اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از پایتخت دفاع مقدس ایران

خرمشهر؛ قطب تپنده اقتصادی این روزها قلبش درد می‌کند/ شهری منهای خرمی

خرمشهر شهری که برای آزادی آن از چنگال دشمنان بعثی خون هزاران جوان پاک این مرز و بوم ریخته شد و این شهر عنوان پایتخت دفاع مقدس ایران را به خود گرفت با گذشت 31 سال از آزادی تنها نامی از خرم بودن را به همراه دارد.

خرمشهر؛ قطب تپنده اقتصادی این روزها قلبش درد می‌کند/ شهری منهای خرمی

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، "خرمشهر معلوم می‌شود خیلی کمبود دارد، باید ساخته شود، این را زنده کنید، این مهم‌تر از مراسم است" این جمله‌‌ای است که مقام معظم رهبری در بررسی برنامه‌های تدارک دیده شده توسط متولیان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خرداد 85 خطاب فرمودند.

این جمله بیادماندنی نشان‌دهنده اوج توجه معظم‌له به مشکلات و معضلات مردم مقام خرمشهر است.

با این وجود با گذشت هفت سال از این رهنمون رهبری متاسفانه هنوز شاهد حل معضلات و کمبودها نبودیم و روز به روز بر دغدغه مردم این شهر مقاوم افزوده شده است.

دغدغه‌هایی که اکثر آنها به عنوان مولفه‌های ابتدایی زندگی شهری است اما با گذشت سال‌ها از پایان جنگ هنوز خرمشهر و خرمشهری‌ها از آن محروم هستند.

البته در این سال‌ها کارها و اقدامات مناسبی نیز انجام شده است اما نکته اساسی این است که خرمشهر در دوران پیش از جنگ یکی از شهرهای مهم اقتصادی بوده و امکاناتی که در این شهر وجود داشت در بسیاری از شهرها وجود نداشت.

اما جنگ همه زیرساخت‌ها و امکانات این شهر را از بین برد و نتیجه آن نیز سال‌ها عقب‌افتادگی آن از توسعه و پیشرفت بود.

بر همین اساس و در این راستا گفت‌‌وگوهایی را با تنی چند از مسئولان و همچنین فاتحان این شهر انجام و نظر آنها را در این خصوص جویا شدیم.

* خرمشهر و خرمشهری‌ها مظلوم واقع شده‌اند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس گفت: خرمشهر و خرمشهری‌ها مظلوم واقع شده‌اند با گذشت سال‌ها از پایان جنگ هنوز آثار آن را بر پیکره شهر و وضعیت زندگی خود می‌بینند.

عبدالله سامری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: در حوزه اشتغال خرمشهری‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند در حالی که شرکت‌های بزرگ مستقر در شهرستان از نیروهای غیربومی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها محلی برای حضور افراد خاص و سفارشی هستند و جوانان این شهر باید برای یافتن شغل تقلا کنند.

سامری افزود: دولت پس از اتمام جنگ تحمیلی در این شهرستان اقداماتی را انجام داد، اما این خاک هنوز نیاز به توجه و بازسازی دارد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقدامات دولت برای زنده کردن خاک مقدس این شهرستان همچنین جوابگوی نیازهای مردم خرمشهر کافی نبوده است، زیرا ساکنان این شهرستان هنوز با مشکلات و معضلات بدیهی دست به گریبانند.

وی اضافه کرد: شهرستان خرمشهر در طول هشت سال دفاع مقدس، شهدا و رزمندگان بسیاری را تقدیم آرمان‌های نظام و انقلاب کرد و امروز نباید وضعیت گلزار شهدایش چنین باشد!

سامری با بیان اینکه حق این مردم خیلی بیشتر است، خاطرنشان کرد: امروز خانواده‌های بی‌شماری در خرمشهر هستند که به نان شب محتاج بوده و از امکانات اولیه زندگی و امرار معاش محرومند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: این درست نیست که در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر فقط به این شهر نگاهی بیندازیم و در آن جشن و سرور برپا کنیم باید همه روزها دلاورمردی و ایستادگی مردان سلحشور این مرز و دیار را به یاد آورد و برای حفظ ارزش‌های آنان تلاش کرد.

وی اظهار کرد: مسئولان این موارد را مدنظر داشته باشند و به فکر این شهر و مردمان آن باشند.

* کار کردن در خرمشهر سخت اما مقدس

فرماندار خرمشهر نیز در این خصوص گفت: باتوجه به مشکلات مختلفی که خرمشهر دارد کار کردن در این شهر کار بسیار سختی است.

عبدالله حسینی اظهار کرد: البته کار کردن در شهری که هزاران شهید در آن پرپر شده‌اند تا زنده بماند بسیار مقدس است.

وی افزود: با این وجود و به دلیل حجم بالای مشکلات شهری کار کردن در شهری همچون خرمشهر چند برابر دیگر شهرها نیاز به صرف وقت و انرژی دارد.

فرماندار خرمشهر تصریح کرد: مشکلات در خرمشهر زیاد است اما نباید از کنار اقدامات و کارهایی که در این سال‌ها انجام شده است نیز به سادگی عبور کرد.

* روند بازسازی کند است

رزمنده عملیات بیت‌المقدس گفت: روند بازسازی خرمشهر در این سال‌ها کند بوده است.

محمد سبزغلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: در سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی کارهایی در خرمشهر انجام شده است اما باید به این نکته توجه داشت که روند انجام کارها کند است.

وی افزود: دولت‌ها توجه ویژه‌ای به این شهرستان دارند و اعتبارات مناسبی را نیز در اختیار این شهر قرار می‌دهند اما متاسفانه روند بازسازی خرمشهر آن طور که باید نیست.

سبزغلامی ادامه داد: اگر خرمشهر را با خرمشهر دوران پیش از جنگ مقایسه کنیم می‌فهیم که این شهر در آن دوران دارای رونق مهم اقتصادی بود و سرمایه‌گذاران زیادی به اینجا می‌آمدند.

وی گفت: ولی اکنون اینگونه نیست و ما زمانی می‌توانیم این شهر را با خرمشهر آن دوران مقایسه کنیم که مهاجرت از آن کم‌تر و سرمایه‌گذاری بیشتر شود.

* عدم مدیریت منجر به هدر رفت بودجه بازسازی خرمشهر شد

یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس خرمشهر نیز گفت: مدیریت ضعیف منجر به هدر رفتن بودجه بازسازی در این شهرستان شد.

حسین ملک‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: اگر بگوییم که در این سال‌ها در خرمشهر کاری نشده است سخنی به گزاف گفته‌ایم.

وی افزود: روزی که خرمشهر را از چنگال بعثی‌ها آزاد کردیم این شهر به تلی از خاک تبدیل شده بود.

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس ادامه داد: اگر هم بگوییم که روند بازسازی خرمشهر بسیار خوب و بدون هیچ مشکلی بوده باز انصاف رعایت نشده است.

ملک‌نیا تصریح کرد: اعتباراتی که از سال 68 برای بازسازی خرمشهر تخصیص داده شد به طور مناسبی هزینه نشد و این نیز ناشی از ضعف مدیریت بود.

وی اضافه کرد: در آن دوران افرادی بودند که با قصد خدمت به مردم آمده بودند اما تجربه و پختگی لازم برای کار مدیریتی را نداشتند، ‌همین امر منجر به هدر رفتن منابع شد.

مدیر مرکز دفاع مقدس خرمشهر خاطرنشان‌ کرد: این ضعف‌ها موجب شد تا اکنون خرمشهر با وجود گذشت بیش از سه دهه از آزادسازی هنوز با مشکلاتی همچون فاضلاب، آسفالت خیابان‌ها و خرابی‌های بازمانده از جنگ مواجه باشد.

ملک‌نیا افزود: در آن دوران به دلیل اینکه مسئولان می‌خواستند ستاد بازسازی را زودتر تعطیل کنند بدون اینکه از صاحبان مخروبه‌های باقی مانده از جنگ بخواهند که نسبت به تخریب این ملک خود اقدام کنند بودجه تخریب و بازسازی را به آنها می‌دادند و بسیاری از مالکان این منازل این پول‌ها را به جای هزینه در خرمشهر به شهرهای دیگر برده و در آنجا اقدام به خرید منزل و اقامت می‌کردند.

وی ادامه داد: این مسئله موجب شده است تا با گذشت سال‌ها از پایان جنگ هنوز هم مخروبه‌هایی در شهر وجود داشته باشد که آثار جنگ بر روی آنها موجود است و به محلی برای تردد حیوانات وحشی تبدیل شوند.

* مشکلات خرمشهر شیرینی سوم خرداد را تلخ می‌کند

یکی از فاتحان عملیات بیت‌المقدس گفت: مشکلات خرمشهر شیرینی سوم خرداد را تلخ می‌کند.

مصطفی اسکندری اظهار کرد: خرمشهر پیش از وقوع جنگ شهری بود که در آن 22 کنسولگری قرار داشت گمرک این شهر قلب تپنده اقتصادی آن بود.

وی افزود: متاسفانه پس از جنگ همه این‌ها از بین رفت و اعتبارات خرمشهر به شهرهایی همچون تهران و اصفهان داده شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: ایجاد فضای سبز و کارهایی از این قبیل خوب است اما مشکل خرمشهر و مردم این شهر بازسازی اقتصاد شهر و احیای مجدد گمرک، راه‌آهن و تجارت در این شهر است.

اسکندری تصریح کرد: مشکلات کنونی خرمشهر موجب شده است تا شیرینی روز سوم خرداد سالروز آزادسازی این شهر در کام ما تلخ باشد.

وی اضافه کرد: مسئولان این شهر نیز در این خصوص قصور دارند چرا که در این سال‌ها بودجه‌های زیادی برای خرمشهر به تصویب رسید اما به دلیل ضعف و سیاسی‌کاری برخی مسئولان همین شهر این اعتبارات از خرمشهر به شهرهای دیگر منتقل شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان‌کرد: با ایجاد منطقه آزاد اروند امیدواری‌های زیادی برای مردم ایجاد شد اما هیچ‌یک از وعده‌های آن از جمله ایجاد منطقه توریستی در مینوشهر و احداث بزرگ‌ترین بیمارستان خاورمیانه در خرمشهر تحقق نیافت.

اسکندری افزود: در حالی که مردم پس از پایان جنگ به امید بازگشت خرمشهر به دوران باشکوه گذشته خود به این شهر رجعت کردند با تداوم مشکلات این شهر دوباره در حال مهاجرت از آن هستند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه خرمشهر تنها یک روز در سال دیده می‌شود گفت: هم رسانه‌ها و هم مسئولان در این خصوص مقصرند و باید به خرمشهر و مشکلات آن بیش از پیش توجه شود.

* در پایان

به هر باید به این نکته اذعان داشت که خرمشهر با بسیاری از شهرهای کشور و حتی می‌توان گفت با همه شهرها تفاوت دارد.

اینجا شهری است که برای آزادی آن از چنگال دشمنان بعثی خون هزاران جوان پاک این مرز و بوم ریخته شد و این شهر عنوان پایتخت دفاع مقدس ایران را به خود گرفت و باید بیش از پیش به این شهر و مردم مقاوم آن که 35 روز در برابر دشمن تا بن دندان مسلح با دستان خالی ایستاند تا شهرشان سقوط نکند و آنگاه که شهرهاشان از اسارت خارج شد بدون هیچ چشم‌داشتی و تنها به امید همان خرمشهر پیش از جنگ نه بیشتر آمدند اما با گذشت سال‌ها همچنان در انتظارند.

در انتظار وعده‌های تحقق‌نیافته‌ای که بیش از 30 سال از آنها می‌گذرد.

وعده‌هایی که اگر نیمی از آنها تحقق یافته‌ بودند اکنون خرمشهر در این وضعیت گرفتار نبود.

===========

گزارش از امید زباری

===========

انتهای پیام/72008/ع40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول