اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه ارومیه اعلام کرد

ارائه 3 مقاله قابل اجرا برای احیای دریاچه ارومیه در نخستین هم‌اندیشی دریاچه ارومیه

مدیرکل کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه ارومیه گفت: در نخستین همایش هم‌اندیشی دریاچه ارومیه 10 مقاله در زمینه احیای دریاچه ارومیه ارائه شد که سه مورد از آن‌ها قابلیت اجرایی دارند.

ارائه 3 مقاله قابل اجرا برای احیای دریاچه ارومیه در نخستین هم‌اندیشی دریاچه ارومیه

هادی بهادری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: نخستین هم اندیشی دریاچه ارومیه 31 اردیبهشت ماه امسال با هدف احیای و ارائه راهکارهای مناسب در راستای حفظ و بقای دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه ارومیه دی ماه سال 91 هسته پژوهشی دریاچه ارومیه را در شورای کارآفرینی ارتباط با صنعت دانشگاه ارومیه تصویب و در بهمن ماه نیز در هیئت رئیسه دانشگاه ارومیه تصویب شد.

بهادری افزود: در همین راستا قبل از عید جلسه‌ای تشکیل و چهار کارگروه تخصصی شامل کارگروه تخصصی مدیریت تنظیم آب، کارگروه تخصصی گیاهان، کارگروه تخصصی اقتصادی و کارگروه تخصصی اقلیم مشخص شدند.

وی با بیان اینکه این چهار گروه در این زمینه‌ها طرح گرفتند، خاطرنشان کرد: در این کارگروه‌ها 20 طرح پژوهشی مطرح شده و در کارگروه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

بهادری اضافه کرد: از این طرح‌های ارائه شده طرح‌هایی که به احیای دریاچه ارومیه مربوط بود انتخاب شده و قرار است این طرح‌ها تحت عنوان نخستین هم اندیشی دریاچه ارومیه برگزار و این طرح‌ها ارائه شود.

دبیر هسته پژوهشی دریاچه ارومیه گفت: در این هم اندیشی از مسئولان اجرایی چهار دستگاه اعم از سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی، سازمان آب و  استانداری به همراه افرادی که طرح داشتند دعوت به عمل آمد و این هم اندیشی در 31 اردیبهشت امسال برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این هم اندیشی 10 نفر طرح ارائه دادند و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به همراه دو داور از هیئت علمی دانشگاه حضور داشتند و مسائل مربوط به مسئولان استان مطرح شد.

بهادری به 10 طرح ارائه شده در این هم اندیشی اشاره کرد و گفت: از این 10 طرح چهار طرح در مورد فیزیولوژی گیاهی، دو طرح در مورد روش‌های نوین آبیاری، دو طرح در مورد مدیریت منابع آب و دو طرح نیز در رابطه با بحث اقلیم بود.

وی خاطرنشان کرد: از این 10 طرح تعدادی دارای قابلیت اجرایی بوده که باید در این زمینه پی‌گیری‌های لازم صورت گیرد.

بهادری اعلام کرد: قرار است این هم اندیشی به صورت تخصصی ادامه یابد و امید است این هم‌ اندیشی‌ها نتیجه علمی داشته باشد به طوری که اگر در زمینه کارشناسی مشکلی وجود ندارد به مرحله اجرایی و عملیاتی درآید.

وی در زمینه وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: با توجه به رصدهای مستمری که سازمان آب در این زمینه دارد ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به خرداد سال گذشته 30 سانتی‌متر کاهش داشته هر چند که در فروردین ماه امسال ارتفاع آب دریاچه ارومیه هفت سانتی متر نسبت به فروردین سال گذشته افزایش داشت.

بهادری تصریح کرد: دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی به سر می‌برد به طوری که دو سوم دریاچه ارومیه کامل خشک شده و یک سوم آن باقی مانده که باید سعی کنیم دریاچه ارومیه را از این وضعیت خارج کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از روش‌ها باید با هم عملیاتی شود، ابراز داشت: سازمان‌ها سعی می‌کنند مسئله را به عهده دیگری بیندازند به طوری که سازمان آب ادعا دارد باید الگوی کشت عوض شود و جهاد کشاورزی نیز ادعا می‌کند باید سدها خراب شود در واقع روبروی هم می‌ایستند و اتحادی در این زمینه در دستگاه‌های اجرایی مشاهده نمی‌کنیم.

بهادری افزود: مجموعه عوامل باید با هم هماهنگ شوند تا این موضوع رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: استانداری آن طور که باید قضیه را پی‌‌گیر نبوده به طوری که از خود رفع مسئولیت می‌کند در حالی که مسئولیت این قضیه در درجه اول به عهده استانداری بوده و انتظار داریم همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

بهادری در خاتمه افزود: روی هم رفته وضعیت مطلوب نبوده و عملا خبری مبنی بر اینکه در آینده نزدیک نتیجه بگیریم وجود ندارد.

انتهای پیام/61001/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول