اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل:

پیش‌بینی تولید 85 هزار تن چغندر قند در اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 85 هزار تن چغندر قند در شمال استان اردبیل استحصال شود.

پیش‌بینی تولید 85 هزار تن چغندر قند در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های توسعه کشت چغندر قند و محصولات بهاره شهرستان پارس‌آباد اظهار داشت: امسال بیش از یک‌هزار و 800 هکتار از مزارع شمال استان اردبیل زیرکشت چغندر قند رفته که پیش‌بینی می‌کنیم از این اراضی بیش از 85 هزار تن چغندر قند استحصال شود.

وی تصریح کرد: ما با تمهیدات و ارائه خدماتی که به کشاورزان انجام می‌دهیم و همچنین استقرار کارخانه‌های مختلف سعی و تلاشمان بر این است تا محصول تولید شده به نحوه احسن در استان اردبیل استحصال و فرآوری شود.

نیکشاد از تأمین نهاده‌های بذر مورد نیاز در کلاس‌های مختلف و گواهی شده به همراه کود و سموم شیمیایی مورد نیاز زارعان و کشاورزان چغندرکار خبر داد و خاطرنشان کرد: در صورت استمرار شرایط جوی حاضر پیش‌بینی ما این است که 85 هزار تن چغندر قند استحصال کنیم تا راهی کارخانه‌های فرآوری شود.

این مسئول همچنین از تولید 100 درصد بذر مورد نیاز چغندر قند در اردبیل خبر داد و اضافه کرد: در ارقام مختلف و کلاس‌های متنوع تولید بذر را با 250 درصد رشد نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.

وی با یادآوری اینکه استان اردبیل در مبارزه بیولوژیکی با آفات رتبه دوم کشور را دارد، بیان کرد: این مبارزه بیولوژیک سبب شده است تا عملیات کشت، داشت و برداشت محصولات زراعی به شکل مطلوب و کیفی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تولید محصول سالم و تأمین غذای عاری از هرگونه کود و سموم شیمیایی را رسالت جهاد کشاورزی برشمرد و یادآور شد:‌ هدف اصلی از مبارزه بیولوژیکی توسعه و ترویج فرهنگ تولید و مصرف مواد غذایی پاک و ارگانیک است.

نیکشاد بیان داشت: با مشارکت هفت شرکت داخلی بدون استفاده از سموم شیمیایی و تنها با بهره‌گیری از زنبور دریگواگراما حدود 18 هزار و 700 هکتار از مزارع استان و باغات به شیوه بیولوژیکی مبارزه و دفع آفت شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته با هدف مقابله با بیماری‌ها در 20 هزار هکتار از مزارع و مراتع استان علیه آفات سمپاشی و کانون‌های تولید مایه‌کوبی شده است.

نیکشاد همچنین از اخذ گواهی استاندارد برای یک‌هزار و 700 تن محصول سیب‌زمینی خبر داد و افزود: تولید مواد غذایی و پروتئینی سالم جز اولویت‌ها و ضروریات ما است.

وی در پایان سخنان خود گفت: برای اولین بار عملیات مبارزه بیولوژیکی با آفات در سطح اراضی دو هزار هکتاری ذرت بذری و سیب‌زمینی انجام شده است.

انتهای پیام/62003/ذ30 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول