اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

نگرانی باستان شناسان از بروز زلزله در اصفهان

با توجه به اینکه باستان شناسان از بروز زلزله در اصفهان و تخریب آثار هنری ابراز نگرانی کردند، مسئولان اما با توجه به وعده‌هایی که برای استحکام سازی اساسی بناهای تاریخی داده‌اند، تاکنون هیچ گام موثری برنداشته‌اند.

نگرانی باستان شناسان از بروز زلزله در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصفهان شهری فرهنگی با بناهای تاریخی که با معماری حیرت انگیز خود در جهان شهره است، این بناها گویای تاریخ پر فراز و نشیب و پربار این شهر است، بناهایی که به حرمت وجودشان این شهر را به نصف جهان نامی کرده است، بر بام ایوان‌ها در روزنه دالان‌ها، بر پیکره پل‌ها و آرامگاه‌ها، در میانه میدان و سر در عمارت‌ها، در سرقفلی بازارها و دیواره آتشکده‌ها در همه جای اصفهان تاریخ رج شده است.

اما تداوم این تاریخ که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده است را چه کس تضمین می‌کند.

علاوه بر عوامل طبیعی همچون تغییرات جوی و آلودگی هوا که در دهه‌های اخیر به علت رویکردهای مدرنیته برای صنعتی کردن شهر اصفهان و اماکن تاریخی آن خطر آفرین شده است، زلزله رویداد دیگری است که لرزه بر اندام تاریخ اصفهان، می‌اندازد و آن را تهدید می‌کند.

ایران به عنوان یک کشور زلزله خیز محسوب می‌شود و گسل‌های فراوانی نیز در زیر این خاک هر از گاهی تاریخ را گوش مالی می‌دهد که از مخرب‌ترین این زمین لرزه‌ها، زلزله بم بود که به نابودی ارگ هزار ساله بم منجر شد.

اصفهان اما شهری زلزله خیز نیست و به این دلیل آثار تاریخی آن تاکنون آسوده بوده‌اند اما زلزله‌های دو هفته گذشته در اصفهان زنگ خطری برای دوستداران و داعیه داران میراث فرهنگی اصفهان بود که البته برخی با بی‌توجهی از کنار آن گذشتند.

علاوه بر آثار تاریخی بافت فرسوده اصفهان نیز در زلزله‌های احتمالی، بی نصیب نمی‌ماند و آنچه هم اکنون انتظار می‌رود، مرمت و استحکام بخشی به آثار تاریخی است.

*میراث فرهنگی اصفهان، آمادگی مواجه شدن با زلزله را ندارد

بسیاری از کارشناسان و باستان شناسان معتقد هستند که میراث فرهنگی اصفهان هیچ‌گونه آمادگی برای مواجه شدن با زلزله‌های احتمالی در اصفهان را ندارد و این مرکز هیچ اقدامی برای پیشگیری از این احتمال را تاکنون انجام نداده است.

همچنین این کارشناسان عنوان می‌کنند به علت قرار نداشتن اصفهان در مرکز زلزله این نگرانی از سوی میراث فرهنگی اصفهان احساس نشده است و مرمت‌هایی که تاکنون در بناهای اصفهانی صورت گرفته است، سطحی بوده و هیچ تضمینی برای مقابله با زلزله‌های احتمالی نیست.

تاکنون نیز اقدام موثری برای استحکام سازی بناهای تاریخی در اصفهان صورت نپذیرفته است

انتهای پیام/63019/و40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول