اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار کرمان:

کرمان 1700 هکتار بافت فرسوده دارد / ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بافت‌های فرسوده

شهردار کرمان گفت: شهر کرمان یک هزار و 700 هکتار بافت فرسوده دارد که 500 هکتار آن بافت تاریخی است.

کرمان 1700 هکتار بافت فرسوده دارد / ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بافت‌های فرسوده

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ابوالقاسم سیف‌اللهی صبح امروز در نوزدهمین نشست کمیته تخصصی مدیران بافت‌های فرسوده شهرداری کلانشهرهای کشور اظهار داشت: برگزاری این نشست‌ها برای تبادل تجربه و استفاده از خرد جمعی ارزشمند است.

وی بیان کرد: می‌توان با همفکری در نشست‌های تخصصی راهکارهایی را برای رفع مشکلات موجود در کشور ارائه کرد.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه کرمان پهناورترین استان ایران است، ابراز داشت: بیش از 10 درصد خاک ایران در محدوده استان کرمان قرار گرفته و این وسعت موجب تنوع اقلیمی در کرمان شده است و محصولات متنوع سردسیری و گرمسیری در این استان وجود دارد.

سیف‌اللهی تصریح کرد: هم‌مرزی استان کرمان با بعضی از استان‌های مرزی موجب ایجاد ناامنی در برخی از نقاط این استان شده بود که با تلاش مردم و مسئولان بخشی از این مشکلات رفع شده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد استان کرمان بر سه محور کشاورزی، معدن و صنعت می‌چرخد، افزود: 25 درصد باغ‌های کشور در استان کرمان است.

این مسئول کرمان را بهشت معادن ایران خواند و ابراز داشت: معادن با عیار بالای مس و فولاد و همچنین معادن تیتانیوم، کرومیت و سنگ‌های تزئینی در استان کرمان وجود دارد.

سیف‌اللهی با اشاره به اینکه صنعت سومین محور اقتصاد استان کرمان است، گفت: گردشگری مهمترین صنعت کرمان است و صنعت گردشگری در افق یک هزار و 400 برای توسعه، رشد و بالندگی استان کرمان ترسیم شده است.

وی افزود: استان کرمان حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد و جمعیت رسمی شهر کرمان 570 هزار نفر و جمعیت غیررسمی این شهر حدود 800 هزار نفر است که این تفاوت به علت حضور حاشیه‌نشینان و افاغنه در شهر کرمان است.

سیف‌اللهی با بیان اینکه کرمان به شهر دارالامان معروف است، ابراز داشت: کرمانی‌ها همیشه با حکومت‌های سالم و مردمی همراهی کرده‌اند و در دوره‌های مختلف فعالیت‌های ویژه‌ای در زمینه مسائل اجتماعی و سیاسی داشته‌اند به طوری که ناصرالدین شاه به دست یک کرمانی به هلاکت رسید.

وی تشکیل لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید را از جمله ظرفیت‌های مهم استان کرمان در نظام جمهوری اسلامی برشمرد.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده و چگونگی بهسازی و نوسازی این بافت‌ها همیشه به عنوان یک دغدغه برای ما در شهرداری مطرح بوده است، تصریح کرد: ما باید بافت فرسوده را برای مردم و دانشگاهیان از بافت تاریخی جدا کنیم، گر چه این بافت‌ها گاهی با هم ادغام می‌شود و سیاست‌گذاری مشترکی برای آنها صورت می‌گیرد.

سیف‌اللهی عنوان کرد: بعضی‌ها بافت‌های فرسوده را با بافت‌های تاریخی اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند ما می‌خواهیم بافت‌های کهن و تاریخی را از بین ببریم.

وی با اشاره به زلزله‌خیز بودن استان کرمان گفت: بافت‌های فرسوده در مراکز شهری یکی از خطرهای اصلی در زمان وقوع زلزله است و زلزله تهدیدکننده بافت فرسوده محسوب می‌شود.

سیف‌اللهی بالا آمدن آب‌های زیرسطحی را از دیگر مشکلات بافت فرسوده شهر کرمان برشمرد و ابراز داشت: در بافت تاریخی کرمان سطح آب فاضلاب به عمق چهار متری هم رسیده است.

وی اذعان داشت: در هر ثانیه یک هزار و 700 لیتر آب وارد شهر کرمان می‌شود که یک هزار و 500 لیتر فاضلاب است و از زیر بافت شهر بالا می‌آید و بافت‌های فرسوده ما را غرق می‌کند.

شهردار کرمان بیان داشت: تغییر سیستم خانه‌های امروزی موجب ترک کردن محله‌های قدیمی توسط بافت جمعیتی اصیل و ریشه‌دار به دیگر مناطق شهر می‌شود و خانه‌ها در این بافت خالی می‌ماند و افرادی مانند افاغنه در این خانه‌ها سکونت می‌کنند و حاشیه‌هایی از کنار شهر در مرکز شهر به ‌وجود می‌آید.

سیف‌اللهی افزود: مرز بین بافت فرسوده و بافت تاریخی باید رعایت شود که آثار تاریخی را نابود نکنیم.

وی تصریح کرد: در مرمت بافت‌های فرسوده با مشکلاتی مانند مشکلات مالکیتی، ضوابط میراث، مالکیت وقفی، مسائل مذهبی و محله‌ای مواجه هستیم.

سیف‌اللهی اذعان داشت: شهر کرمان یک هزار و 700 هکتار بافت فرسوده دارد و 500 هکتار آن بافت تاریخی است و به سرمایه‌گذاران در بافت فرسوده تسهیلات ویژه‌ای از سوی شهرداری ارائه می‌شود.

وی بیان داشت: اجرای پروژه فرهنگی، تفریحی، اقتصادی و اداری صاروج در گودال خشت‌مال‌های بافت قدیمی کرمان موجب 9 برابر ارزش افزوده ملک‌ها در اطراف این طرح شده است.

شهردار کرمان خاطر نشان کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده باید به صورت جدی و چهره‌به‌چهره با گروه‌های محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و شهرداران محله انجام شود، زیرا به تنهایی نمی‌توان برای شهر طراحی و برنامه‌ریزی کرد و طولانی‌ شدن طرح‌ها پروژه‌ها را از ارزش می‌اندازد.

انتهای پیام/80019/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول