اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

204 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه به شوره‌زار تبدیل می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در صورت بروز فـاجعه خشکیدن دریاچه ارومیه، 204 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در حاشیه این دریاچه در استان، به شوره‌زار تبدیل و قابلیت تولید را بصورت کامل از دست می‌دهد.

204 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه به شوره‌زار تبدیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه برای مقابله با تداوم بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، توسعه کشاورزی در پیرامون حوزه آبریز این دریاچه متوقف شده است، اظهار کرد: صرفه‌‌جویی در استفاده از منابع آبی، توسعه آبیاری تحت فشار، پوشش انهار، احداث کانالهای آبیاری، تغییر الگوی کشت، جایگزینی باغات پسته در کنار افزایش سطوح زیر کشت زعفران، کشت کلرنگ و بخصوص کلزا در برنامه‌کاری این سازمان قرارگرفته است.

وی با تاکید به شوری بیش از حد چاه‌های آب این حوزه آبریز، هشدار داد: درصورت بروز فـاجعه خشکیدن دریاچه ارومیه، 204 هزارهکتار از اراضی کشاورزی در حاشیه این دریاچه در استان، به شوره‌زار تبدیل و قابلیت تولید را بصورت کامل از دست می‌دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اجرای طرح توسعه کشت کلزا در اراضی زراعی آذربایجان شرقی از سال 77 گفت: در طی این مدت و با تلاش های انجام یافته توسط مجموعه سازمان، سطوح زیر کشت این محصول استراتژیک از 14 هکتار به یک‌هزار و 500 هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم، جو و ذرت علاوه بر مزایایی نظیر کاهش علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها، باعث پایداری تولید و عملکرد آن می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود در فصل برداشت بیش از 3 هزار تن محصول کلزا برداشت و به کارخانجات روغن‌کشی تحویل شود.

دکتر محمدیان قیمت تضمینی این محصول را در سال‌جاری 10 هزار ریال برای هرکیلوگرم اعلام کرد و افزود: در حال حاضر کارخانه های روغن‌کشی محصول تولیدی را 15 هزار تا 18 هزار ریال از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند.  

وی با اشاره به اینکه کشت کلزا در پاییز صورت می‌گیرد و از نزولات آسمانی استفاده می‌کند، گفت: این محصول نسبت به سایر محصولات زراعی نظیر پیاز حدود 30 درصد کمتر آب مصرف می‌کند.

کلزا در بین دانه‌های روغنی از درصد روغن بالای حدود 40 تا 45 درصد برخوردار و می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری ها، آفات و علفهای هرز کاسته و باعث افزایش عملکرد دانه این محصولات شود، کاه و کلش کلزا سریعتر از غلات در زمین پوسیده و سبب افزایش مواد آلی و بهبود حاصل‌خیزی خاک می‌شود، کنجاله آن با پروتئین بالا، برای تغذیه دام بسیار مناسب است، کلزا یکی از بهترین گیاهان برای تولید شهد برای زنبور عسل بوده و در توسعه صنعت زنبورداری نیز می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

انتهای پیام/60002/ط30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول