینی‌های ایران اسلامی حضور پرشور داشته‌اند و در این وانفسای انتخاباتی نباید تنها برای رأی آوردن دست به شعار زد، بلکه شعارهایی باید داده شود که شأن این ملت بزرگ و تاریخ و تمدن ایران‌زمین حفظ شود.

توسعه شهری نیازمند شورا و شهردار قوی

تسهیل بروکراسی اداری در شورای شهر و شهرداری‌ها، رسیدگی متوازن به بالای شهر و پائین شهر، توجه به موضوع فضای سبز در محلات به ویژه پائین شهر، ایجاد مراکز فرهنگی در محلات به ویژه نقاط حاشیه‌ای شهر برای پر کردن اوقات فراغت، حل کردن یک بار برای همیشه موضوع رودخانه در مناطق حاشیه‌ای همدان، ساماندهی ورودی‌های شهر، نصب باکس زباله در هر کوچه، انتخاب شهرداری پاسخگو و توانمند در مدیریت شهری و .... از درخواست‌هایی است که مردم همدان از شورای چهارم خود می‌خواهند.

در همین راستا با برخی از شهروندان همدانی به گفت‌وگو پرداختیم تا از نظرات آنها و انتظارات به حقی که باید از اعضای شورای شهر داشته باشند، جویا شویم.

یک فارغ‌التحصیل رشته برنامه‌ریزی شهری که بیکاری را یکی از مشکلات اساسی در شهر همدان عنوان کرد، افزود: همدان با فقری که در زمینه صنعت دارد، از بسیاری از استان‌هایی که شاید توانایی‌ها و ظرفیت‌های همدان را نداشته باشد، عقب‌تر است و همین زمینه بیکاری بسیاری از فارغ‌التحصیلان همدانی را نیز منجر شده است.

وی با بیان اینکه همدان از سایر استان‌ها به اندازه 100 سال عقب افتاده است، خاطرنشان کرد: نبود اشتغال برای جوانان و عدم درآمدزایی از مواردی است که موجب عدم توسعه همدان شده است.

توجه به زیرساخت‌ها در کلانشهر همدان کجاست؟

یک شهروند دیگر گفت: در پنج سال گذشته همدان نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را یدک می‌کشد، اما در واقعیت زمان زیادی مانده تا به این نام شکل واقعی ببخشد.

وی با طرح این سئوال که اگر همدان کلانشهر شده، پس زیرساختش کجاست؟ بیان داشت: خیابان‌های باریک و عدم خط کشی شده، عدم وجود کتابخانه و فرهنگسرا در همه مناطق شهری، وجود فضاهای تفریحی کم به ویژه برای بانوان و ... از زیرساخت‌هایی است که در همدان فراموش شده است.

دیگر بانوی فارغ‌التحصیل رشته علوم اجتماعی هم با بیان اینکه من به عنوان یک شهروند همدانی تاکنون از شورای شهر همدان کار شاخصی ندیده‌ام، افزود: با توجه به اینکه مردم مراجعات مکرری به این نهاد دارند، اما نتیجه‌ای ندیده‌اند که همین امر موجب دلسردی مردم نسبت به شوراها شده است.

وی گفت: حتی با نگاهی به وضعیت ظاهری شهر و نظرسنجی از مردم می‌توان این دلزدگی را در آنها دید.

در حاشیه محوطه آرامگاه بوعلی سینا بازنشستگانی هر روز در آنجا می‌نشینند تا اوقات فراغت خود را بگذرانند وقتی از انتظارات خود از شورای شهر سئوال شد یکی از آنها اظهار کرد: عمر ما دیگر لب بوم است و اگر انتظاراتی نیز داریم برای جوانان است و رفع مشکلات جوانان خواسته و اولویت نخست ماست.

یکی از بازنشستگان نیز ایجاد فضای رفاهی و اجتماعی را از خواسته‌های خود برشمرد و افزود: امروز در سطح جامعه کمبود فضای رفاهی و مبلمان شهری مختص سالمندان مواجه هستیم که اگر اعضای شورا به دنبال رفع مشکلات مردم هستند باید به این امر توجه کنند.

فقط در شعار دادن یاد زنان و جوانان نیفیتم/عمل کنیم

یکی دیگر از جوانان همدانی با اشاره به اینکه بسیاری از مصوبات شوراهای دوره قبل انجام نشده است، افزود: دوره قبل شوراها در مدت شش سال تلاش کردند یک پارک بانوان برای قشر زنان همدانی بسازند اما تاکنون این امر محقق نشده است.

وی بیان داشت: در پارک‌ها همه فضاهای تفریحی برای آقایان در نظر گرفته شده است در حالی که دختران هم اعضای این جامعه به شمار می‌روند و باید از حق خود برخوردار باشند.

یکی از اهالی مناطق حاشیه شهر همدان که بر عدم رسیدگی به مناطق حاشیه شهر گله داشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: چندین سال است که ساماندهی این منطقه و آسفالت، جدول‌کشی، اصلاح شبکه فاضلاب و ... به مردم این منطقه وعده داده شده اما تاکنون با وجود اینکه مراجعاتی نیز داشته‌ایم، اقدامی صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه اعضای شورا از بدنه این ملت انتخاب می‌شود و باید با شناسایی مشکلات مردم از سوی شوراها به مسئولان ارجاع و رسیدگی شود.

این شهروند همدان بیان داشت: اعضای شورای شهر هر از چندگاهی به این مناطق می‌آیند اما این اقدام آنها کاری از پیش نبرده و وضعیت ما همچنان مانند گذشته است.

کاندیداها برای کسب آرا مردم شعارهای چشمگیر و دلخوش‌کن در خصوص  زنان و جوانان ارائه می‌کنند و با نگاه ابزاری به این دو قشر تأثیرگذار جامعه فقط به دنبال آرا این افراد هستند، اما بعد از اینکه کرسی شورای شهر را به دست آوردند شعارها و و وعده‌ای که در موقع انتخابات به مردم به ویژه جوانان دادند را فراموش می‌کنند.

مردم با عملکرد شورای شهر و نوع نگاه اعضای این شورا به جامعه مردم، تصور می‌کنند که شورای شهر و شهرداری فقط جمع‌آوری زباله، جاروکشی و آسفالت‌کشی خیابان‌ها و کوچه‌ها را بر عهده دارد در حالی که شورای شهر برنامه‌های کلان مدیریت شهری را در ابعاد مختلف اجتماعی، رفاهی، فرهنگی، معماری و بهداشتی باید پیگیری کند.

یکی دیگر از آسیب‌هایی که به شورای شهر در سال‌های گذشته وارد شده، سیاست‌زدگی و سیاست‌بازی برخی از اعضای شوراست که آنها را از انجام وظایف قانونی شوراها باز داشته است.

اکنون در آستانه انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا هستیم که باید کاندیداهایی که به دنبال کسب آرا جامعه خصوصاً در پائین شهر هستند از عملکرد شوراهای گذشته عبرت گرفته و با شناخت از وظایف و حیطه اختیارات شورای شهر با مردم صحبت کرده و به آنان وعده دهند.

در پایان لازم است این نکته را نیز متذکر شویم که شورای شهر نباید به شورای شهرداری تبدیل شود در حالی که ما شاهدیم شورای شهر توسط شهرداری حمایت می‌شود و وظیفه اصلی خود را فراموش کرده، اما شورایی‌ها بدانند که شورای شهر باید شهردار انتخاب کند و مجموعه شهرداری باید در قبال عملکرد خود به شورای شهر پاسخگو باشد.

===============

سیده فریده حسینی فرزام

===============

انتهای پیام/89003/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول