اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از بازار دیلم گزارش می‌دهد

بازار دیلم در حسرت روزهای طلایی

بازار دیلم این روزها دیگر رونقی ندارد، مشتری کم است و کسب و کار لنگ، از هر کسبه‌ای که می‌پرسی از گران شدن قیمت‌ها و بالارفتن نرخ دلار و درهم و دینار می‌گوید.

بازار دیلم در حسرت روزهای طلایی

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، دیگر گذشت آن زمان که هر وقت از روز به بازار کویتی‌ها می‌آمدی، مملو بود از مشتریانی که از شهرهای همسایه دیلم و حتی شهرهای دور برای خرید اجناس خارجی ارزان به این بازار می‌آمدند و سودی هم نصیبشان می‌شد.

بندر دیلم به لحاظ همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات و کویت و تجارت بازرگانان و تجار این شهر با این کشورها و دیگر کشورهای آسیایی مثل چین و تایلند و سنگاپور، نوسان نرخ ارز از جمله دلار، درهم امارات و دینار کویت تاثیر مستقیمی بر بازار و معیشت مردم و به خصوص بازاریان، کارگران و ملوانان دارد.

به طوری که زندگی آنان مستقیم و غیرمستقیم وابسته به دریا و تجارت از راه دریاست. از وقتی که قیمت دلار بالا رفته و نرخ درهم نیز به تبع آن افزایش یافته، دیگر مسافرت بازاریان و رفت و آمد لنج‌ها و تجار به کشورهای دبی و کویت و دیگر کشورهای یاد شده، بسیار کم شده، تا آنجایی که به گفته بازاریان تعداد لنج‌های باری در خور دبی به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

افزایش قیمت اجناس خارجی در دیلم

این وضعیت موجب شده تا اجناس خارجی به دلیل افزایش نرخ درهم و افزایش کرایه‌ها با قیمتی دو برابر از سال گذشته در بازار عرضه شود و مردم نیز قدرت خریدشان دیگر مثل گذشته نیست و نمی‌توانند اجناس با کیفیت و گران را خریداری کنند و به تبع آن حجم مسافران به دیلم کمتر شده و فروش و رونق بازار نیز به شدت کم شده است.

بازار دیلم به جز ایام نوروز و روزهای جمعه و تعطیلات رسمی در بقیه روزها خالی از مشتری است به‌طوری که به گفته خیلی از مغازه‌داران حتی بعضی از روزها فال (اولین فروش روز) هم نمی‌کنند.

کاهش حضور مسافران در فصل تابستان به دیلم

فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا و داشتن تقریبا هفت ماه گرم در طول سال، ورود مسافر به این شهر را بسیار کاهش داده تا جایی که حتی صبح و قبل از ظهر جمعه‌ها هم کسی در بازار نیست و اندک شلوغی بازار فقط در عصر جمعه‌هاست.

با این حساب یک مغازه دار با هزینه سنگین کرایه و دیگر مخارج به استثنای ایام نوروز فقط نیمی از روز جمعه مشتری دارد و بقیه روزهای عادی هفته کسی حتی وارد مغازه‌اش هم نمی‌شود.

پس با احتساب 15 روز تعطیلات نوروز، روزهای جمعه‌ها و تعطیلات رسمی یک مغازه‌دار به‌طور خوش بینانه فقط 70 تا 80 روز مغازه‌اش فروش دارد و بقیه روزهای سال فروشش بسیار اندک است و کفاف کرایه مغازه و هزینه برق و سایر هزینه‌هایش را نمی‌کند.  

این وضعیت موجب شده تا خیلی از مغازه داران که اکثر اجاره نشین هستند نتوانند زیر بار هزینه‌های سر سام آور اجاره مغازه بروند و مغازه‌ها را تخلیه کرده و به شغل دیگر روی آورده یا از کار بیکار شوند.

صاحبان پاساژها و مغازه‌ها نیز به جای اینکه این اندک مستاجرها را هم حفظ کنند و کرایه‌هایشان را ثابت نگه دارند، هرسال کرایه‌ها را بالاتر برده و موجب شدت گرفتن روند رکود در بازار و تخلیه مغازه‌ها شده‌اند.

وجود شغل‌های کاذب و مشکلات آن برای جوانان جویای کار

از سوی دیگر نبود شغل‌های جایگزین و وجود شغل‌های کاذب و یک روز در هفته و .... باعث سردرگمی خیلی از جوانانی است که تازه به خیل بیکاران پیوسته و نمی‌توانند شغل مناسبی برای خود پیدا کنند.

واقعاً اقتصاد و معیشت مردم در شهرهای مرزی، مستقیم و غیرمستقیم وابسته به نرخ دلار و درهم است زیرا که با اندک نوسانی خیلی‌ها متضرر شده یا شغلشان را از دست داده و بلاتکلیف و سردرگم مانده‌اند.

رفت و آمد کمتر لنج‌های باری به دبی و کویت وضعیت واردات گمرک دیلم را با چالشی بزرگ روبرو کرده به طوری که گمرک دیلم رونق گذشته‌اش را ندارد و تعداد ترخیص لنج‌ها در روز خیلی کم است و این وضعیت معیشت کارگران گمرک را با تهدیدی جدی روبرو کرده است.

وجود تورم نجومی، عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، نبود امنیت اقتصادی، وجود دلالان و سوداگران اقتصادی در این بازار متلاطم مردم ایران به‌ویژه بندرنشینان را دچار یاس و نومیدی و عدم آگاهی از آینده خود کرده است.

خیلی‌ها می‌خواهند مسکن، زمین، خودوریی برای خود و خانواده خود تهیه کنند نمی‌دانند چه می‌شود آیا قیمت‌ها بالا می‌رود یا پایین می‌آید؟ همه می‌گویند صبر کنید تا بعد از انتخابات.

آیا واقعا قرار است بعد از انتخابات معجزه‌ای رخ دهد؟یا قرار است تغییراتی که طی چند سال و براثر سوء مدیریت اقتصادی رخ داده یک شبه اصلاح شود و قیمت‌ها به گذشته باز شود؟

همه با خود می‌گویند به راستی چه خواهد شد؟ واقعا این قطار اقتصاد ایران به کدام سو می‌رود؟

مسئولان باید فکری به حال این اقتصاد بیمار و تورم افسارگسیخته کنند و مردم را از این وضعیت بلاتکلیفی و سردرگمی درآورند و امیدشان را ناامید نکنند.

همه به این واقعیت اذعان داریم که توجه به معیشت مردم از اوجب واجبات است، زیرا که بیکاری و فقر سرمنشاء تمام فسادها و تباهی‌هاست.

به امید روزی که بازار دیلم به روزهای طلایی‌ خود برگردد و کسب و کار رونقی دوباره یابد و شاهد رشد و تعالی اقتصاد ایران اسلامی و سربلندی و توسعه کشور عزیزمان باشیم.

-----------------------------------

گزارش از: اسماعیل طاهری نیا

-----------------------------------    

انتهای پیام/66006/ب40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول