اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس:

پوشش گیاهی در محوطه‌های تاریخی مضر نیست

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بر خلاف تصور برخی، وجود پوشش گیاهی در محوطه‌های تاریخی و باستانی همیشه مضر نیست.

پوشش گیاهی در محوطه‌های تاریخی مضر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عبدالرضا نصیری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: گاهی برخی افراد غیرکارشناس رویش پوشش گیاهی در سایت‌های تاریخی را مضر عنوان کرده و در جامعه جو ایجاد می‌کنند، در حالی که کاه‌گل هنوز بهترین ماده برای اندود کردن برخی سطوح است و در آن امکان رویش گیاه وجود دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در کاه‌گل بیشتر گندم رشد می‌کند که ریشه سطحی دارد و به سطح زیرین آن وارد نشده و حتی بر استحکام می‌افزاید.

نصیری ادامه داد: در قطعنامه‌های جهانی پوشش گیاهی بیشاپور نیز به عنوان هویت فرهنگی آن مطرح شده و طبیعت بهاری این منطقه بر زیبایی آن افزوده و اینکه گیاهان منطقه خشکانده شود قابل قبول نیست.

این مسئول تصریح کرد: خشکاندن گیاهان در برخی مناطق از این دست، خودکشی از ترس مرگ است و مورد قبول منابع طبیعی و محیط زیست نیز نیست.

وی ادامه داد: پوشش گیاهی همواره تهدید نیست بلکه بنابر سنجش منطقه پوشش گیاهی به انواع مضر و مفید تقسیم می‌شود چنانکه اگر درز سنگ‌های حجاری شده گیاه یک ساله به بالا بروید باید حذف شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در مورد مطالب منعکس شده در برخی رسانه‌های پایتخت نیز گفت: ترک‌های زمینی برخی سایت‌های تاریخی به دلیل فرونشست زمین پس از یک دوره خشکسالی در دشت مرودشت حاصل شده است.

نصیری عنوان کرد: این موضوع برای میراث فرهنگی نگران‌کننده نیست چرا که فرونشست که در اثر افت ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی رخ داده برای کشاورزی و اداره آب منطقه‌ای مهم است.

قائم‌مقام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در این نشست گفت: رسانه‌ها با بازگو کردن واقعیات و شفاف‌سازی می‌توانند در برطرف کردن نقاط ضعف و ایجاد روحیه نشاط و امیدواری در جامعه سهم داشته باشند.

قدرت‌الله تاج‌بخش ادامه داد: ارتقای فرهنگ عمومی مردم در زمینه امور گردشگری، لزوم حفاظت از آثار تاریخی و معرفی جاذبه‌های فارس از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه‌های فعال در این استان است.

وی با اشاره به تعامل مناسب میراث فرهنگی و رسانه‌ها عنوان کرد: انعکاس اخبار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رسانه‌ها بسیار بیشتر از گذشته، اما این روند باز جای بهبود دارد.

در این جلسه که با حضور علی‌اکبر صادقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپیدان برگزار شد از اصحاب رسانه فعال در مباحث میراث فرهنگی به سبب یک سال تلاش در انعکاس اخبار این حوزه قدردانی شد.

انتهای پیام/‌‌2448/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول