اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جدیدترین پالایشگاه ایرانی یک گام تا صادرات / تسریع در روند احداث اسکله اختصاصی

پالایشگاه ستاره خلیچ فارس یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین واحدهای تولید معیانات گازی در کشور و حتی منطقه است که طی ماه‌های آینده وارد مرحله تولید و صادرات مواد تولیدی خود می‌شود.

جدیدترین پالایشگاه ایرانی یک گام تا صادرات / تسریع در روند احداث اسکله اختصاصی

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس با توجه به وجود منابع قابل توجه نفت و گاز در حوزه جنوبی کشور احداث پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی در این منطقه از کشور با توجه به نیاز جهانی بیش از پیش احساس می‌شود.

موقعیت ویژه بندرعباس و وجود زیرساخت‌های تولید و صادرات محصولات گازی در غرب این شهر و همچنین وجود چند پالایشگاه دیگر از جمله  پالایشگاه‌های نفت بندرعباس، قشم و سرخون این ناحیه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مورد توجه قرار داده است.

ایجاد پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و نفت فوق سنگین هرمز در مجاورت پالایشگاه کنونی نفت بندرعباس در ابتدا بیشتر شبیه یک طرح بلند پروازانه و احساسی بود اما اکنون طرح پالایشگاه ستاره خلیج  فارس در مراحل نهایی خود قرار دارد به نحوی که سازندگان آن در تکاپوی احداث و ایجاد اسکله اختصاصی در ساحل خلیج فارس با هدف صادرات محصولات هستند.

احمد شریعتمداری مدیر پروژه ساخت پالایشگاه خلیج فارس پیرامون طرح های مهر ماندگار هرمزگان با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس از جمله طرح‌های مهم در حال احداث در کشور به شمار می‌رود، اظهار داشت: با احداث و بهره‌برداری از این پالایشگاه بخش اعظمی از نیاز کشور به نفت و میعانات گازی در حد قابل ملاحضه‌ای تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پالایشگاه از روند مطلوبی در بخش‌های مختلف برخوردار است به نحوی که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک فاز نخست این پالایشگاه وارد مدار شود.

مدیر پروژه ساخت پالایشگاه خلیج فارس افزود: یکی از نیازهای مهم در رابطه با این پالایشگاه احداث یک خط اسکله اختصاصی با هدف صادرات محصولات تولیدی در پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس است.

شریعت‌مداری در ادامه با بیان اینکه پیگیری‌های لازم در این راستا با اداره بنادر و دریانوردی صورت گرفته است، اضافه کرد: امید است با روند تکمیل این پالایشگاه اسکله مورد نظر نیز همزمان با آغاز تولیدات‌ آماده بهره‌برداری باشد تا از این طریق بتوانیم پروسه صادرات را عملیاتی کنیم.

همچنین سید علی استیری سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه در پی درخواست مسئولان پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای ایجاد این پالایشگاه تمهیدات لازم آغاز شده است، یادآور شد: سه گزینه مورد نظر را در این راستا با مشاور مطرح کرده‌ایم که جانمایی مربوط در بندر شهید رجایی صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: در این راستا هیچ مشکلی وجود ندارد و موضوع کاملا حل شده است.

علی اکبر محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد پروژه‌های مهر ماندگار کشور نیز با بیان اینکه خط انتقالی عسلویه به ستاره خلیج فارس در حال اتمام و بهره‌برداری است، تاکید کرد: در راستای احداث اسکله مورد نظر باید بیشترین پیگیری‌ها را انجام دهیم تا هر چه سریعتر زمینه تکمیل زنجیره انتقال میعانات گازی از عسلویه به بندرعباس و سرانجام صادرات آن تکمیل شود.

ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با بیان اینکه با در نظر گرفتن پدافند عامل اسکله مذکور باید هر چه سریعتر ایجاد شود،‌ یادآور شد: تمام امکانات در استان برای احداث هر چه سریعتر این پالایشگاه به کار می‌گیریم.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس واقع در غرب بندرعباس و مجاور پالایشگاه کنونی این شهر شامل سه پروژه انتقال میعانات گازی از عسلویه به ناحیه غربی بندرعباس به طول 400 کیلومتر خط لوله، دو واحد با توان 360 هزار بشکه در روز و آبگیر از دریا با ظرفیت 200 هزار متر مکعب در ساعت است.

در حالی این پروژه با این عظمت در غرب بندرعباس ایجاد می‌شود که تاکنون حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

از جمله نکات قابل توجه پیرامون این پالایشگاه مدرن می‌توان به ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز آن توسط متخصصان داخلی اشاره کرد.

این پالایشگاه در واقع با هدف تولید میعانات گازی و صادرات و ارائه به بازار داخلی ساخته می‌شود.

گفته شده است که طی ماه‌های آینده این پالایشگاه نیز وارد مدار تولید و ارائه محصولات می‌شود.

نقش عمده پالایشگاه ستاره خلیج فارس با توان تولید روزانه 27 میلیون لیتر بنزین معمولی، 9 میلیون لیتر بنزین سوپر، 14 میلیون لیتر گازوئیل، سه میلیون و 37 هزار لیتر سوخت جت، سه میلیون 81 هزار لیتر گاز مایع و دیگر اقلام نفتی و گازی، بیش از پیش برای همه مشخص  شده است چرا که با بهره‌برداری از این پالایشگاه جایگاه ایران حتی در اوپک نیز بهبود می‌یابد.

----------------------

گزارش از امیر توانگر

----------------------

انتهای پیام/88001/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول