اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی بارش‌های متوالی در سال جاری

انتظار افزایش زمان جاری بودن آب در بستر زاینده‌رود را داریم

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به بارش‌های سال جاری و افزایش میزان آب پشت سد، انتظار می‌رود زمان جاری بودن آب در بستر رودخانه زاینده‌رود افزایش پیدا کند.

انتظار افزایش زمان جاری بودن آب در بستر زاینده‌رود را داریم

علی ایرانپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با میزان بارش‌های اخیر اظهار کرد: میزان بارش‌ها در سال جاری در سطح کشور و همچنین در استان اصفهان مطلوب بوده و در افزایش کشاورزی تأثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: با وجود این بارندگی‌ها شاهد استفاده کمتر از آن در زمان هستیم و میزان استفاده از این بارش‌های جوی باید از طریق سدهای خاکی و سیل بندهایی که ایجاد می‌شود کنترل شود تا بتوان در مناطقی از استان که به وضوح شاهد این کمبودها هستیم برای زمان‌هایی که نیاز به آب کشاورزی دارد مورد مصرف قرار بگیرد.

*رای نیاوردن طرح اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با توجه به رای نیاوردن طرح اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی در مجلس بیان کرد: در قالب این منابع می‌توان بخشی از کشاورزی سنتی را با جهشی که ایجاد می‌شود به سمت صنعتی شدن پیش ببریم و از برنامه‌هایی که باید در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاورزی مورد بحث قرار گیرد با توجه به این موضوع که در ایران مشکل کمبود زمین نداریم، اصلاح سیستم‌های آبیاری و سدهای خاکی است که موجب کاهش مصرف آب کشاورزی و افزایش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی می‌شود.

وی با توجه به افزایش 10 درصدی آب پشت سدهای کشور تصریح کرد: این افزایش را در سد زاینده رود اصفهان نیز شاهد بوده‌ایم، اما این به آن معنا نیست که دیگر مشکلی در زمینه آب شرب، کشاورزی و یا صنعت نداریم و سازمان آب منطقه‌ای استان باید طبق سال‌های گذشته در زمینه صرفه جویی و اولویت بندی آب منطقه‌ای استان به وظایف خویش عمل کند.

ایرانپور ادامه داد: با توجه به بارش‌هایی که داشتیم و افزایش میزان آب پشت سد، انتظار می‌رود تا زمان جاری بودن آب در بستر رودخانه زاینده رود افزایش پیدا کند که در این ارتباط جلساتی را با وزارت نیرو داشتیم و باید پیگیری‌ها ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد.

وی در ارتباط با تأثیر بارندگی‌ها در کشاورزی گفت: این بارندگی‌ها به طور قطع بر کشت‌های بهار تأثیرگذار است و از طرفی نیز برای بعضی از باغات خرابی داشته است.

*جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود تا پایان تیرماه پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم در مقایسه با سال گذشته با توجه به جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود و تأثیری که بر اراضی حاشیه‌ای زاینده رود و چاه‌های آب که موجود در این مسیر داشته افزایش یافته است.

وی در ارتباط با کاشت برنج در اراضی کشاورزان تاکید کرد: به دلیل میزان مصرف آب برای مصرف برنج توصیه می‌شود کشت این محصول کمتر انجام شود، اما با توجه به این که بعضی از شهرستان‌ها اقدام به احیا کردن زمین‌های خود برای کشت برنج کردند، امسال سطح زیر کشت برنج در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا می‌کند.

ایرانپور ادامه داد: طبق قول آب منطقه‌ای استان اصفهان در ارتباط با جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود تا پایان تیر ماه، این مدت تنها می‌تواند نیاز به آب اراضی کشاورزی در شرق اصفهان را پاسخگو باشد، اما در غرب و جنوب استان باید این کار تا شهریور ماه ادامه پیدا کند و اگر غیر از این باشد نه تنها سودی برای کشاورزی این مناطق ندارد بلکه ضرر مضاعفی نیز داشته و باید تلاش شود تا آب زاینده رود به طور عادلانه در میان مناطق چهارگانه استان اصفهان توزیع شود.

انتهای پیام/63015/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول