اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حماسه‌آفرینی گلستانی‎ها در خرداد 92 ـ 174

میقانی: عدم شناخت و درک صحیح از واقعیت‎ها چالش اصلی شوراست

عضو شورای اسلامی گرگان گفت: یکی از مهمترین چالش‎ها و آسیب‎های جدی شورای شهر و مدیریت شهری، عدم شناخت و درک صحیح از واقعیت‎ها و ابعاد متنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر است.

میقانی: عدم شناخت و درک صحیح از واقعیت‎ها چالش اصلی شوراست

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ذبیح‎الله میقانی امروز در نطق پیش از دستور صحن علنی شورای اسلامی گرگان اظهار داشت: اکنون که در آستانه انتخابات چهارمین دوره شوراها قرار داریم صرف نظر از نحوه عملکرد و توفیق شوراها در تحقق اهداف، تشکیل شوراها فرصت مبارکی است که می‎تواند به تحقق مردم سالاری دینی بیانجامد.

وی بیان کرد: بر این اساس مردم مقدرات شهر و روستای خویش را به دست عده‎ای به عنوان نمایندگان خود می‎سپارند و از این طریق بر سرنوشت خویش حاکمیت می‎یابند.

عضو شورای اسلامی گرگان اظهار داشت: این سطح از تاثیرگذاری در امور مردم به وضوح اهمیت جایگاه نمایندگی شورای شهر را نشان می‎دهد و از این روست که حضرت امام بارها این مهم را یادآور شده‎اند.

وی یادآور شد: ایشان در جایی می‎فرمایند «این شوراها تمام مقدرات یک شهرستان دست آنهاست و اگر خدای نخواسته یک اشخاص فاسد در این شوراها پیدا بشود، ممکن است که شهرستان را، بلکه ایران، بلکه اسلام را به فساد بکشند.»

میقانی تاکید کرد: تاکیدهای صریح حضرت امام(ره) و عتاب‎های رهبر معظم انقلاب نسبت به عملکرد شورای اول در برخی از شهرها و  خسارت‎های جبران ناپذیر ناشی از بی‎توجهی عمومی، لزوم مسئولیت‌پذیری و پرهیز از تکرار تجربه‎های خسارت بار گذشته را به وضوح نشان می‎دهد.

عدم شناخت درست شورا از واقعیت‎ها یک چالش است

عضو شورای اسلامی گرگان تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‎ها و آسیب‎های جدی شوراهای شهر و به تبع آن مدیریت شهری، عدم شناخت و درک صحیح از واقعیت‎ها و ابعاد متنوع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی شهر و غلبه نگاه سیاسی و عمرانی در تصمیم‌گیری‎ها و اقدامات مدیران و تصمیم گیران شهری است.

وی افزود: این نوع نگاه موجب شکل‌گیری نوعی رشد نامتوازن و عدم تعادل در توسعه شهری خواهد بود، در حالیکه مدیریت شهری و برنامه‌ریزی مطلوب و کارآمد در شهرها به دلیل پیچیدگی‎های ذاتی خود نیازمند بینش و دانشی همه جانبه است.

میقانی تاکید کرد: در این میان شوراهای شهر به عنوان یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و نظارت بر تحولات توسعه شهری مستلزم به کارگیری و استفاده از ظرفیت همه تخصص‎ها و علوم مختلفی است که در شکل گیری و ساماندهی شهری مطلوب نقش داشته و تعیین کننده‌اند.

وی تصریح کرد: نگرش علمی و تخصصی شورا پیش نیاز موفقیت مدیریت شهری است و به تعبیری دیگر نگرش علمی و تخصصی و گردهمایی ترکیبی از صاحب‌نظران و متخصصین علوم شهری پیش نیاز موفقیت مدیریت شهری است.

وی کارکردهای اصلی شورای شهر را به سه دسته سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کلانشهری برای دستیابی به شهر اسلامی، انتخاب شهردار و حمایت و پشتیبانی از شهرداری در اجرای برنامه‌ها و کنترل و نظارت بر اجرای برنامه‌های مصوب و هدایت شهرداری در راستای تحقق اهداف تقسیم‌بندی کرد.

حضور جوانان متعهد، پر انرژی نقش به سزایی در بهبود عملکرد شورا دارد

عضو شورای اسلامی گرگان خاطرنشان کرد: مطابق قانون بخشی از وظایف نمایندگان مردم در شورای شهر از طریق تشکیل کمسیون‌های تخصصی انجام می‌گردد اما تعداد، عناوین و وظایف کمسیون‌های تخصصی شوراهای کلانشهرهای کشور صرف نظر از کمی تفاوت، تقریبا مشابه می‌باشد.

وی ابراز داشت: تمام وظایف سیاست‎گذاری، برنامه‌ریزی و نظارتی شوراها از طریق کمیسیون‌های تخصصی رقم می خورد و هر یک از کمیسیون‎ها باید شامل ترکیبی از تخصص‎های مرتبط باشند.

میقانی بیان کرد: حضور جوانان متعهد، پر انرژی و با انگیزه و آشنا به علوم روز در جایگاه نمایندگی شورای شهر می‎تواند نقش به سزایی در بهبود عملکرد شورا و زندگی روزمره مردم داشته باشد.

وی اظهار کرد: جوانانی که خود را به اتصال منابع قدرت و ثروت نیالوده‎اند می‎توانند جانشینان مناسبی برای کسانی باشند که سال‎ها در مسند مدیریت شهری تکیه زده‎اند و عملکرد آنها و گروه‎های سیاسی حامی‎‎شان موجب تضییع حقوق مردم شده‎ است.

میقانی اظهار امیدواری کرد که با درک اهمیت این جایگاه سرنوشت‌ساز در آینده انقلاب با هوشیاری و انتخاب اصلح به وظیفه دینی و ملی خویش عمل کنیم.

انتهای پیام/83004/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول