اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت جهاد کشاورزی همدان:

پایان کشت چغندر قند در همدان / 5500 هکتار زیر کشت چغندر قند

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کشت چغندر قند به میزان 5 هزار و 500 هکتار در اراضی استان همدان به پایان رسید.

پایان کشت چغندر قند در همدان / 5500 هکتار زیر کشت چغندر قند

شهرام پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: کشت چغندر قند به میزان 5 هزار و 500 هکتار در اراضی استان همدان به پایان رسید.

وی با بیان اینکه حدود 90 درصد از عملیات کشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود افزود: از این میزان سطح زیر کشت انتظار می‌رود حدود 200 هزار تن محصول تولید شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: این محصول از نظر متوسط عیار، 17.6 دهم درصد است که ارقام مورد استفاده چغندر قند در استان همدان مونوژرم ایرانی و خارجی است و کود و نهاده‌های مورد نیاز آن تأمین شده است.

وی با بیان اینکه این سطح زیر کشت چغندر قند در قرارداد با کارخانه‌های قند همدان، اصفهان، لرستان و بیستون انجام شده یادآور شد: شهرستان‌های نهاوند، اسدآباد و تویسرکان از عمده‌ترین تولیدکنندگان این محصول هستند.

پرورش ابراز داشت: استان همدان سال گذشته در 4 هزار و 700 هکتار محصول چغندر قند را کشت کرده که میزان 144 هزار تن تولید محصول کرد.

وی با بیان اینکه نگاه به تولید چغندرقند یک نگاه ملی است خاطرنشان کرد: پراکنش کارخانه‌های قند کشور به گونه‌ای است که چغندر قند تولیدی استان‌های تولیدکننده را در بهترین شرایط خریداری، جذب و فرآوری می‌کند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه کارخانه قند همدان ظرفیت جذب 200 هزار تن چغندر قند را دارد اظهار داشت: این میزان ظرفیت دقیقاً برابر میزان تولید استان است اما ظرفیت خرید و تحویل کارخانه محدود بوده و توانایی خرید همه محصول استان را ندارد.

وی در ادامه گفت: فصل برداشت این محصول در همدان نزدیک به فصل زمستان بوده و بیشتر کشاورزان از ترس بارش برف و یخ‌بندان و ایجاد خسارت، محصول را در مدت زمان محدودی برداشت می‌کنند که این امر باعث تراکم و انباشت محصول در صف تحویل کارخانه می‌شود.

پرورش با بیان اینکه مشابه این مشکل در استان‌های دیگر نیز وجود دارد تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل برداشت در استان همدان با استان‌هایی همچون اصفهان و کرمانشاه متفاوت است و در ایامی که شاهد انباشت محصول در ورودی کارخانه قند همدان هستیم کارخانه‌های دیگر انباشت محصولی ندارند.

وی با بیان اینکه باید برای جلوگیری از انباشت محصول باید یک اقدام کارشناسانه انجام شود خاطرنشان کرد: برای سرعت در تحویل و جلوگیری از انباشت محصول و وارد شدن هزینه‌های زیاد به کشاورزان کارخانه‌ها در یک برنامه کارشناسی اقدام به عقد قرارداد در استان‌ها کنند.

 مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان همدان افزود: این اقدام بدان معناست که کارخانه قند همدان همانند سایر کارخانه‌ها بعد از عقد قرارداد اقدام به خرید محصول از سایر استان‌ها کنند.

انتهای پیام/2499/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول