اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

افغان‌شناس تاجیک در گفت‌وگو با فارس:

آمریکا طعم شکست در افغانستان را خواهد چشید

یک صاحب‌نظر و افغان‌شناس مشهور تاجیک گفت: انگلیس در افغانستان 3 بار شکست خورد، شوروی مغلوب بیرون آمد و این بار نوبت آمریکاست.

آمریکا طعم شکست در افغانستان را خواهد چشید

«صولت‌شاه میرگن‌اف» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در «دوشنبه» تصریح کرد که آمریکا و ناتو تعداد تلفات خود در افغانستان را به ‌مراتب پایین‌تر نشان می‌دهند.

میرگن‌اف که به‌ صورت مستقیم شاهد تحولات بیش از 2 دهه افغانستان بوده است، در مورد زمان حضور خود در افغانستان یادآور شد و افزود: من در دوران «ظاهرشاه» و «داوودخان» و همچنین وقوع انقلاب «ثور» و حضور شوروی و حتی زمان طالبان در افغانستان بودم و تحولات را به‌ دقت پیگیری می‌کردم. بر این باورم که اگر در افغانستان مداخله نظامی خارجی وجود نداشته باشد در مدتی کوتاه این کشور به ‌پیشرفت‌های زیادی نائل خواهد شد.

آمریکا طعم شکست در افغانستان را خواهد چشید

وی با اشاره به ‌روح شکست‌ناپذیر استقلال‌خواهی در افغانستان، یاد‌آور شد: افغان‌ها انگلیس را 3 بار شکست دادند و دلیل اصلی ناکامی شوروی در این کشور نیز اعزام نیروی نظامی بود. حالا نوبت آمریکاست. شکی نیست که افغان‌ها هیچگاه تابع هیچ قدرتی نشده و نخواهند شد.

این صاحب‌نظر تاجیک در ادامه افزود: البته حمله آمریکا به ‌عراق و افغانستان اهداف زیادی را دنبال می‌کرد. یکی از این اهداف به‌ این مسئله ارتباط داشت که با استقرار نیروهای خود در همجواری با ایران بتواند بر روی تحولات جمهوری اسلامی تأثیر بگذارد تا شاید زمینه بازگشت خود به ‌این سرزمین را که زمانی تحت نفوذ مستقیم واشنگتن قرار داشت، فراهم کند.

«لانه جاسوسی» محل جمع‌آوری اطلاعات محرمانه

وی با اشاره به ‌اقدامات گسترده آمریکا در ایران در بیش از 3 دهه گذشته، گفت: آمریکا در زمان رضاشاه و قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ایران تمام اطلاعات محرمانه را در مورد شوروی، چین، ترکیه، پاکستان، افغانستان، هند و ممالک عربی جمع‌آوری و از طریق سفارت خود در تهران به‌ واشنگتن مخابره می‌کرد. این همه پس از اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام به‌ صورت مستند و با نام «اسناد لانه جاسوسی» منتشر شد.

این عضو هیئت رئیسه جمعیت دوستی تاجیکستان با افغانستان، در رابطه با ‌دیدگاه‌های موجود در میان برخی از سیاست‌مداران و کارشناسان مسائل منطقه مبنی بر اینکه حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان و منطقه موجب سرکوبی طالبان و متحدانشان شد، گفت: تنها با نگاه بسیار سطحی به این ‌قضیه می‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت. چرا که آمریکا و ناتو در عمل هیچ یک از اهدافی را که در 10 سال پیش اعلام‌کرده بودند، اجرا نکردند و فکر می‌کنم که اجرا کردن این اهداف نیز در دستور کارشان نبود.

غرب بنیانگذار و حامی «تروریسم اسلامی»

میرگن‌اف تصریح کرد: تروریسم و افراط‌گرایی نه ‌تنها محدود نشد بلکه به ‌شکل‌های بسیار گوناگون گسترش یافت. در اصل، تروریسم با دین مبین اسلام هیچ ربطی ندارد و این خود غربی‌ها هستند که توسط عوامل خود وجود «تروریسم اسلامی» را ایجاد کرده و دامن می‌زنند. ارتباط گروه‌های افراطی و تروریستی به ‌ظاهر اسلامی با غربی‌ها امری است که کارشناسان منصف و مستقل آن را تأیید می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکا ضمن حضور در افغانستان و آسیای مرکزی به ‌دنبال تحقق برنامه‌های مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی در منطقه می‌باشد. علاوه بر این، بنابر تأیید خود افغان‌ها، نظامیان آمریکا از طریق هواپیماهای نظامی خود به‌ قاچاق مواد مخدر مشغول هستند. تا سال گذشته نیز آمریکایی‌ها مس معدن «عینک» در 40 کیلومتری کابل را که مس خیلی خالصی است، قاچاق می‌کردند. در حال حاضر چینی‌ها در این معدن مشغول فعالیت می‌باشند.

بروز ناآرامی و پیدایش تروریسم پیامد حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه

این صاحب‌نظر مسائل افغانستان ضمن پاسخ به ‌این پرسش که «ادامه حضور نظامی آمریکا به ‌صورت پایگاه‌های ثابت در افغانستان و منطقه چه نقشی بازی می‌کند؟»، گفت: حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و منطقه نقشی بسیار منفی داشته و بجز زیان نتیجه دیگری به ‌بار نخواهد آورد. نا‌آرامی به ‌سراغ این کشورها خواهد آمد. چرا که برای گروه‌های تروریستی و افراطی همسو با اهداف آمریکا و غرب «انگیزه» فعالیت فراهم می‌شود و حضور پررنگ آنها هم در افغانستان و هم در منطقه «توجیه» پیدا می‌کند.

میرگن‌اف در رابطه با ‌این سؤال که «پس با این حال، از چه راهی می‌توان ثبات و امنیت منطقه را تضمین کرد؟»، گفت: اگر به ‌مداخله خارجی و بخصوص نظامی در امور افغانستان خاتمه داده شود، آرامش و ثبات نه‌ تنها به ‌این کشور برخواهد گشت بلکه کل منطقه احساس امنیت خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: در تأیید سخنانم می‌خواهم از «محمد اقبال لاهوری» شاعر و عارف بزرگ یاری بجویم که گفته بود:

آسیا یک پیکر آب و گل است

ملت افغان در آن پیکر دل است

از فساد او فساد آسیا

در گشاد او گشاد آسیاا

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول