اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان:

اقتصاد اصفهان با زاینده‌رود زنده است

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان گفت: اقتصاد اصفهان با زاینده رود جان می‌گیرد و اگر زاینده رود نباشد اصفهان دچار تنش‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

اقتصاد اصفهان با زاینده‌رود زنده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، داستان غمناک زاینده‌رود که تنها چند روزی است که وارد بخش شاد قصه‌هایش شده است گویی دوباره به گفته برخی از مسئولان در همین نزدیکی‌ها می‌خواهد وارد عرصه تلخ خشکیدن و رفتن آب از بستر رودخانه شود، ارتباط صنعت با جاری بودن آب در بستر رودخانه زاینده رود بر کسی پوشیده نیست و اکثر اقتصاد‌دانان و محققان این بخش می‌دانند که خشکیدن بستر رودخانه زاینده رود می‌تواند صدمات جبران ناپذیر اجتماعی و اقتصادی در استان اصفهان پدید آورد که از نمونه بارز آن می‌توان به رکود بخش کشاورزی در بخش‌های مختلف اصفهان از جمله شرق اصفهان پرداخت.

*حفظ صنعت در گرو حفظ زاینده رود است

عبدالوهاب سهل آبادی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اقتصاد بدون نفت با اشاره به اینکه اگر بخواهیم رشد تجاری و اقتصادی در اصفهان داشته باشیم باید زنده رود حفظ شود، اظهار کرد: اصفهان صنعت، تمدن و فرهنگ خود را به زاینده رود مدیون است و اگر در این شهر رودخانه زاینده رود بمیرد دیگر اقتصاد شکوفایی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بی توجهی به مسئله آب رودخانه زاینده رود هنوز ادامه دارد و با توجه به اینکه مدت‌ها از تصمیمات گرفته شده در ارتباط با مدیریت صحیح زاینده رود می‌گذرد ما هنوز شاهد هیچگونه تغییری در این بخش نیستیم.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان با اعلام این مطلب که بی توجهی‌ها به مسئله آب در بستر رودخانه زاینده رود سبب ایجاد تنش در منطقه شرق استان شد، گفت: مردم شرق اصفهان برای مطالبه حق آبه خود خلاف میل باطنی و دور از شانیت اصفهان اقدام به تجمع برای گرفتن جواب سوال‌های خود کردند.

وی افزود: امروز هم اگر آبی در رودخانه جاری است موقت و تا مدتی اندک است و جاری شدن این آب تنها به بخش شرب مردم لطمه می‌زند.

*اعتراض کشاورزان شرق اصفهان برای فرستادن آب شرب به یزد نبود

سهل آبادی اعتراض مردم شرق اصفهان برای فرستادن آب به یزد را مربوط به بخش شرب ندانست و در این رابطه گفت: اگر هم مردم شرق اصفهان در ارتباط با آب فرستاده شده به یزد اعتراض دارند برای قسمت شرب مردم آن منطقه نیست بلکه می‌دانند که آب تنها برای شرب در یزد استفاده نمی‌شود و در بخش کشاورزی و صنعت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نوعی پایمال شدن حق آنها در بخش کشاورزی در اصفهان است.

وی ادامه داد: رودخانه زاینده رود به مدیریت واحد نیاز دارد و با مدیریت کنونی در اندک زمان تنها به یک کویر بدل می‌شود، بارها نمایندگان مردم اصفهان نسبت به مطالبه حق مردم اقدام کردند، اما متأسفانه کسی به این اعتراض توجهی نکرد.

*اصفهان دارای رتبه چهارم صادرات در کشور

مشکلات پیش روی صنعت و رکود بخش‌های تولیدی در سال گذشته دیگر موضوعی بود که سهل آبادی در جمع حاضران اقتصادی به آن پرداخت و باور داشت که اگر دولت به داد صنعتگران و تولید کنندگان نرسد دوران خوشی برای آنها پیش رو نیست.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان در ادامه گفت: استان اصفهان در سال 90 تا 91 توانست در بخش صادرات رتبه چهارم کشور را از آن خود کند که این صادرات از نظر وزنی در سال 91 دارای 25 درصد افزایش و از نظر ارزشی 9 درصد افزایش را شامل شد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش‌های مختلف از جمله صنعت اصفهان توانست رشد چشمگیری در سال 91 نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد، افزود: استان اصفهان با تمام فشارهایی که بر آن وارد بوده است کار خود را انجام داد و توانست که به مراتب بالایی دست پیدا کند.

سهل آبادی در گلایه‌ای از عدم توجه دولت به واحدهای تولیدی در اصفهان عنوان کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی که سال گذشته در کشور شاهد آن بودیم تنها چند واحد تولیدی و صنعتی توانستند موفق پرداخت بدهی‌های به بانکی خود شوند و بقیه به دلیل نداشتن استطاعت مالی از این کار بازماندند چرا باید بخش صنعتی که به دلیل شرایط اقتصادی جامعه متضرر شده از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط مورد فشار قرار گیرد که در نهایت به ممنوع الخروج شدن صاحبان این صنایع بینجامد.

انتهای پیام/63015/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول