اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نکونام در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

برنامه‌های فرهنگی اجرا شده زیبنده جامعه اسلامی نیست

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: موازی کاری، صرف هزینه‌های هنگفت و اجرای برخی برنامه‌های سطحی از سوی دستگاه‌های فرهنگی استان اموری است که زیبنده جامعه اسلامی نیست.

برنامه‌های فرهنگی اجرا شده زیبنده جامعه اسلامی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، برخی از تحلیلگران در جمع‌بندی علل و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی عقیده دارند عوامل فرهنگی، مهم‎ترین عامل شکل‎گیری انقلاب اسلامی بوده است. البته ذکر این نکته ضروری است که علل فرهنگی تنها دلایل وقوع این انقلاب نبوده‎، بلکه جزو مهم‎ترین دلایل بوده‎ است. 

انقلاب اسلامی با بازگشت به ارزش‎های مورد قبول جامعه برخلاف تصورات بسیاری از اندیشمندان غربی در خصوص سپری شدن دوره ‌دینداری و دین‌مداری موجب شگفتی همگان گردید. ‌به این ترتیب می‌توان ملاحظه کرد که رمز پیروزی انقلاب اسلامی را بر رژیم شاه تنها می‌توان‌ در عظمت و مدیریت و میزان اعمال سه رکن انقلاب یعنی مردم‌، رهبری و مکتب جستجو کرد که توانست برخلاف پیش‌بینی‌ها و محاسبات تحلیلگران و در مقابل حیرت جهانیان نظام‌ قدرتمند و کهن شاهنشاهی را به زانو درآورده و آن را سرنگون سازد».

برهمین اساس می‎توان گفت نقش فرهنگ و شاخص‌های فرهنگی در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی بسیار موثر و مهم بوده است و همین امر می‎طلبد تا به فرهنگ و هنر اسلامی که پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی رنگ و بوی جدید به خود گرفت توجه ویژه‌ای شود و در این میان وظیفه و رسالت مسئولان و متولیان فرهنگی در سطح کلان و در استان‌ها بسیار سنگین و مهم است.

در همین راستا شایسته است تا آسیب‌ها و ضعف‌هایی که در این حوزه وجود دارد رصد و با ارائه راهکارهای کارشناسی و اساسی برطرف شود تا این انقلاب که یک انقلاب فرهنگی است بتواند همچنان رسالت خود را در حوزه فرهنگ و هنر به خوبی ایفا کند و در آن خللی وارد نشود و این امر مستلزم آسیب‌شناسی این حوزه است.

به همین منظور در گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام؛ نماینده ولی‎فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با مروری بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری این استان به طور اجمال آسیب‌های این حوزه به بحث و گفت‌و‌گو گذاشته شده است.

* فارس: فرهنگ و هنر در دین اسلام دارای چه جایگاهی است؟

نکونام: فرهنگ و هنر در دین اسلام از جایگاه مهم و رفیعی برخوردار است، دین اسلام یک دین جامع و کامل است و همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی افراد را در برمی‌گیرد و از این رو فرهنگ و هنر جزیی از این مجموعه کامل است و در آیات و روایت بسیاری به اهمیت فرهنگ و هنر پرداخته شده است.

* فارس: وقتی می‌گوئیم فرهنگ و هنر کشور ما اسلامی است یعنی دارای چه ویژگی‌هایی است؟

نکونام: اساس فرهنگ انقلابی ما اسلام و ثقلین است. در واقع فرهنگ مسلمانی ما که برگرفته از آموزه‌های دین اسلام و به ویژه ثقلین است فراتر از هرگونه عنوان فرهنگی دیگر از قبیل فرهنگ شهروندی و ... است. فرهنگ مسلمانی در خود دستورالعمل‌هایی دارد که ما به ازای آن آداب و رسومی در اجتماع تعریف می‌شود که رفتارهایی به مراتب متعالی‌تر از آرمان‌های فرهنگ شهروندی و واژگانی از این قبیل است. پس باید گفت هرچه در اسلام و آموزه‌های آن دارای اهمیت است تبدیل به فرهنگ اسلامی شده و هرچه آن چه مذموم و ناپسند است در این فرهنگ جایی ندارد.

* فارس: در شکل‌گیری و تقویت فرهنگ و هنر اسلامی چه گروه‌ها و افرادی نقش دارند؟

نکونام: شکل‌گیری و تقویت فرهنگ و هنر اسلامی نیازمند تلاش و همت همه اقشار و آحاد جامعه اسلامی است؛ در واقع از یک سو مسئولان و متولیان فرهنگی و از سوی دیگر عموم مردم در فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ اسلامی نقش بی‎بدیل و مهمی دارند. نهادهای فرهنگی، آموزشی و به ویژه خانواده نهادهای مهم و تاثیرگذار در این راستا به شمار می‎روند.

*فارس: وضعیت عمومی فرهنگ استان را در یک نگاه کلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نکونام: مردم چهارمحال و بختیاری با بصیرت بالایی که دارند همواره در امور فرهنگی و سیاسی نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند به گونه‌ای که مسائل و مشکلات فرهنگی و سیاسی در این استان بدون هیچ‌گونه حاشیه و در مسیر درست و طبیعی آن جاری است؛ مردم  این استان ایمان مبنایی دارند به طوری که ایمان اعتقادی و ایمان سیاسی و فرهنگی در مردم این استان به نحو بارزی مشهود است و از این بابت مشکلی در این استان وجود ندارد و می‎توان گفت امور فرهنگی و دینی در این استان از سوی مردم به خوبی استقبال و پیگیری می‎شود.

* فارس: عملکرد متولیان و دستگاه‌های فرهنگی استان را در راستای تقویت فرهنگ و هنر اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نکونام: تقویت فرهنگ و هنر اسلامی مستلزم ایجاد انگیزه‌های عمومی در جامعه است تا از طریق آن همه اقشار جامعه در قبال فرهنگ و هنر احساس مسئولیت کنند برهمین اساس با شرکت دادن مردم در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری می‌توان این انگیزه را در آن‌ها ایجاد کرد و این مهم‌ترین وظیفه متولیان فرهنگ و هنر استان است تا با بهره‌گیری از آموزه‌های دین و شرکت دادن افراد در برگزاری برنامه‌ها این انگیزه را در آن‌ها ایجاد کنند.

* فارس: آیا با توجه به این موضوع مسئولان و متولیان فرهنگی استان توانسته‌اند این وظیفه و رسالت خود را به خوبی انجام دهند؟

نکونام: متاسفانه یکی از مهمترین نقص‌هایی که در این حوزه مشاهده می‎شود همین موضوع است. مسئولان فرهنگی استان هنوز نتوانسته‌اند انگیزه‌های عمومی را در تقویت فرهنگ و هنر اسلامی ایجاد کنند، مسئولان نتوانسته‌اند زیبایی‌های اسلام و فرهنگ و هنر اسلامی را به خوبی به مردم عرضه بدارند.

* فارس: برای مثال جشنواره‌های فرهنگی که در طول سال در استان برگزار شده توانسته نقشی در تقویت فرهنگ و هنر اسلامی ایفا کند؟

نکونام: باید گفت تا حدود بسیار زیادی نه؛ چراکه در این جشنواره‌ها نتوانسته‌اند زیبایی‌های اسلام و احکام آن را برای مخاطب به تصویر بکشند. اسلام زیباست اما این زیبایی را کسی می‎تواند درک کند که با این فرهنگ مانوس شده باشد و تنها کسی که با این زیبایی‌ها مانوس شده باشد می‌تواند به احکام و دستورات اسلام به خوبی عمل کند، پس ضروری است تا در این جشنواره‌ها و همایش‌ها تا می‎توان زیبایی‌ها اسلام را به تصویر کشید.

* فارس: با توجه به اینکه متولیان فرهنگی استان شامل چندین دستگاه می‎شود، تفکیک وظایف و از سوی دیگر وحدت رویه آن‌ها تا چه میزان می‎تواند آن‌ها را در ایفای وظایفشان کمک کند؟

  نکونام:  مسئله مهم دیگر که بر آن تاکید بسیار دارم این است که اگر هر دستگاهی وظایف ذاتی خود را به خوبی بشناسد و در اجرای آن تلاش کند وضعیت فرهنگ و هنر ما از جایگاه فعلی بسیار فراتر می‎رود؛ پس تبیین نقش و وظیفه هر دستگاهی در این روند بسیار مهم و اساسی است و از سوی دیگر از موازی‌کاری‌ها جلوگیری می‌کند.

* فارس: آیا برنامه‌های فرهنگی و هنری که از سوی دستگاه‌های فرهنگ استان در طول سال اجرا می‎شود را مطلوب جامعه اسلامی می‎دانید؟

نکونام: اسلام دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و از جامعه اسلامی انتظار می‎رود در بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها تلاش ویژه‌ای داشته باشد این در حالی است که انتظاری که از دستگاه‌های فرهنگی استان در این حوزه می‌رود بسیار بیشتری از چیزی است که در حال حاضر وجود دارد، موازی کاری، صرف هزینه‌های هنگفت و اجرای برنامه‌هایی بعضا سطحی و بدون عمق و جهت مشخص از جمله برنامه‌هایی که متاسفانه در طول سال از سوی این دستگاه‌ها اجرا می‎شود و این مطلوب یک جامعه اسلامی نیست.

* فارس: راهکارهای شما برای برون‌رفت از این وضعیت و رونق فرهنگ و هنر استان چه مواردی است؟

نکونام: شناسایی ظرفیت‌ها و زیبایی‌های موجود در فرهنگ و هنر اسلام یکی از مهمترین مواردی است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند تا انگیزه‌های عمومی در اقبال به فرهنگ و هنر اسلامی ایجاد و تقویت شود. راهکار دیگر این است که باید وظایف هر اداره و نهاد فرهنگی به طور دقیق مشخص شود تا از موازی کاری پرهیز و شاهد یک وحدت رویه در برنامه‌ها باشیم.

شناسایی استعدادها از دیگر اموری است که مسئولان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه ما استعدادهای هنری بسیاری داریم که ناشناخته هستند و ضروری است با شناسایی و بها دادن به آن‌ها ذوق و نشاط فرهنگی و هنری را به ویژه در جوانان ایجاد کنیم.

.......................................

گفت‌و‌گو از خاطره حسین‌زاده

.......................................

انتهای پیام/68004/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول