اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کمبود روحانی در شرق کرمان / خانه‌های عالم بدون روحانی

روحانیانی که درس خارج بسیاری از علما را درک کرده‌اند، هنوز هم به بهانه تحصیل شهرهای مقدس مشهد و قم را ترک نکرده و به مناطق محروم نمی‌آیند، این در حالی است که شرق استان کرمان با کمبود شدید روحانی مواجه است.

کمبود روحانی در شرق کرمان / خانه‌های عالم بدون روحانی

به گزارش خبرگزاری فارس از نرماشیر، یکی از بهترین طرح‌های حوزه طرح هجرت روحانیان عالم و فاضل به شهرستان‌های محروم است که می‌تواند برکات فراوانی را به همراه داشته باشد، اما این طرح به دلایلی آن‌گونه که انتظار می‌رفت، اجرایی نشده است.

حجت‌الاسلام سید مهدی مصطفویان امام جمعه بخش روداب به خبرنگار فارس گفت: بعد مسافت شهرهای مقدس مشهد و قم تا جنوب شرق کشور، وضعیت نامناسب جوی، نبود امکانات رفاهی و نبود شرایط ادامه تحصیل در جنوب‌شرق کشور برای روحانیون از مهم‌ترین دلایل عدم حضور روحانیون در این مناطق است.

وی افزود: با وجود همه این مشکلات روحانیانی هستند که با درک شرایط حساس شرق استان کرمان و هجمه شدید وهابیت احساس وظیفه می‌کنند و در این مناطق حضور می‌یابند.

مصطفویان تصریح کرد: اما تعداد روحانیانی که مشکلات را به جان می‌خرند و در این مناطق حضور می‌یابند، خیلی کم است و در حال حاضر شش خانه عالم که توسط خیران ساخته شده است، در بخش روداب خالی بوده و کسی برای حضور در منطقه اعلام آمادگی نکرده است.

امام جمعه روداب گفت: شرق استان کرمان مردمانی با محبت، غریب‌نواز و تشنه معارف الهی دارد و طلبه‌ای که بتواند با اخلاص و با هدف عمل به آیه نفر سوره توبه به این مناطق وارد شود، قطعا تاثیرات خوبی را در فرهنگ و معنویت مردم می‌گذارد.

حضور روحانیان در مناطق محروم نیازمند امتیازات ویژه

حجت‌الاسلام روح‌الله ایرانژاد امام جمعه نرماشیر نیز به خبرنگار فارس گفت: شرایط بد آب و هوایی و فاصله زیاد شرق استان کرمان از مرکز کشور مانع حضور روحانیون در این منطقه شده است.

وی افزود: بعضی از روحانیان هم راضی به فعالیت در این مناطق محروم می‌شوند، اما نه‌ تنها از امتیازات ویژه‌ای برخوردار نمی‌شوند، بلکه بعضی از مراجع هم شهریه‌ای را که به آنها پرداخت می‌کردند، قطع می‌کنند.

امام جمعه نرماشیر تصریح کرد: در حال حاضر در شهرستان 60 هزار نفری نرماشیر تنها 12 روحانی فعالیت دارند و مردم 40 روستا متقاضی حضور روحانی در روستاهای خود هستند که نمی‌توانیم این خواسته مردم را عملی کنیم.

وی تاکید کرد: نبود روحانی در بعضی از روستاها مشکلات فرهنگی و اعتقاداتی زیادی را ایجاد کرده و گاهی مشاهده شده است که مردم برای دریافت پاسخ سئوالات دینی و مذهبی خود به مولوی‌های اهل تسنن و افراد محلی که اطلاعات کافی را ندارند، مراجعه می‌کنند.

ایرانژاد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر هجرت روحانیان اذعان داشت: روحانیانی که درس خارج بسیاری از علما را درک کرده‌اند، هنوز هم به بهانه تحصیل، شهرهای مقدس مشهد و قم را ترک نکرده و به مناطق محروم نمی‌آیند و این در حالی است که شرق استان کرمان با کمبود شدید روحانی مواجه است.

امام جمعه نرماشیر عنوان کرد: شهرستان نرماشیر 12 خانه عالم ساخته شده دارد، اما این خانه‌ها خالی از روحانی است.

انتهای پیام/80026/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول