اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

50 درصد بودجه دارویی کشور هزینه تولید داروهای داخلی می‌شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در امسال 50 درصد بودجه دارویی کشور به پنج درصد داروهای وارداتی تعلق گرفته و 50 درصد دیگر این بودجه هزینه 95 درصد داروهای تولید داخل شده است.

50 درصد بودجه دارویی کشور هزینه تولید داروهای داخلی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مصطفی قانعی ظهر امروز در پنجمین گردهمایی سراسری رؤسای مراکز رشد و فناوری دانشگاه‌های کشور که در دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نباید در عرصه تهیه دارو و اقلام درمانی تنها خودکفایی ملاک باشد، و در عصر حاضر باید با تمام قدرت برای افزایش کیفیت و صادرات برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به بیان اینکه در حال حاضر بحث تهیه دارو یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه هزینه بسیاری برای واردات دارو و دست‌یابی به فرمول ساخت و ساز آن مصرف می‌شود که با تلاش مراکز رشد و فناوری سعی شده با یک برنامه‌ریزی و دور اندیشی داروهای گران قیمت را در داخل تهیه و با رساندن به استانداردهای جهانی زمینه صادرات و سودآوری را نیز به وجود آوریم.

قانعی افزود: حدود 400 نوع دارو جدید و گران قیمت شناخته و معرفی شده تا محققان و دانشگاهیان هرچه زودتر کار تحقیقاتی در جهت تولید و صنعتی‌سازی داروها را انجام داده و تا چهار سال آینده بتوانیم در این زمینه به خودکفایی و سپس تولید انبوه و صادرات برسیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر 10 مرکز از 37 مرکز رشد فعال در کشور در جهت تولید داروهای کمیاب و گران قیمت فعالیت دارند تصریح کرد: از هر گونه طرح و پیشنهاد از سوی شرکت‌ها، محققان و دانشجویان که طرح قابلیت صنعتی شدن را داشته باشند با آغوش باز استقبال کرده و برای تسهیل در کار آنان نیز تدابیری اندیشیده شده است.

قانعی یادآور شد: در امسال 50 درصد بودجه دارویی کشور به پنج درصد داروهای وارداتی تعلق گرفته و 50 درصد دیگر این بودجه هزینه 95 درصد داروهای تولید داخل شده است.

وی افزود: متاسفانه با هزینه زیادی که برای داروهای وارداتی می‌شود باز هم نگرانی کمبود این داروها همیشه وجود دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه داروهای تولید داخل چون با شعار خودکفایی پیش رفت، فقط برای داخل کشور قابل استفاده بوده و با استانداردهای داروی دیگر مناطق و کشورهای دنیا بسیار فاصله دارد.

قانعی یادآور شد: باید برای تولید داروهای داخلی برای صادرات زیرساخت‌های لازم فراهم شود و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های که در این گردهمایی انجام شده، بتوانیم در چند سال آینده به توانایی تولید صنعتی و صادرات این محصولات دست پیدا کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران می‌تواند جایگاهی خوبی در صادرات دنیا داشته باشد یادآور شد: با توجه به بحث کشش صادرات دارو سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند یکی از راه‌های سودآور برای کشور باشد.

وی با اشاره به استقبال خوب مراکز و تقسیم بندی خوب کاری در این حوزه گفت: در هیچ جای دنیا موقعیتی فراهم نیست که از آغاز و مراحل تحقیقاتی یک پروژه تا تولید و صنعتی شدن آن، زیر نظر یک ارگان و هماهنگ با هم پیش برود که این موضوع خود از عوامل موفقیت در این عرصه است.

 

انتهای پیام/70006/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول