به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، چهار خطه کردن محور مهم ارتباطی فیروزکوه- سمنان یکی از پروژههای قابل توجه و به نوعی بزرگ راهسازی در استانهای تهران و سمنان محسوب میشود که متأسفانه علیرغم همه پیگیریهای رسانهای انجام شده از سوی خبرنگاران کشورمان، از مدتها پیش نیمهتمام رها شده است.
دو شهرستان سمنان و فیروزکوه با محوری ارتباطی که نزدیک به 82 کیلومتر طول دارد و امروز از وضع مناسبی برخوردار نیست، به یکدیگر متصل میشوند و علاوه بر این، شمار زیادی از هموطنان مازندرانی، گلستانی و به طور کل شمال کشور نیز که در واحدهای بیشمار صنعتی استان سمنان مشغول به کار هستند، برای عبور و مرور از این جاده بهره میگیرند.
از مجموع طول این محور، 26 کیلومتر در استان تهران و 56 کیلومتر دیگر در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد و در حال حاضر وضع مناسبی نداشته و به یکی از راههای پرحادثه تبدیل شده است.
محمود احمدینژاد، رئیس جمهور در دور نخست سفرهای استانی خود، مصوبهای به تصویب رساند که در آن مقرر شد تا پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه- سمنان به سرعت اجرایی شود.
بر این اساس، تصمیم گرفته شد تا مرحله نخست اجرای این طرح در حوزه استان تهران و شهرستان فیروزکوه به طول 12 کیلومتر و مرحله دوم به طول 14 کیلومتر اجرایی شود.
کارهای عمرانی و اجرایی پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه- سمنان در نهایت در مراسمی آغاز شد و آن زمان گفته شده بود که با رفع برخی مشکلات، این طرح به طور جدی از ابتدای بهار سال 1391 صورت اجرایی به خود میگیرد؛ اما این پروژه هنوز روی زمین مانده است.
باریک بودن مسیر و تردد خودرو؛ معضل اصلی محور سمنان
معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان فیروزکوه در این ارتباط به خبرنگار فارس در شرق استان تهران میگوید: پروژه ملی چهار خطه فیروزکوه- سمنان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به منطقه در سال 89 کلید خورد و مقرر بود در مدت 20 ماه به پایان برسد.
هوشنگ نیکزاد با اشاره به مشخصات و مختصات پروژه اظهار داشت: این پروژه به طول 12 کیلومتر در فاز نخست از سه راهی امیریه تا گردنه بشم امتداد مییابد و تعریض محور به طول تقریبی 11 متر در دستور کار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون مبلغ 27 میلیارد ریال برای اجرای پروژه اعتبار، جذب و هزینه شده است.
معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: این محور به دلیل وجود کارخانجات متعدد صنعتی در حاشیه آن، از حجم بالای ترافیکی برخوردار است که درصد بالایی از آنها خودروهای سنگین هستند.
نیکزاد افزود: تردد تعداد زیادی وسایل نقلیه سنگین با سرعت پایین همراه با سرعت بالای خودروهای سبک، به دلیل ظرفیت پایین محور بعضا موجب بروز حوادث ترافیکی دلخراشی شده است.
پیشرفت محور تهران- شمال؛ رکود جاده فیروزکوه- سمنان
معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان فیروزکوه همچنین ادامه داد: از سویی دیگر با عنایت به تکمیل روزافزون محور تهران- فیروزکوه- قائمشهر، نیاز به ارتقای محور فیروزکوه- سمنان بیش از پیش احساس میشود.
نیکزاد اظهار داشت: تسریع در حمل و نقل کالا و مسافر، ایجاد بستری ایمن برای هدایت ترافیک از محور، بالا رفتن حجم مبادلات کالا بین سه استان بزرگ تهران، مازندران و سمنان و بهبود شرایط اقتصادی مردم منطقه، از نتایج قطعی و مسلم اجرای این پروژه است.
نیکزاد همچنین با اشاره به احداث زیرگذر غیرهمسطح از سمت سمنان به فیروزکوه واقع در سه کیلومتری شهر خاطرنشان کرد: استفاده از این زیرگذر برای خودروها به خصوص خودروهای سنگین بسیار دشوار است و در زمان بارش برف و یخبندان به اوج خود میرسد.
معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: در شصت و ششمین سفر شهرستانی استاندار تهران به منطقه، احداث تقاطع غیرهمسطح در امیریه به منظور کاهش معضلات موجود از سوی مقام عالی دولت در استان مورد تاکید قرار گرفت؛ امری که تاکنون و پس از گذشت مدت زمان حدود 19 ماه بر زمین مانده است.
ارتقای امنیت ترافیکی؛ خواسته رانندگان
علیرضا روحی، یکی از ساکنان فیروزکوه که سالهاست در این محور تردد میکند، با اشاره به معضلات این مسیر به خبرنگار فارس گفت: باریک بودن محور در سراسر مسیر و تردد زیاد کامیونها و تریلرهای حامل گچ و سیمان، احتمال بروز سوانح و تصادفات را افزایش داده است.
وی خاطرنشان کرد: کمبود علائم راهنمایی و رانندگی به منظور هدایت مناسب کاربران جاده، دیگر مشکلی است که در طول مسیر به چشم میآید.
هدایتالله صفری، از دیگر رانندگانی که بعضا به قصد سفر به مشهد مقدس و دیگر شهرهای شمال شرق کشور از محور سمنان عبور میکند، به خبرنگار فارس گفت: نبود روشنایی در گردنه بشم و دیگر نقاط محور و نمکپاشیهای متعدد در طول فصل سرما به منظور باز نگه داشتن مسیر، چالهها و دستاندازهای فراوانی را در طول محور به وجود آورده است.
وی خواستار اهتمام هر چه بیشتر مسئولان راه و شهرسازی در ترمیم مسیر و انجام روکش آسفالت شد.
صفری همچنین با اشاره به کمبود پزشک و پرسنل بیمارستانی در فیروزکوه که رفتن به شهرستانهای همجوار از جمله سمنان را برای انجام اقدامات درمانی اجتنابناپذیر کرده است، بیان داشت: عرض کم مسیر مواصلاتی، مشکلات اعزام بهموقع بیماران و استفاده از زمان طلایی امدادرسانی را با محدودیت مواجه کرده است.
سمنانیها؛ پیگیر کار
خبرنگار فارس در شرق استان تهران برای پیگیری گزارش خود و یکسویه نبودن نظرات به سراغ فرماندار شهرستان سمنان رفت و نظرات وی را نیز در این ارتباط جویا شد.
حسن سعدالدین درباره جاده سمنان- فیروزکوه نیز گفت: برای اجرای این پروژه بسیار مهم، تجهیز کارگاه از منطقه افتر سمنان انجام شده است.
وی ادامه داد: برای چهار بانده شدن 10 کیلومتر از محور سمنان- فیروزکوه نیز قراردادهای لازم بسته شده است.
فرماندار شهرستان سمنان با بیان اینکه برای این مسیر احداث تونل نیز پیشبینی شده است، گفت: در صورت اجرای این طرح، فاصله شهرهای سمنان و فیروزکوه، هشت کیلومتر کوتاهتر میشود.
سعدالدین تاکید کرد: در راستای اجرای بهتر و سریعتر طرح چهار بانده کردن محور سمنان- فیروزکوه پیشنهاد میشود تا کارگاهی نیز از منطقه روستای مومنآباد سمنان دایر شود.
فرماندار شهرستان سمنان افزود: فعالیتها در راستای به سرانجام رساندن این طرح، به محض تامین اعتبارات مورد نیاز انجام خواهد شد.
مردم و خواستهای به نام تعریض
رئیس شورای اسلامی شهر سمنان نیز راههای حوزه استحفاظی سمنان را نیازمند توجه بیشتر مسئولان دانست و افزود: متأسفانه در طول سالها، راههای سمنان از سوی مسئولان مغفول مانده است؛ از این رو، باید تلاش شود تا هر چه سریعتر این عقبماندگیها جبران شود.
سیدکاظم شجاعی با بیان اینکه حلاوت پروژههایی که در دولتهای نهم و دهم آغاز شد، باید در همین دولت به مردم چشانده شود، به تأخیر چند ساله احداث تقاطعهای غیرهمسطح سمنان در شرق و غرب این شهر اشاره کرد.
وی توجه بیشتر به راههای روستایی شهرستان سمنان و تعریض جاده سمنان به فیروزکوه را خواستار شد.
پایان کار پیمانکار؛ امید به آینده
به هر حال، اخبار ضد و تقیض در ارتباط با پیشرفت پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه- سمنان در حالی در طول ماهها در رسانهها مخابره شد که اخیراً رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فیروزکوه از اعمال ماده 48 و خاتمه پیمان پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه- سمنان به دلیل مشکلات مالی خبر داد.
فاز نخست این پروژه به طول 12 کیلومتر از ابتدای سه راهی امیریه، به دلیل مشکلات مالی و نبود اعتبار کافی و با فقط 50 درصد پیشرفت فیزیکی پایان یافت.
تاکنون هیچ پرداختی بابت این پروژه به شرکت آژیانه راه (پیمانکار پروژه) پرداخت نشده است و این شرکت از اداره راه و شهرسازی شهرستان مبلغ دو میلیارد تومان طلبکار است.
در حالی که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، توانی برای ادامه اجرای پروژه نداشت، با اعمال ماده 48 خاتمه پیمان را اعلام کرد و در آیندهای نزدیک با حضور پیمانکار، کار تا همین مرحله تحویل گرفته میشود.
با ابلاغ این مهم به پیمانکار و رفع مشکلات ایمنی مسیر و نواقص پروژه از قبیل لکهگیری، نصب علائم، خطکشی و ایمنسازی رمپهای ورودی و خروجی، تحویل کار کامل صورت میپذیرد.
پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه- سمنان در فاز نخست با معارضان ملکی و مردمی آنچنانی مواجه نبود و مهمترین مشکل آن، نبود اعتبارات کافی بود.
در صورت تامین اعتبار در آیندهای نزدیک و با انجام تشریفات گرفتن پیمانکار، اجرای پروژه از سر گرفته شود.
انتهای پیام/2568/ی40/ث3001