اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش‌ می‌دهد

معضل کمبود پارکینگ‌های عمومی در کرج/ کوچه به کوچه به دنبال جای پارک

یکی از مهمترین مشکلات شهروندان ساکن شهرهای بزرگ کشور کمبود پارکینگ‌های عمومی است و باید دید مدیریت شهری کرج چه برنامه‌ای برای رفع و یا حداقل کاهش این معضل شهرنشینی امروز دارد.

معضل کمبود پارکینگ‌های عمومی در کرج/ کوچه به کوچه به دنبال جای پارک

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، در سال‌های اخیر شهرستان کرج تفاوت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف نسبت به حداقل 30 سال گذشته داشته است.

این تغییرات به اندازه‌‌ای سریع بود که شاید باور کردن آن برای خیلی‌ها مشکل باشد. زیرا امروزه به سختی می‌توان از آثار و ویژگی‌های کرج سه دهه قبل نشانی پیدا کرد.

وقتی پای صحبت متولدین دهه‌های 30 و 40 می‌نشینیم،‌ با حسرتی خاص از گذشته کرج حرف می‌زنند. از آب کرج که گواراترین نوشیدنی تمام جهان بود، از باغ‌های به هم پیوسته سیب، از شب‌های تابستانی که نسیم خنک تمام خستگی را از تن به در می‌برد و بالاخره از هوای پاک کرج.

مهاجرت بی‌رویه و کنترل نشده به "باغشهر" کرج، تخریب باغ‌های میوه و ساختن آپارتمان‌های سر به فلک کشیده و بالاخره نزدیکی با پایتخت و تحمل بار سنگین سرریز جمعیتی تهران چهره کرج را به طور کلی تغییر داده است.

یکی از این تغییرات مربوط به خیابان‌ها و معابر اصلی مرکز استان البرز است. در گذشته نه چندان دور خبری از ترافیک‌های خسته‌کننده تهران در کرج نبود، اما امروز ساکنان این شهرستان نیز باید مانند پایتخت‌نشین‌ها با معضل ترافیک دست و پنجه نرم کنند.

افزایش تعداد خودروها و استفاده غیر اصولی از خودروهای شخصی امروزه یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است و کلانشهر کرج نیز با جمعیتی حدود دو میلیون‌ نفر با آن دست به گریبان است.

کارشناسان با استناد به آمار مدعی هستند که افزایش جمعیت و همچنین افزایش تعداد خودروهایی که هر روز در مرکز استان البرز تردد می‌کنند به مراتب از میانگین کشوری بالاتر است و تنها در یک معادله ساده عنوان می‌شود که روزانه بیش از 120 هزار خودور میان دو کلانشهر بزرگ کشور یعنی تهران - کرج تردد می‌کنند.

کسانی که مجبور هستند در ساعات اولیه صبح و همچنین غروب هر روز از آزادراه تهران و کرج برای رسیدن به مقصد استفاده کنند، شاهد ترافیک‌های چند ساعته هستند و خیابان‌های شهرستان کرج نیز از این معضل مستثنی نیست.

اگر از کنار ترافیک‌های سنگین بگذریم، نمی‌توانیم معضل کمبود پارکینگ‌های عمومی را به راحتی تحمل کنیم و این معضل در خیابان‌ها و محورهای اصلی کرج دو چندان می‌شود.

با نگاهی به نقشه کرج در می‌ِیابیم که اصلی‌ترین محور درون شهری از میدان حصارک در غرب کرج، تا میدان کرج در شرق این شهرستان امتداد دارد. به این محور باید محدوده فلکه اول رجایی شهر، جاده محمدشهر، محدوده دانشگاه آزاد کرج و زندان رجایی‌شهر محدوده میدان طالقانی و پل آزادگان و بالاخره از پل فردیس تا فلکه پنجم این شهر اضافه کنیم که بیشترین حجم تردد خودرو را دارند.

در این میان فلکه اول رجایی شهر و همچنین حد فاصل میدان سپاه تا میدان شهدا و حتی توحید به عنوان قلب اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی محسوب می‌شوند و در هر ساعتی از شبانه‌روز اگر در این محدوده حضور یابیم، شاهد ترافیک هستیم.

در کنار ترافیک مشکل نبود "جای پارک" نیز مردم را به سختی آزار می‌دهد.

* شهروندان کرجی درباره معضل پارکینگ‌های عمومی چه می‌گویند

محسن مرادی یکی از شهروندان کرجی در این باره به خبرنگار فارس در استان البرز می‌گوید: حدفاصل میدان شهدا تا میدان سپاه و همچنین محدوده چهارراه طالقانی تا میدان آزادگان قطب اصلی اقتصادی منطقه به شمار می‌آید و اکثر شهروندان کرجی در ماه چندین بار برای تهیه مایحتاج خود در این محدوده تردد می‌کنند.

وی افزود: خانواده ما نیز از این امر مستثنی نیست، اما هرگاه که برای خرید به این منطقه می‌رویم، با معضل جای پارک روبه‌رو هستیم و در روزهای تعطیل و ایام ویژه مانند شب عید حتی یک جای پارک نیز وجود ندارد.

مرادی در پاسخ به این پرسش که چرا از پارکینگ‌های عمومی استفاده نمی‌کنید، گفت: مشکل همین جا است که پارکینگ‌ها متناسب با تعداد خودروها و نیاز مردم نیست. به عنوان نمونه پس از چهارراه طالقانی یک پارکینگ عمومی دایر است که در اکثر روزها و غروب روزهای تعطیل ظرفیت آن تکمیل شده و جای پارک ندارد.

وی تاکید کرد: به طور قطع در این محدوده ما نیاز به چند پارکینگ عمومی بزرگ داریم و اگر مسئولان برای این معضل چاره‌اندیشی نکنند، در سال‌های آینده با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو خواهیم بود.

مرضیه ربیعی که در ساختمان‌ پزشکان محدوده چهارراه طالقانی فعالیت دارد، نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: مطب تعداد زیادی از پزشکان در شهرستان کرج در این محدوده قرار داشته و چند ایستگاه جلوتر دو بیمارستان بزرگ از جمله بیمارستان امام خمینی به همراه چندین آزمایشگاه فعالیت دارند.

وی افزود: با نگاهی به تعداد مراجعان به پزشکان فوق و یا بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها در می‌ِیابیم که تعداد پارکینگ‌های عمومی این محدوده به هیچ عنوان قابل مقایسه با نیاز مردم نیست.

ربیعی تاکید دارد: بارها شاهد بودم بیماری که به سختی قادر به تکان دادن دست و پای خود و حرکت کردن است، به دلیل اینکه جای پارک در مقابل مراکز درمانی نیست، مجبور به پیاده شدن از ماشین شده و از سوی همراهانش به سختی وارد آن مرکز شده است.

* بعضی‌ وقت‌ها مردم مجبور به عدم رعایت قانون می‌شوند

یکی از رانندگان تاکسی در شهرستان کرج که نخواست نامش را منتشر کنیم نیز در این زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: محور اصلی درون شهری کرج از میدان سپاه تا میدان توحید است که در اکثر این محدوده پارک خودرو غیرقانونی است.

وی می‌گوید: ناگفته پیداست که پارک دوبل نیز در هیچ کجای کشور قانونی نیست، حال شما تصور کنید، یک همراه مریض که برای گرفتن جواب آزمایش مریض خود و یا داروی وی باید در این محدود تردد کند‌، وقتی نه پارکینگ عمومی پیدا می‌کند و نه جای پارک باید چه کاری انجام دهد؟

این راننده تاکسی می‌گوید: طبیعی است این فرد مجبور به زیر پا گذاشتن قانون شده و به صورت دوبله در محدوده توقف مطلقاً ممنوع خودروی خود را پارک می‌کند تا بتواند کار خود را برای چند دقیقه انجام دهد. حال شما به این امر تعداد بسیار فروشگاه‌های پوشاک، فرش، مواد غذایی و تجهیزات رایانه‌ای را اضافه کنید تا ببینید مردم با چه معضلی هر روز دست و پنجه نرم می‌کنند.

* کدام سازمان باید به فکر تامین جای پارک خودروهای شخصی باشد؟

با شنیدن درد و دل‌ها و گلایه‌های مردمی این پرسش پیش می‌آید که کدام نهاد و یا سازمان باید به فکر تامین جای پارک خودروهای شخصی باشد.

ناگفته پیداست که مسئول اصلی مدیریت شهری، شهرداری‌های هر منطقه است.

در این رابطه سید علی آقازاده شهردار کرج حدود یک سال قبل یعنی در تاریخ 14 اردیبهشت 1391 گفت که "مصوبه‌ای مبنی بر ارائه سیاست‌های تشویقی تامین پارکینگ در شورای اسلامی شهر کرج تصویب شده است."

وی 9 ماه بعد در تاریخ 21 بهمن سال 91 نیز در جریان عملیات احداث پارکینگ طبقاتی خودرو در منطقه پنج شهرداری کرج اظهار داشت: "با توجه به گسترش جمعیت و به تناسب افزایش خودروها باید پارکینگ‌های طبقاتی در نقاط مختلف این کلانشهر ایجاد شود که علاوه بر خدمات‌رسانی به مردم در کاهش ترافیک هم تأثیرگذار است."

بر اساس این گزارش، علیرغم وعده‌های داده شده و تلاش‌های صورت گرفته همچنان تعداد پارکینگ‌های عمومی کرج جوابگوی نیاز مردم نیست،‌ اما مدیران شهرداری وعده‌ داده‌اند که احداث چندین پارکینگ عمومی جدید در دستور کاری این نهاد است.

در همین رابطه معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج در اظهاراتی که پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی این شهرداری منتشر کرده، از ایجاد و راه‌اندازی پارکینگ‌های عمومی در سطح مناطق با صرف اعتبار 15 میلیارد تومانی در آینده نزدیک خبر داده است.

علی‌اصغر کمالی‌زاده گفته است: تامین پارکینگ اعم از طبقاتی و یا مکانیزه، از جمله ضروری‌ترین نیازهای ساختاری شهر است که مدیران شهری نیز نسبت به انجام آن توجه و اراده‌ای ویژه دارند.

وی با بیان اینکه، تاثیرات ایجاد و بهره‌گیری از پارکینگ در سطح مناطق، نمود کلی و خروجی بسیار کارآمدی دارد، افزود: بر این اساس و با توجه به حجم بالای ترافیک در سطح شهر، احداث پارکینگ مناسب با ظرفیت منطقه امر بسیار مهمی است و به جد نیز از سوی متولیان ذیربط در مدیریت شهری دنبال می‌شود.

این مسئول با اشاره به اجرای پروژه احداث پارکینگ‌های عمومی سطح مناطق با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان، اظهار داشت: ایجاد و احداث پارکینگ‌های مکانیزه در آینده نزدیک در سطح مناطق از برنامه‌های مهم معاونت فنی و عمرانی است که با همکاری حوزه ذیربط انجام می‌گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید که وعده‌های معاون شهردار کرج تا چه اندازه تحقق می‌یابد.

در هر صورت معضل ترافیک و کمبود پارکینگ در کلانشهر کرج سبب نارضایتی مردم در این زمینه شده است که می‌طلبد مسئولان و به ویژه مدیریت شهری برنامه‌ریزی‌های اساسی را برای این مهم انجام دهد.

گزارش از مریم ابراهیمیان

انتهای پیام/2302/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول