اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماز جمعه این هفته شیراز شکوه دیگری داشت

حضور 10 هزار معتکف در آیین نماز جمعه شیراز

حضور نزدیک به 10 هزار معتکف در نخسنین روز مراسم اعتکاف در مصلی نماز جمعه شیراز، آیین سیاسی عبادی نماز این هفته را جلوه دیگری بخشیده بود.

حضور 10 هزار معتکف در آیین نماز جمعه شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امروز انبوه جوانان، نوجوانان شرکت کننده در مراسم اعتکاف مصلی نماز جمعه صفوف نماز‌گزاران را با هفته‌های پیش متفاوت می‌نمایاند، چنانکه بیشتر حاضران امروز در مصلی را دانشجویان و دانش‌آموزان تشکیل می‌دادند.

امروز در مصلی شیراز جوانانی گاه با چهره و ظاهر متفاوت حضور داشتند که در نظر ساده‌اندیشان شاید چندان متدین شناخته نشوند، در حالی که در گوشه‌ای زیرانداز پهن کرده و مشغول عبادت بودند.

آنسوتر گروهی از طلاب جوان مشغول بحث علمی بودند، کمی دورتر جوانی برای حظ معنوی بیشتر در گوش خود پنبه گذاشته و تا از پیش شروع خطبه‌ها مشغول خواندن قرآن بود.

جمعی دیگر در حال مطالعه بودند، گوشه‌ای از شبستان چهره‌هایی را می‌دیدی که بیشتر از بچه‌های جنگ و رزمنده بودند و جوانانی که دفاع مقدس را ندیده‌اند مانند پروانه بر گرد شمع حلقه زده و در حالتی صمیمی و توام با خنده و شوخی، خاطرات جنگ را از آنان می‌شنیدند.

امروز در مصلی نماز جمعه شیراز حال غریبی بود که هر کس به محض ورود آن را در می‌یافت، امروز و تا سه روز مصلی رنگ و بوی آسمان دارد و چهره‌هایی که هیچ‌گاه در خیابان و پاساژ دیده نمی‌شوند در این محل حضور یافته به دور از هیاهو و آرام در گوشه‌ای مشغول راز و نیاز با پروردگار خود هستند.

در گوشه‌ای پلاکاردی نصب شده که معتکفان را از بحث و جدل در مورد مباحث انتخاباتی منع می‌کند و به درستی می‌دانیم که جدل باطل کننده اعتکاف است.

این سه روز متعلق به خداست و خوشا به حال آنانی که توفیق این را یافتند تا در این چشمه زلال معنویت زنگار از وجود خویش بر گرفته برای حضور مجدد در عرصه جهاد اکبر و تلاش اقتصادی و حماسه سیاسی جانی دوباره بگیرند.

معاون هماهنگی کانون فرهنگی رهپویان وصال و مدیر اجرایی اعتکاف مصلی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: شعار اعتکاف امسال «ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت» است.

احد پاریابی افزود: مراسم اعتکاف در چند صد مسجد استان فارس در حال برگزاری است، اما بزرگ‌ترین اعتکاف این استان و شاید کشور در مصلی نماز جمعه شیراز در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: امسال پانزدهمین سالی است که مراسم اعتکاف را برگزار می‌کنیم و به لطف خدا مجموعه رهپویان حائز رتبه نخست در کشور بوده و امسال نیز به احتمال بالا این رتبه تکرار می‌شود.

پاریابی عنوان کرد: از دیروز عصر ساعت سه بعد از ظهر معتکفان پذیرش شدند و برنامه با سخنرانی علما، مولودی‌خوانی، توسل ادامه پیدا کرد و به صرف سحری ختم شد.

این مسئول تلاقی نخستین روز اعتکاف با مراسم نماز جمعه را میمون و مبارک ارزیابی و خاطرنشان کرد: حضور معتکفان بر شکوه نماز جمعه افزود به نحوی که هیچ‌گونه جای خالی در مصلی باقی نماند.

معاون هماهنگی کانون فرهنگی رهپویان وصال این حضور و تلاقی را سبب معرفی بیشتر سنت اعتکاف و همچنین رونق مضاعف نماز جمعه دانست و گفت: یکی از وجوه تمایز این مراسم اعتکاف گروه سنی هدف‌گذاری شده آن بود که از 14 تا 40 سال پذیرش شده است.

در صورت حمایت بیشتر اعتکاف 30 هزار نفری برگزار می‌کردیم

وی تصریح کرد: با توجه به آن که در تاریخ اسلام حضور در مسجد و مراسم اعتکاف همواره رایگان بوده نباید وجهی از معتکفان دریافت شود مگر وجوهی اندک که حالت کمک و به دلخواه داشته باشد.

این مسئول ابراز داشت: امسال با توجه به گرانی اقلام غذایی و سایر تدارکات مورد نیاز از خدمات بهداشتی، استقرار درمانگاه سیار، استقرار برنامه‌های فرهنگی و... سرانه هزینه هر معتکف 50 هزار تومان برآورد که 20 هزار تومان برای هر فرد توسط کانون تامین و مابقی از خود مردم تامین شد.

پاریابی تاکید کرد که با وجود دریافت پول 10 هزار نفر از این مراسم استقبال کردند و نسبت به سایر برنامه‌های فرهنگی استان فارس و حتی کشور بی‌نظیر است، اما دریافت هزینه 30 هزار تومانی باعث شد برخی افراد ضعیف نتوانند از این مراسم معنوی بهره ببرند.

معاون هماهنگی کانون فرهنگی رهپویان وصال اضافه کرد: سال گذشته اعتکاف در دو مرحله برگزار شد و حدود 24 تا 25 هزار نفر در دو مرحله ساماندهی شدند و امسال امکان برگزاری مراسم حتی در سه مرحله نیز وجود داشت.

وی حضور این تعداد جوان در مراسم اعتکاف و بیرون رفتن آنها در روز آخر با اشک و آه را اقدام فرهنگی بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: در شرایط سرمایه‌گذاری عظیم دشمن برای جنگ نرم و در حالی که اعتکاف در کشورهای دیگر تنها با حضور گروهی افراد معمر و بسیار متدین برگزار می‌شود، باید از این ظرفیت عظیم فرهنگی به گونه بهتری بهره ببریم.

این مسئول البته تمام موفقیت این مراسم را منوط به امدادهای غیبی و نظر لطف ائمه اطهار دانست و همچنین تصریح کرد: دیگر عاملی که برنامه امسال را کمی با مشکل مواجه کرد برگزاری زودهنگام امتحانات دانشگاه و مدارس است که با ایام اعتکاف تلاقی پیدا کرد.

مراسم افطار تا سحر، مداحی و توسل به ائمه اطهار، مراسم رحلت حضرت زینب کبری (س)، محفل قرآنی، حلقه‌های معرفتی، نشست‌های علمی دانشجویی، نشست‌های درسی دانش‌آموزی و... برخی از مواردی بود که رهیاب به عنوان برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اعتکاف امسال ذکر کرد.

در حال خروج از مسجد بار دیگر به انبوه جمعی نظر می‌افکنم که امسال توفیق شرکت در اعتکاف را پیدا کرده‌اند و آرزو می‌کنم ای کاش این توفیق نصیب تمام آنهایی بشود که روزهایی خسته، پر تکرار و پر زنگار را در پی دنیا و مصائب بی‌پایان آن می‌گذرانند و مدت‌ها است طعم خاموش کردن گوشی همراه به مدت سه روز و راز و نیازی بی‌وقفه با خدا را پیدا نکرده‌اند.

انتهای پیام/‌2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول