اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ایجاد بازار سیاه آرد در اردبیل

در روزهای اخیر شاهد برخی حرکت‌ها در ایجاد بازار سیاه آرد در اردبیل هستیم که به وجود آمدن این بازار سبب شده تا برخی از نانوایان از پخت به ویژه در روزهای تعطیل سر باز زده و مردم را در تهیه نان با مشکل مواجه کنند.

ایجاد بازار سیاه آرد در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخشی که نیاز عمده مردم را تأمین می‌کرد تولید‌کنندگان گندم، آرد و در نهایت نان بود که به دلیل مشکلاتی که این بخش داشت به صورت آزاد و تک نرخی عرضه شد.

البته این امر موجب جلوگیری از دور‌ ریز نان در چرخه مصرف مردم شد که قابل توجه می‌باشد و یکی دیگر از حسن‌های این قانون ایجاد رقابت و دانش‌افزایی تولید و پخت نان با کیفیت بین کشاورزان، کارخانجات آرد‌سازی و نانوایان شد.

بر این اساس نانوایان برای پخت نان با کیفیت و داشتن مشتریان ثابت و بیشتر، آرد مورد‌نظر خود را از کارخانه مشخصی که خودشان انتخاب می‌کردند خریداری و تبدیل به نان می‌کردند.

این انتخاب آزاد نانوایان، کارخانه‌داران آرد‌سازی را نیز مجاب می‌کرد که گندم با کیفیت خریداری و دستگاه‌های کارخانه را به روز و سیلوهای مدرنی را نیز ایجاد کنند.

اما از آذر ماه سال گذشته شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل حواله توزیع آرد بین نانوایان را همچون سابق وارد چرخه توزیع آرد کرد. ورود این برگه A5 و تعیین سهمیه بین نانوایان، دیگر رقابت را کاهش داده تا اینکه امروز شاهد پخت نان بی‌کیفیت که ماندگاری بیش از یک ساعت را نیز ندارد، هستیم.

به دلیل اینکه آرد مورد نیاز و درخواستی نانوا در کارخانه مورد نظرش وجود ندارد، نانوا مجبور است از کارخانه دیگری آرد مصرفی روزانه نانوایی را تهیه کند که این روش توزیع آرد حواله‌ای در استان‌های دیگر مرسوم نیست.

البته باید اذعان داشت که کارخانه‌داران به میزان محدودی گندم دریافت می‌کنند و بدیهی است که آرد محدودی نیز تولید شود و این محدودیت توزیع آرد از سوی کارخانجات آردسازی استان و تعیین سهمیه آرد سبب به وجود آمدن بازار سیاه آرد شده است.

این بازار سیاه به دلیل بی‌تدبیری مسئولان شرکت غله و خدمات بازرگانی و شورای اقتصاد در زمان برداشت گندم استان ایجاد شد که با وجود سیلوهای مدرن در استان اردبیل دستور خروج گندم را صادر کردند که به گفته مسئولان اتحادیه نانوایان اردبیل در حال حاضر گندم مصرفی در استان وارداتی از کشور هند می‌باشد در حالی که کیفیت گندم منطقه مغان و ارشق در دنیا بی‌نظیر است.

کاهش سرانه آرد استان غیر منطقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کاهش قدرت پخت و توزیع نان از سوی نانوایان در زمانی که فقط دو ماه به آغاز تعطیلات فصل تابستان و ورود مسافران از نقاط مختلف کشور به استان مانده تصمیمی غیر منطقی است.

رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل در این زمینه اظهار داشت: کاهش سرانه آرد در استان تا مرز 7.5 کیلوگرم آرد به ازای هر نفر در یک ماه، تصمیمی غیر واقع‌بینانه از سوی شرکت غله است چرا که با توجه به وضعیت بازار برنج و سایر محصولاتی که تا حد بسیار کمی می‌تواند جای نان را در سبد غذایی مردم اردبیل بگیرد به این اظها‌ر نظر اتحادیه نانوایان اردبیل صحه می‌گذارد.

بهنام اسمعیل‌زاده خاطرنشان کرد: سرانه آرد در استان‌های همجوار به ازای هر نفر 12 کیلوگرم در ماه می‌باشد و مدیرکل غله استان اردبیل این میزان را برای اردبیل 9 کیلوگرم بیان کرده است این در حالی است که مردم اردبیل نان را به عنوان ماده غذایی اصلی در سبد غذایی خود قرار داده‌اند و کاهش این ماده غذایی اصلی به نوعی نگران‌کننده است.

رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل گفت: در جلسه‌ای که به منظور هماهنگی در نحوه نظارت و کنترل پخت واحدهای نانوایی سطح شهر اردبیل جهت ارائه خدمات مطلوب در تأمین نان مورد نیاز همشهریان و میهمانان در ایام تعطیلات نوروز 92 با حضور روسا و نمایندگان ادارات ذیربط تشکیل شده بود، فرماندار اردبیل و حاضران در جلسه به عدم کاهش سرانه آرد مصرفی روزانه نانوایان در شش ماه آینده رأی دادند و مقرر شده بود که در آینده با هماهنگی مسئولان استانی تصمیمات مقتضی در خصوص کاهش سرانه آرد اتخاذ شود که شرکت غله و خدمات بازرگانی استان عجولانه نسبت به کاهش سرانه آرد اقدام کرده است که این عدم همکاری و هماهنگی بین مسئولان شرکت غله و سایر دستگاه‌های ذیربط قابل تأمل است.

اسمعیل‌زاده تصریح کرد: به نظر می‌رسد این اقدام شرکت غله نوعی خود شیرینی در برابر مسئولان با‌لادستی است چنانچه شنیده می‌شود در گذشته برخی از مسئولان ادارات بخشی از اعتبارات اداره مربوطه را در پایان سال به مرکز عودت می‌دادند، با این عنوان که صرفه‌جویی و مدیریت صورت گرفته است و اعتبار مازاد به دست آور‌ه‌اند تا به نوعی مورد تشویق قرار گیرند که این روش در مورد آرد و نان باید با کار کارشناسی صورت گیرد.

افزایش مراجعات نانوایان شاکی از کاهش سهمیه آرد به اتحادیه

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش حضور نانوایان شاکی از کاهش سهمیه به اتحادیه بیان داشت: نانوایان اتحادیه را مسبب اصلی کاهش سهمیه آرد واحد نانوایی می‌دانند در حالی که اتحادیه بر اساس لیست ارائه شده از سوی شرکت غله حواله را به نام واحد نانوایی صادر می‌کند و میزان آرد توسط شرکت غله تعیین می‌‌شود که متأسفانه مسئولان غله، نانوایان مراجعه‌کننده به شرکت را طوری توجیه می‌کنند که اتحادیه مسئول پاسخگویی است و اعضای اتحادیه را با مشکل بزرگی روبرو کرده است.

رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل به میزان سبوس‌گیری گندم در اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: مردم اردبیل همچون مردم سایر استان‌ها و شهرها رغبت زیادی به مصرف نان تولید شده از آرد ستاره‌دار دارند و این موضوع به هیچ عنوان قابل فرهنگ‌سازی نیست در حالی که ما خود شاهد هستیم گندمی که میزان سبوس‌گیری کمی داشته باشد از نظر غذایی بهتر است با این حال باید به فکر نانوایی که به همراه چند کارگر از این طریق امرار معاش می‌کنند نیز باشیم که به ‌اجبار باید این نان بی‌کیفیت تولید شده را به فروش برساند.

اسمعیل‌زاده تاکید کرد: فرماندار اردبیل شخصاً دستور توزیع آرد ستاره‌دار را در اردبیل صادر کرده بود و این نوع آرد چندین سال است که در این منطقه مورد استفاده قرار گرفته و مورد پذیرش عموم نیز می‌باشد که با توجه به افزایش جمعیت و فرهنگ‌سازی این موضوع دیگر امکان تبدیل به آرد سبوس‌دار مقدور نمی‌باشد.

تخلف نانوایان تبدیل به منبع درآمد برخی از ادارات شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما در اتحادیه نانوایان از نانوایی که حقوق مردم را رعایت کند حمایت می‌کنیم و نمی‌خواهیم به دلیل تخلف یک واحد نانوایی چندین خانواده با مشکل برخورد کنند.

اسمعیل‌زاده ادامه داد: طبق قانون هر واحد نانوایی که سه مورد تخلف داشت باید پلمپ شده و از ادامه فعالیت باز داشته می‌شود اما متأسفانه واحد نانوایی متخلف به دلیل عدم اجرای این قانون به تخلف خود در قبال پرداخت جریمه که منبع درآمد اداره جریمه گیرنده است ادامه می‌دهد، این در حالی است که اتحادیه راضی نیست به دلیل تخلف تعداد کمی از واحدهای نانوایی دیگر واحدهای نانوایی با مشکل مواجه شوند.

وی همچنین از برگزاری دوره آموزشی لازم برای نانوایان و شاغلان در واحدهای نانوایی خبر داد و گفت: مصمم هستیم همچون سال گذشته با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای این دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم تا شاهد پخت نان با کیفیت و اصولی در شهرمان باشیم.

نوروز امسال مشکل نان نداشتیم

رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل از موفق عمل کردن نانوایان و این اتحادیه با همکاری فرمانداری اردبیل و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: با پیشنهاد اتحادیه و دستور فرماندار اردبیل 58 واحد نانوایی به صورت کشیک و شبانه‌روزی به پخت نان مشغول بوده و به مسافران و همشهریان خدمات ارائه کردند که البته این تعداد واحد نانوایی ابتدا 43 واحد بود که به دستور معاون فرماندار 15 واحد نانوایی کشیک دیگر نیز به این آمار افزوده شد.

اسمعیل‌زاده ادامه داد: طبق انجام بازرسی‌های مداوم از این واحدهای نانوایی از سوی مسئولان مربوطه عملکرد آنان موفق ارزیابی شده که امید می‌رود چنین موفقیتی را با همکاری مسئولان دلسوز شهر در ایام تعطیلات تابستان نیز شاهد باشیم.

وی از مشکلات تأمین آرد مورد نیاز 58 نانوایی کشیک در ایام تعطیلات نوروزی امسال نیز سخن به میان آورد و اظهار داشت: با اینکه این تصمیم در جلسه‌ای با حضور فرماندار اردبیل اتخاذ شده بود ولی متأسفانه طبق دو مرحله نامه‌نگاری با شرکت غله و خدمات بازرگانی آرد، تحویل نانوایان کشیک نشده تا اینکه با همکاری و دستور معاون فرماندار اردبیل و پیگیری اتحادیه نانوایان در 27 اسفند ماه سال گذشته آرد مورد نیاز تامین شد و نامه شرکت غله بعد از این اقدام فرمانداری و اتحادیه، به دست اتحادیه رسید.

رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل تلاش اتحادیه در راستای همکاری با شرکت غله و خدمات بازرگانی را یاد‌آور شده و تصریح کرد: صنف نانوایی همچون سایر صنوف در راستای جلب رضایت مردم تلاش می‌کند و اتحادیه نیز در تلاش است تا برای رسیدن به این هدف مهم همکاری لازم را با شرکت غله به عنوان تامین‌کننده آرد سالم و مورد نیاز نانوایان داشته باشد که انتظار می‌رود این همکاری به شکل دو جانبه صورت بگیرد.

شرکت غله در اجرای بخشنامه‌ها عدالت را رعایت کند

اسمعیل‌زاده به عدم رعایت بخشنامه‌های صادره از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی اشاره کرد و افزود: شرکت غله و خدمات بازرگانی استان طی نامه‌ای با امضای عضو هیئت مدیره و مدیر کل استان ابلاغ کرد که به منظور ساماندهی بقیه توزیع آرد شهرستان اردبیل و نیز جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی واسطه‌گران و رانندگان نیسان و همچنین تامین به موقع آرد مورد نیاز، معرفی واحدهای نانوایی سطح شهر و توزیع آرد نانوایان سطح شهر از زمان تخصیص آرد فروردین ماه فقط از طریق کامیون‌های شرکت حمل و نقل خلیج فارس صورت بگیرد که متاسفانه این موضوع از سوی خود شرکت غله رعایت نمی‌شود و فردی که مدیریت 9 نانوایی را بر عهده دارد شخصاً به تحویل آرد مورد نیاز واحدهای خود از کارخانجات آرد‌سازی اقدام می‌کند.

وی افزود: آرد مورد نیاز منطقه ویلکیج نمین نیز خارج از این چرخه حمل و نقل توزیع می‌شود که اتحادیه نانوایان اردبیل در این خصوص اعتراض خود را اعلام کرده و از مسئولان مربوطه رعایت عدالت و یکدستی اجرای دستورالعمل‌ها را خواستار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزیت‌های مهم خدمات الکترونیکی در کاهش اتلاف وقت مردم گفت: سامانه توزیع گندم مورد نیاز کارخانجات به صورت شخصی کنترل می‌شود و در برخی موارد غیر فعال می‌‌شود که این امر موجب ایجاد تاخیر در تحویل گندم به کارخانجات آرد‌سازی می‌شود که در اکثر مواقع با میانجیگری اتحادیه نانوایان و دستور فرماندار اردبیل سامانه فعال می‌شود که نمونه این اقدام در روزهای اخیر صورت گرفت.

اسمعیل‌زاده همچنین از قول مساعد فرماندار و همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان مبنی بر رفتن پرونده هیئت نان اردبیل به شورای تنظیم بازار خبر داد و گفت: قیمت نان در اردبیل 25 درصد کمتر از قیمت نان در استان‌های همجوار است که این امر موجب بروز مشکلات زیادی برای نانوایان شده است تا حدودی که نانوایان در برخی موارد قدرت خرید آرد و پرداخت مزد و بیمه کارگران خود را ندارند.

فعالیت بیش از 1400 واحد نانوایی در اردبیل

وی از فعالیت یک‌هزار و 77 واحد نانوایی دارای پروانه کسب و 50 واحد نانوایی ادارات خبر داد و افزود: به جز این آمار حدود 300 واحد نانوایی هم بدون مجوز فعالیت می‌کنند که بر اساس دستور فرماندار اردبیل، برای این واحد‌ها زمان تعیین شده تا نسبت به تشکیل پرونده و اخذ پروانه کسب اقدام کنند.

کارخانجات آرد‌سازی هزینه اضافی حمل و نقل پرداخت می‌کنند

در این خصوص با مدیرعامل یکی از کارخانجات آرد‌سازی به نام روشن در اردبیل به گفت‌وگو نشستیم که اذعان داشت: در حال حاضر در تحویل گندم مورد نیاز کارخانه با مشکل جدی مواجه هستیم که متاسفانه کارخانه‌داران علاوه بر اینکه دارای سیلوی ذخیره گندم هستند باید به ازای هر کیلو گندم 160 ریال بپردازند تا گندم وارداتی ذخیره شده در سیلوی بیله‌سوار به اردبیل انتقال یابد که این امکان وجود دارد گندم به هنگام وارد شدن به استان به میزان ظرفیت سیلوی کارخانجات تحویل آنان شود و کارخانجات متحمل هزینه‌های اضافی حمل و نقل نشوند.

خلیل سامع ملکی گفت: سیلوی این کارخانه با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد ریال تاسیس شده که متاسفانه در حال حاضر فقط از 30 درصد ظرفیت این سیلو استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی هزینه حمل و نقل اضافی از بیت‌المال را صرف انتقال گندم وارده مصرفی اردبیل به بیله‌سوار می‌کند و کارخانه‌دار را مجاب می‌کند دوباره با پرداخت هزینه اضافی گندم را از سیلوی بیله‌سوار به کارخانه انتقال دهد.

مدیر عامل کارخانه آرد روشن اردبیل تصریح کرد: سیلو‌های ذخیره  گندم کارخانجات اردبیل در حال حاضر 65 هزار تن ظرفیت خالی دارند که می‌توانند با شرکت غله همکاری کنند.

سامع ملکی به پیشنهاد خود به شرکت غله و خدمات بازرگانی استان نیز اشاره کرد و افزود: ما پیشنهاد دادیم که سیلوی کارخانه آرد روشن اردبیل حتی بدون دریافت هزینه اجاره، آماده ذخیره‌سازی گندم می‌باشد که این پیشنهاد از سوی مسئولان غله رد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی اردبیل در نشست اخیر خود با خبرنگاران در خصوص کیفیت آرد مورد استفاده استان اظهار داشت: به منظور ارتقای کیفی آرد تولید شده، سبوس‌گیری آرد در کارخانه‌های آردسازی استان کاهش می‌یابد.

عباس کریمی سبوس‌گیری را عامل از دست دادن فیبر و منابع ویتامین B12 و B6 آرد عنوان کرد و گفت: ضروری است سبوس‌گیری آرد تولیدی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه این عمل تاثیر مستقیم در میزان آرد تولیدی نیز دارد، اضافه کرد: طبق مطالعات انجام شده برنامه کاهش سبوس‌گیری آرد تولیدی در کارخانه‌های استان تا سه ماه آینده به صورت کامل به اجرا در خواهد آمد.

کریمی ادامه داد: در حال حاضر نان بربری 18 درصد و نان لواش و سنگک 15 درصد سبوس‌گیری می‌شود که در برنامه پیش‌رو لواش به 13.5 درصد و سنگک به هفت تا 10 درصد کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی اردبیل گفت: نان سفید که آرد آن به صورت کامل سبوس‌گیری شده است، بیانگر کیفیت غذایی نان نیست و ضروری است در رفع این تصور غلط در جامعه فرهنگ‌سازی شود.     

===============

گزارش از: شهرام جباری

رویا سیف‌بابلانی

===============

انتهای پیام/62005/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول