اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در حاشیه جلسه نقد کتاب «آقای بامداد» عنوان شد

وفادار بودن به شخصیت شهید

نویسنده کتاب «آقای بامداد» گفت: به هیچ وجه در کتاب «آقای بامداد» قصد شعار دادن نداشتم و در هر جایی به شخصیت شهید وفادار بوده‌ام.

وفادار بودن به شخصیت شهید

حمید اکبرپور صبح امروز در حاشیه جلسه نقد و بررسی کتاب «آقای بامداد» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: به طور 100 درصد در کتاب به زندگی مستند و واقعی شهید منصور بامداد پایبند بودم و ممکن است در مواردی یک مسئله در واقعیت بوده که ما آن را پرورش داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: شهید بامداد همین‌گونه زندگی کرده و اگر کسانی این کتاب را شعاری می‌دانند تقصیر بنده نیست.

اکبرپور ادامه داد: دوست شهید بامداد برای من تعریف می‌کرد که سال 53 مجبور به عبور از یک پارک در تهران بودند و شهید بامداد برای آن که چشمش به خانم‌های بی‌حجاب نیافتد چشم خود را می‌بست، دست دوست خود را می‌گرفت و خواهش می‌کرد که وی را از پارک بگذراند.

در ادامه این گفت‌وگو یکی از منتقدان نیز در مورد کتاب گفت: جملات کتاب «آقای بامداد» سالم و کامل است و به سبک کلاسیک نزدیک می‌شود.

علی مرادی افزود: لحن خاطره‌گونه اثر گاه آن را کند کرده و صحبت‌های مودبانه رسمی به این وضعیت دامن می‌زند.

وی تصریح کرد: در فصل اول که راوی ساواکی است نثر ساده‌تر و داستانی‌تر است.

مرادی همچنین از نامگذاری کتاب تجلیل کرد و گفت: برخی فصول ریتم مناسب دارد و نگاه طنازانه نویسنده در جاهایی کار را جذاب کرده است.

اشاره به پرداخت ضعیف و غیر باورپذیر در برخی فصول که در مورد تحول شخصیت‌ها است و همچنین ایرادات نگارشی و املایی دیگر مواردی بود که مرادی در نقد خود به آن اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه ادبیات داستانی در استان فارس عنوان کرد: فارس در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس نیز می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد به شرط آنکه از نوشتن کتاب‌های موازی پرهیز شده و تجربه‌های نو در این عرصه اجازه ورود بیابد.

فرشید سادات شریفی دیگر منتقدی بود که در این گفت‌وگو شرکت کرد و سخن گفت.

وی ابراز داشت: زندگی‌نامه داستانی ساز و کارهایی شبیه خبر دارد.

شریفی گفت: مانند خبر زندگی‌نامه داستانی در فراسطح خود دارای عناصر ایدئولوژی، قدرت، روابط و رقابت است یعنی پیش از نوشته شدن اثر یا خبر این موارد حاضر هستند.

این منتقد امکان‌پذیری و جذابیت را به عنوان ویژگی محوری زندگی‌نامه داستانی دانست و یادآور شد: در یک جا خبر با زندگی‌نامه داستانی متفاوت بوده و آن لزوم پرهیز از ابهام در خبر و تجویز آن در داستان است.

وی ادامه داد: قدرت و پرستیژ از الزامات قهرمان داستان اکبرپور بوده، اما هوشمندانه به اندازه‌ای طرح شده که صمیمیت فضا را در داستان خدشه‌دار نکند.

شریفی خاطرنشان کرد: بنده اگر به جای اکبرپور بودم ایدئولوژی و روابط آن را به جای فصل اول و آخر در میانه اثر مطرح می‌کردم.

این منتقد در پایان اذعان داشت: حدود 19 داستان کتاب «آقای بامداد» را می‌توان به افراد غیر علاقمند به این حوزه ارائه داد که همین موضوع ارزش داستانی این اثر را مورد تاکید قرار می‌دهد.

انتهای پیام/‌2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول