اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج:

کهگیلویه و بویراحمد از نداشتن طرح آمایش سرزمین بارها ضربه خورده است

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: کهگیلویه و بویراحمد از نداشتن طرح آمایش سرزمین بارها ضربه خورده است.

کهگیلویه و بویراحمد از نداشتن طرح آمایش سرزمین بارها ضربه خورده است

عزیزالله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه آمایش سرزمین ندارد که از این خلأ بزرگ تاکنون ضربه‌های زیادی خورده است.

گیاه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج، داشتن برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت را نیاز اصلی این استان خواند و افزود: در سال گذشته سرما بیش از 130 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خسارت زد، اما نه تنها پیش‌بینی برای چنین مشکلی نداشتیم، بلکه بعد از این خسارت مالی به کشاورزان نیز هیچ ارزیابی نکردیم، به طوری که امسال نیز شاهد چنین خسارتی به محصولات بر اثر سرمازدگی بودیم.

وی تصریح کرد: داشتن برنامه و انجام کارها بر مبنای پژوهش به عنوان مثال در همین موضوع سرمازدگی موجب خواهد شد که حداقل در سال‌های بعد شاهد چنین آسیبی به کشاورزان و اقتصاد این استان نباشیم.

مؤسس پژوهشکده منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر تهیه یک طرح آمایش سرزمینی در این استان ادامه داد: نداشتن طرح آمایش سرزمین نتیجه‌اش این می‌شود که یک تپه قدیمی با درختان کهنسال و با صرف هزینه‌های هنگفت تخریب می‌شود.

جعفری یادآور شد: با هزینه‌هایی که برای تخریب تپه استانداری در این استان صرف شد، می‌توانستیم عمده پیچ‌های خطرناک راه‌های غیراستانداردمان را تعمیر کنیم که سالانه شاهد مرگ انسان‌ها به علت راه‌های نامناسب و خطرناک نباشیم.

* کهگیلویه و بویراحمد بیش از 425 گونه گیاه دارویی دارد

این استاد دانشگاه با بیان اهمیت نزدیک بودن مدیران اجرایی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به همدیگر گفت: مدیران اجرایی باید از دانشگاهیان مشاوره بگیرند و حتی برای این کار حقوق و مزایا در نظر بگیرند تا تصمیمات در حوزه علمی و دوراندیشانه باشد.

این گیاه‌شناس ملی که تحقیقات زیادی روی گونه‌های نادر گیاهی کوه‌های دنا انجام داده است، در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: بیش از  50 درصد تولید گیاهان دارویی صنعت دارویی کشور در این استان تولید می‌شوند که این به معنی موقعیت‌های بی‌نظیر کهگیلویه و بویراحمد در صنایع دارویی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه از حدود 7  هزار  گونه گیاهی موجود در ایران، بیش از 2 هزار و 100 گونه گیاهی تنها در کوه دنا می‌روید، خاطرنشان کرد: بیش از 425 گونه گیاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای خاصیت و کاربرد دارویی هستند.

جعفری، توجه جدی مقام ارشد این استان به حفظ و احیای حیات رودخانه ارزشمند بشار را مثبت و امیدوارکننده خواند و بیان کرد: باید انصاف به خرج داد و صادقانه از این اقدام مهم که شاید در کوتاه مدت افرادی متضرر شوند ولی در دراز مدت به نفع همه خواهد بود، حمایت کنیم و قدم‌های مؤثرتری در این راه برداریم.

انتهای پیام/82005/ذ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول